قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / افزایش قیمت خودرو در بازار ارتباطی به خودروسازان ندارد

افزایش قیمت خودرو در بازار ارتباطی به خودروسازان ندارد

ایران خودرو و سایپا (دو خودروساز بزرگ کشور) به همراه انجمن خودروسازان ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به هجمه‌های رسانه‌ای اخیر و اظهارات غیرمستند و فرافکنی برخی افراد در خصوص افزایش قیمت خودرو در «بازار» واکنش نشان داده و ضمن تکذیب این ادعاها، از نهادها و مجموعه‌های مختلف خواستند به جای فرافکنی و فضاسازی رسانه‌ای برای مطرح کردن خود در جامعه، در این جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران آغاز شده، فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی را به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با تحریم‌های ناعادلانه حمایت کنند.

به گزارش کارنت به نقل از اقتصادآنلاین، در بیانیه مشترک خودروسازان آمده است: رهبر معظم انقلاب بارها همه ارکان کشور را به تلاش برای تحقق رونق تولید توصیه کرده‌اند و برخی صنایع نظیر «صنعت خودرو» را محرک تولید در بخش‌های دیگر خواندند، چرا که به تعبیر معظم‌له فعال شدن پیشران‌ها می‌تواند سایر حوزه ها را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.

علاوه بر بیانات صریح و روشن مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از بخش‌های پیشران و موثر در رونق تولید، شاخص‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که حیات و فعالیت بیش از ۶۰ رشته صنعتی نیز به رونق خطوط تولید خودروسازی در کشور وابسته است؛ و این شاخصه‌هاست که صنعت خودرو ایران را صدرنشینِ تحریم‌های ظالمانه و نقطه هدف در تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایرانیان کرده است.

حال در چنین شرایطی، برخی افراد مسئول و غیرمسئول، برخی نهادها و رسانه‌ها و … بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، بدون بررسی، بی‌توجه به اصول مشخص علم اقتصاد، تنها با بیان جملاتی مخاطب‌پسند اما بی‌اساس، خودروسازان را به افزایش قیمت خودرو و نیز عدم عرضه خودرو به بازار متهم می‌کنند.

دلیل این اظهارات می‌تواند این باشد که برخورد با دلالان و واسطه‌های ناشناس و پنهان بسیار سخت‌تر و پرزحمت‌تر است از متهم کردن شرکت‌های خودروسازِ آشنا و بانام و نشان…

در سال‌های اخیر متاسفانه دیوارِ کوتاه خودروسازان باعث شده است تا بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف به پای آنها نوشته شود و برخی ناهنجاری‌ها را پشت این “خودروسازانِ همیشه مقصر” پنهان کنند.

از این رو، خودروسازان کشور در پاسخ به این اظهارات و فضاسازی‌های رسانه‌ای ذکر چند نکته را ضروری می‌دانند:

۱- بار دیگر یادآوری می‌کنیم که قیمت فروش خودرو در شرکت‌های تولیدکننده با بازار آزاد «متفاوت» است و ایران‌خودرو و سایپا هیچ نفعی و هیچ سودی از افزایش قیمت خودرو در بنگاه‌های فروش خودرو و … نمی‌برند و مکلف‌اند خودرو را براساس قیمت مصوب به مشتری تحویل دهند.

قیمت بازار و فراز و فرود آن هیچ ارتباطی با خودروسازان نداشته و حاصل هدایت نقدینگی سرگردان به بازار خودرو، صحنه‌گردانی واسطه‌ها و دلالان و نیز تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی است.

مجدداً تاکید می‌کنیم افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، بنگاه‌های خرید و فروش خودرو و سایت‌های اینترنتی، به هر دلیلی که باشد نه ارتباطی به خودروسازان دارد و نه منفعتی را نصیب آنها می‌کند چرا که قیمت فروش خودرو توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با نظارت نهادهای ذیربط تعیین می‌شود و از نیمه دوم سال گذشته تا‌کنون نیز ثابت بوده است، لذا در شرایطی که قیمت بسیاری اقلام و کالاهای ساده و خوراکی، غیرقابل کنترل شده، بهتر است در خصوص صنعت خودرو که برای هر محصول آن باید ۴۵۰۰ نوع قطعه از ۶۰ رشته صنعتی و انواع و اقسام مواد اولیه تامین شود، اظهارنظرهای غیرکارشناسی مطرح نشود.

۲- هیچکس نمی‌تواند از دور برای صنعت خودرو نسخه بنویسد؛ حقیقتِ صنعت و تولید، به ویژه در دوران محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت و همه جانبه، تنها در کفِ کارخانه، خطوط تولید و در زنجیره تامین قطعات و جریان نقدینگی قابل لمس و قضاوت است، در این شرایط خودروسازان کشور با همت، غیرت، تلاش و با اجرای یک برنامه مدون و مداوم، موفق شده‌اند چراغ تولید را روشن نگه‌دارند، قطعات را تامین کنند، خودروها را تولید کنند و به دلیل بحران و اشتباهات گذشته، هرچند با تاخیر به دست مشتریان خود برسانند و به آنها تحویل دهند.

۳- تمام کارشناسان حوزه اقتصاد عقیده دارند افزایش قیمت چند محصول داخلی در روزهای اخیر ناشی از سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها و هیجان زده کردن جو روانی بازار خودرو و نیز فضاسازی‌های رسانه‌ای بوده است. از این رو، مقصر جلوه دادن خودروسازان بدون ارائه سند و مدرک، جای تامل دارد و ابهام برانگیز است. با وجود اینکه این ادعاها پشتوانه کارشناسی و آماری نداشته است اما لازم است اعلام کنیم که گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در دو ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار خودرو عرضه کرده و به مشتریان خود تحویل داده‌اند. پرسش اینجاست که نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیش از این عدد بوده است؟ یا ظرفیت صنعت و امکان فعلی تولید خودرو در کشور بیش از این است؟

۴- مشخص نیست در سال “رونق تولید” ، چرا به‌جای آن‌که حمایت از صنایع تولیدکننده داخلی، یکی از اولویت‌های اصلی همه نهادها و جامعه رسانه‌ای کشور و… باشد، از هر تریبونی برای تخریب و تضعیف این صنعت استفاده می‌شود؛ چهره‌های مشهور و حتی مجریان رسانه ‌ملی (که خود را در همه حوزه‌ها صاحب‌نظر می‌دانند) نیز بدون هیچ تامل و درنگی ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین راهکار کسب محبوبیت و شهرت در فضای مجازی را در هجمه به صنعتی می‌دانند که در حال حاضر علیرغم وجود انبوهی از محدودیت‌ها، باز هم جریان تولید را حفظ کرده و به حراست از سرمایه‌انسانی و اشتغال کارگران خود پرداخته تا مشکلاتی نظیر آنچه در برخی کارخانه‌های کشور رخ داد پیش نیاید و یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم فعالان این صنعت تهدید نشود.

۵- لازم به توضیح است دو گروه بزرگ خودروسازی کشور با هدایت تیم‌های جدید مدیریتی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحول در فرآیندهای مختلف کاری را در دستور کار قرار داده و قصد ندارند اشتباهات گذشته صنعت خودرو را تکرار کنند. این تصمیم‌های بزرگ در سخت‌ترین روزهای اقتصاد و صنعت کشور اتخاذ شده و جراحی بزرگ این صنعت، نیاز به حمایت همه جانبه تمام بخش‌ها، مجموعه‌ها، سازمان‌ها و نهادها و رسانه‌ها دارد. نیکوتر آن است که اگر سنگی از پیش پای برنمی‌داریم، چوبی هم لای چرخ‌های تولید نگذاریم.

از سویی دیگر لازم است بازنگری‌هایی اساسی در این رویکردها شکل گرفته و افرادی که کوچک‌ترین شناخت و آگاهی لازم از مسائل و موضوعات مبتلابه صنعت خودرو ندارند، دست از فرافکنی برداشته و به‌جای اتهام‌زنی‌های پوپولیستی و نادرست بر علیه صنعت خودرو، ضمن روحیه بخشی به طیف وسیعی از کارکنان و کارگران متعهد و ایثارگرِ فعال در این بخش از اقتصاد کشور، تولید ملی را برای عبور از این پیچ مهم تاریخی و گذر از محدودیت‌ها همراهی کنند.

در پایان به استحضار مردم فهیم و آگاه و مشتریان گرانقدر سایپا و ایران‌خودرو می‌رساند خدمتگذاران آنها در صنعت خودرو با تمام توان و با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها برای حل مشکلات موجود، حفظ جریان تولید، تولید محصولات جدید و به روز، توقف تولید خودروهای قدیمی، ارتقاء کیفیت محصولات، تسریع در تحویل خودروها و نیز کاهش تعهدات معوق برجای مانده از گذشته تلاش می‌کنند و با ایجاد پویش ملی بومی‌سازی قطعات صنعت خودرو و جهاد خودکفایی نگاه خود را به آینده‌ درخشان ایران اسلامی معطوف کرده‌اند.

یک دیدگاه

  1. سند و مدرک اینکه تا ۱ماه پیش ماشین داشتند الان ایران خودرو مدتی است تو سایت کت میری نمایندگی هاش هیچ ماشینی برای فروش ندارند
    البته که دارند ولی نگه دلشتند قیمتو‌بالا ببرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *