آخرین اخبار
پنج ناکام بزرگ سال ۹۸
با وجود کاهش فروش خودرو در کشور، امسال محصولات تازهای داشتیم که بدجور در بازار زمینگیر شدند؛ خودروهایی که ابدا انتظار نمیرفت اینگونه شکست بخورند. اینجا ضمن معرفی آنها، سراغ دلایل شکستشان رفتهایم.
سالی که گذشت پر بود از چهرههای مغموم. غمزدههایی که برنامه فروش بزرگشان به هم خورده بود. البته چنان که قبلا نوشتیم، سال ۹۸ برای برخی محصولات سالی خوشایند و امیدوارکننده بود اما برای برندها و محصولات هم سال تلخی بود. اینجا پنج خودرو مونتاژی یا وارداتی داریم که خود شکستند. محصولاتی که تصور میشد اگر وارد بازار شوند با استقبال گسترده خریداران روبه رو میشوند اما همه چیز دست به دست هم داد تا شرایط بدی برایشان رقم بخورد.
جک J4
برخلاف S3 کراساوور کوچک جک، این یکی ابدا انتظارات را برآورده نکرد و در حاشیه بازار ماند. به رغم خروج طیف وسیعی از رقبا از زوتی Z300 سایپا و برلیانسهای پارس خودرو، جی۴ سدان نتوانست توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کند که بخش عمده این اتفاق ناشی از کمبود امکانات و قیمت بسیار گزاف خودرو در بازار بود تا جایی که بدون مانیتور لمسی و آپشنهای روز بهایی ۱۸۰ میلیونی داشت که خریدش را بیدلیل میکرد. جالب اینکه جک حتی از رقیب دیرینش جیلی هم درس فروش را نیاموخت و بر قیمت بالای خود اصرار ورزید و همین عامل هم موجب شد تا تنها نظاره گر فروش بالاتر جیلی GC6 اکسلنت باشد.
چری آریزو۶
مشخص نیست چقدر تیراژ داشته اما شنیدهها حاکی از عرضه ۵۰۰ تا ۷۵۰دستگاه از این خودرو به بازار است. چیزی که ابدا برای چری خوشایند نبوده و انتظارات اولیه سازنده چینی را برآورده نمیکند. البته خب مثل مورد هایما اس۵، شکست چری آریزو۶ هم طبیعی است. عبور قیمت آریزو۶ از رقم ۴۰۰ میلیون موجب شده تا کسی تمایلی به انتخاب این خودرو در ردهای که مملو از رقبای نو و کارکرده است نباشد. از کیا سراتو آپشنال مونتاژی تا لنسر ۲۰۱۷ فول اتومات و از نسخههای ۲۰۱۷ و کارکرده کیا سراتو تا مزدا ۳ نیوفیس کم کارکرد همه از قاتلان آریزو۶ هستند. خودرویی که اگر قیمت منصفانهای داشت احتمالا فروش خوبی را در کشور تجربه میکرد.
هایما S5
زشت بودن همیشه بهترین دستمایه برای شکست در بازار خودرو بوده و این یک قاعده ثابت شده در تاریخ است. هایما S5 هم به عنوان سمبل زشت صنعت خودرو چین توانست در سالی که گذشت وضعیت بد خود را ادامه داده و به رغم برتریهای فنی و رفاهی، قافیه را به رقبا ببازد. این خودرو که امسال بهای آن در بازار خودرو تا ۳۳۰ و حتی ۳۴۰ میلیون تومان هم بالا رفته، رقیب مستقیم جک اس۳ و امویام X33S بوده که البته هماینک در بازار شانسی مقابل آنها ندارد. طبیعی است. با آن چراغهای مهیب، دهان گشاد، نمای کناری کهنه و فرم دمده عقب معلوم است که به چنین سرنوشتی دچار میشود. هماینک تیراژ ماهانه این خودرو به کمترین سطح خود در ایران خودرو رسیده است. مرور آمارهای پنج سال اخیر نشان میدهد از مجموع ۳۷ هزار دستگاه هایما که در کشور مونتاژ شده، تنها حدود پنج هزار دستگاه به مدل اس۵ تعلق داشته و مابقی به لطف استقبال از سری بزرگتر S7 حاصل شده است. این یعنی اس۵ در طی این سالها یک فاجعه تمام عیار را رقم زده است.
سانگیانگ رکستون
شاید اگر کسی سال ۹۶ میگفت بهای یک سانگ یانگ بالاتر از یک میلیارد تومان است، سوژه خنده رفقا میشد اما حالا کار به جایی رسیده که بهای نسخه صفر کیلومتر اسیووی آفرودر رکستون G4 به بالای ۱.۲ میلیارد تومان رسیده است که ابدا رقم منصفانهای برای یک خودرو اقتصادی کرهای نیست. این خودرو که در بهترین حالت باید قیمتی همپای یک میتسوبیشی اوتلندر تیپ۴ صفر داشته باشد، هماینک از نسخه ۲۰۱۸ کیا سورنتو GT لاین گرانتر است. چیزی که هیچ رقمه برای خریداران ایرانی قابل هضم نیست.
مینی کانتریمن
باخت بدی بود. مینی در حالی بعد از چهار دهه وارد بازار ایران شد که تصور میکرد همچون مالک متمولش ب.ام.و، وارد بازار پررونقی شود اما استقبال خریدار ایرانی از مینی به سردی قله دماوند بود. کانتری من شاید البته اندکی اوضاعش به نسبت مینی کوپر و کلابمن بهتر بوده اما با توجه به اعتباری که از شاسیبلند بودنش میگرفت، انتظار فروش بالایی را در بین کارشناسان ایجاد کرده بود. قیمت گزاف ۱.۷ میلیاردی اما چنان ضربهای به این خودرو کوچک و نیمه لوکس زد که قطعا به این زودیها آن را فراموش نخواهد کرد.
منبع: دیوار