به گزارش کارنت به نقل از دنیای اقتصاد ، بعد از خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام، خودروسازان ژاپنی و کره‌ای شریک خودروسازان خصوصی کشور، روابط خود را با این خودروسازان قطع کردند؛ با این حال تحکیم روابط میان خصوصی‌ها با خودروسازان چینی، سبب شد تا نه‌تنها تیراژ این خودروسازان کاهش نیابد، بلکه همان طور که اشاره شد با افزایش بیش از ۲۴ درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل مواجه شوند. این در شرایطی است که خودروسازان دولتی در این مدت با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌اند و تیراژ آنها به نسبت مدت مشابه سال قبل روند کاهشی داشته است.

اما طبق آماری که دفتر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، سهم هر یک از خودروسازان بخش خصوصی از تولید به این ترتیب است: مدیران خودرو ۱/ ۴۷ درصد، کرمان خودرو ۳۳ درصد، صنعت خودروی آذربایجان ۷/ ۸ درصد، بهمن موتور ۶/ ۷ درصد، کارمانیا ۵/ ۱ درصد، خودروسازان بم ۳/ ۱ درصد و ریگان خودرو ۶/ ۰ درصد.به این ترتیب مدیران خودرو در شرایطی بیشترین سهم را از تولید در چهار ماه ابتدایی سال جاری به خود اختصاص داده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد ۶/ ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. کرمان موتور نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل از رشد ۱/ ۴ درصدی برخوردار شده است. اما سومین شرکتی که بیشترین سهم از تولید را در تیرماه سال‌جاری داشته شرکت صنعت خودروی آذربایجان است. این خودروساز خصوصی که سال گذشته تعداد کمی خودرو تولید کرده به نسبت مدت مشابه سال قبل توانسته رشد ۳ هزار و ۹۴۷ درصدی را تجربه کند. شرکت کارمانیا نیز در تیرماه امسال ۷۵۱ دستگاه خودرو تولید کرده در‌حالی‌که در همین مدت در سال گذشته ۷۵۹ خودرو در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده است؛ بنابراین این شرکت خصوصی رشد منفی ۱/ ۱‌درصدی را در این مدت تجربه کرده است.