آخرین اخبار

آمار تولید خودروهای شاسی‌بلند در ایران سال 1395

همان‌گونه که بازار بلندقامتان وارداتی سخت داغ و پرشور است و سانتافه نامی از هیوندای هم صدرنشین آن بازار در سال 95 شد؛ سازندگان داخلی هم پای به پای وارداتی‌ها شبانه‌روز مشغول به کارند و خیل انبوهی از هم‌وطنان مشتاق را به انواع شگرد و تدابیر مفتون و مجذوب خود نموده‌اند. منظور از تولیدات داخل هم در اینجا اشاره به آن دسته از بلندقامتانی دارد که اساساً آسیایی هستند و در این دیار تنها مونتاژ می‌شوند. بخش عمده آنها از خطه پهناور چین می‌آیند و اندکی هم از ژاپن.

در مجموع، در یازده ماهه نخست سال 1395 شمسی، تعداد 54,341 دستگاه خودروی شاسی‌بلند در کشورمان تولید شد که نسبت به سال پیش از آن از رشد 49.9 درصدی برخوردار بود. کماکان جک S5 با تولید 18,745 دستگاه در صدر این جدول ایستاده است و بعد از آن چری تیگو 5 جای گرفته است. خودرویی که بیشترین رشد سالانه تولید را در میان تمامی بلندقامتان داخلی از آن خود نمود و شمار تولیدات آن بیش از 7 برابر در قیاس با سال 94 رشد داشت. کمترین رشد و کمترین تولید هم در میان داخلی‌ها از آن لندمارک بود که تنها یک دستگاه از آن در سال 95 تولید شد!

در جدول ذیل ارقام تولید خودروهای بلندقامت ساخت داخل درج شده است. با این توضیح که چون برخی از این خودروها به تازگی، در اواسط و یا ماه‌های پایانی سال 95 وارد خط تولید شدند و کمتر از یک سال هم است که در چرخه تولید هستند، ارقام رشد سالانه آنها در جدول منظور نگردیده است.

رتبه تولید نام خودرو میزان تولید درصد رشد سالانه
1 جک S5 18,745 +39.8
2 چری تیگو 5 13,836 +679.5
3 لیفان X50 5,157 +27
4 ام‌وی‌ام X33 4724 -27
5 چانگان CS35 3679
6 هایما S7 3004 +404
7 لیفان X60 2237 -71,9
8 سوزوکی گرند ویتارا 2223 +93.8
9 ام‌وی‌ام X22 587
10 گریت وال M4 93 -40.8
11 BYD S6 55
12 لندمارک 1 -99.8

سام کاویانی-پدال

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *