آخرین اخبار

سود اصلی بسته بودن ثبت سفارش از آن که می شود؟

مدیران ارشد دولتی می گویند که توقف ثبت سفارش خودروها برای این است تا بتوانیم از خروج بی رویه ارز جلوگیری کنیم و از طرفی قوانین بهتری را برای واردات تصویب نماییم.

با این اقدام قرار است که برخی تعاریف در بحث واردات خودرو تغییر کند و از طرفی با هدفمند کردن واردات خودرو، صنعت خودرو کشور رشد نماید و از واردات بی رویه نیز جلوگیری به عمل آید. رفتار مدیران و دولت را می توان تا حد زیادی منطقی دانست که هر چند وقت یکبار بیایند و بازنگری بر روی قوانین خودرویی کشور داشته باشند تا امروز شاهد این نباشیم که تعریف خودرو لوکس در کشورمان حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی است!
اما در کشورهای توسعه یافته وقتی قرار است که بازنگری بر روی قوانین انجام شود و آن قوانین به مسائل اقتصادی نیز مرتبط است، تا زمان تصویب قانون جدید هیچگاه ممنوعیت یا ممناعتی از ادامه روند فعالیت انجام نمی شود. ممنوعیت برای تصویب قوانین جدید تنها در زمان اضطرار آن هم برای مسائل سیاسی و درگیری های شدید اعمال می شود، نه مسئله ای مانند واردات خودرو!
حال در نظر بگیریم که دولت و مسئولان برای جلوگیری هرچه سریعتر از خروج بی رویه ارز و همچنین هدفمند کردن واردات خودرو، بدون اعلام قبلی ثبت سفارش خودرو را بسته اند و از طرفی اجازه ترخیص به خودروهای حاضر در گمرک ها را نمی دهند. با اینکه بعد از بسته شدن ثبت سفارش، تعداد قابل توجهی خودرو همچنان وارد گمرک های کشور شد، ولی اکثر این خودروها بر مبنا ثبت سفارش های قبلی و یا قوانین گذشته به کشور آمده اند. در این حالت پیش آمده، شرکت های واردکننده در اکثر مواقع هزینه خودروها را به صورت ارز به کمپانی مادر می پردازند و تنها چند شرکت هستند که تا زمان فروش خودرو در ایران، مهلت پرداخت وجه ارزی را به کمپانی مادر دارند. با این حساب بخش قابل توجهی از خودروهایی که در گمرک ها حضور دارند، پیش از این مبلغ ارزیشان به حساب کمپانی مادر و یا فروشنده خارجی واریز شده است و اصطلاحا کار از کار گذشته است! پس نمی توان در بحث این خودرو کنترلی بر روی خروج ارز داشت و توجیه آنکه خودروها باید تا زمان تصویب قانون واردات خودرو جدید در گمرک بمانند، تا حدی بهانه یا دلیل حاشیه ای به نظر می آید. زیرا ارز مربوط به بهای این خودروها از کشور خارج شده و یا در حال خارج شدن است و تنها مزیت بودن این خودروها در گمرک این است که با افزایش تعرفه، وجه بیشتری نسبت به حال و گذشته به حساب دولت واریز می شود. همچنین نمی توان توقع داشت که به بهای بحث خروج ارز، شرکت ها برای جبران گذشته خودروهای خود را به مبدا بازگردانند و دوباره با قوانین جدید خودرویی را وارد نمایند. زیرا در ایران حالت ارز بیشتری نسبت به امروز خارج خواهد شد.

با این نگاه می توان فهمید که کدام قسمت از ماجرای بسته بودن ثبت سفارش سود اصلی را می برد. در این میان ارز مربوط به خودروهای موجود در گمرک خارج شده است، پس نمی توان گفت که این داستان به نفع خرانه کشور است. همچنین گمرک و سازمان بنادر هم در این میان سود خاصی را نمی برد و شاید به نسبت گذشته سودش کمتر شده باشد. زیرا در حال حاضر تنها هزینه انبار داری را از شرکت ها می گیرد و اگر ثبت سفارش باز باشد به مراتب سود بیشتری از آن به ارگان های ذکر شده می رسد. کار و کاسبی رانندگان حمل خودرو و کشتی رانان مشغول در واردات خودرو هم چند ماهی است که بر هم ریخته و در این میان، قشر حاملان بار هم سودی نمی برند. شرکت ها هم که در حال حاضر مشغول به پرداخت هزینه انبارداری گمرک و محاسبه سود تاخیر مشتریان هستند. کمپانی های مادر هم که به خاطر تصمیم یک شبه ثبت سفارش، بار فکری و ذهنی منفی را از قوانین ایران تجربه کرده اند و تا حدی برنامه هایشان به هم ریخته است. پس نمی توانند از این وضعیت سودی ببرند. مشتریان هم مجبور هستند که با کاهش عرضه خودرو، قیمت بیشتری را برای بسیاری خودروهای وارداتی صفر و کارکرده بپردازند. همچنین مشتریان خودروهای داخلی هم اولین شوک گرانی خودرو مونتاژی را در شرایط فعلی دیدند که البته روز گذشته قرار شد تا فعلا این افزایش قیمت برای یک محصول خاص اتفاق نیافتد. در این میان از نگاه مردم سود را آن دسته از دلالانی می برند که خودروها را در پارکینگ های خود دارند و با نرخ روز آن ها را برای فروش قرار داده اند. ولی سود این قشر به مراتب کمتر از سود اصلی است. در این میان گمرک کشور و به صورت مستقیم درآمد دولت از محل واردات خودرو است که با باز شدن ثبت سفارش افزایش پیدا می کند. در صورتی که دولت می تواند اجازه خروج به خودروهای فعلی و حاضر در گمرک را بدهد و با تصویب قانون جدید، اقدام به اخذ تعرفه های بیشتر نماید.

در شرایط فعلی هزاران خودرو در گمرک های مختلف کشور حضور دارند که در صورت قطعی شدن افزایش تعرفه واردات، حداقل ۴۰ درصد درآمد گمرک به صورت سالانه افزایش پیدا می کند و همچنین می تواند برای خودروهای خاک خودرو در بنادر، بیش از ۳۵ درصد بیشتر نسبت به ۵ ماه گذشته دریافت کند.

 

اسب بخار

برچسب ها

یک نظر

  1. متاسفانه مطالب طوری نوشته می شود که آدم احساس می کند شرکتهای وارد کننده خودرو رابین هود و حامی مردم بوده و اساساً برای رضای خدا و رضایت خلق اله است که خودرو می فروشند؟ آیا واقعا فکر می کنید افزایش قیمت خودروهای موجود که با ثبت سفارش و تعرفه قبلی وارد شده اند دلالان می باشند؟ لطفا سری به نمایندگیهای مجاز وارد کننده خودرو بزنید و دلیل افزایش قیمت آنها به مبلغ موجود در بازار را جویا شوید چرا نماینده وارد کننده یک خودرو ژاپنی ابتدا باید اعلام کند خودرو برای تحویل به قراردادهای پیش فروش ندارد و پس از چند روز پیگیری و تماسهای مکرر اعلام تنها یکی دو مدل خودرو از نوع و آپشنی که طرفدار چندانی در بازار ندارد با افزایش قیمت بسیار ناگهانی و بالا(تقریبا معادل قیمت بازار) موجود است چرا برخی از مدلهای خاص در نمایندگی اعلام می شود موجود نیست اما در بازار آزاد به وفور و البته قیمتی سرسام آور و بسیار گزاف و غیر قابل آنالیز مجود است. پس دلالان همان رابطان نمایندگی های وارد کننده خودرو می باشند و اگر منظور نگارنده آن است که دولت خودروهای موجود در گمرک را با همان تعرفه و شرایط قبلی ترخیص نماید چه سودی برای مردم دارد آن وقت نماینده همان خودرو را یا احتکار می کند(کاری که همین حالا هم انجام می دهد) یا می خواهد به قیمت بازار آزاد بفروشد یا می خواهد در بازار آزاد بفروشد پس هدف نگارنده آن است که به جای آنکه دولت از این موضوع منتفع شود واردکننده های بینوا منتفع شدند که در هر صورت برای خریدار بدبخت دوغ و دوش آب یکی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *