آخرین اخبار

معرفی ولا V5 ارزان ترین سدان اتومات ایران

خودرو ولا وی5

این روزها رانندگی در ترافیک های طولانی و سنگین شهری به خصوص کلان شهرهایی نظیر تهران بسیار سخت و آزار دهنده شده و زمانی که خستگی ناشی از کار روزانه را به آن اضافه کنیم دیگر غیر قابل تحمل می شود.کلاچ گیری و تعویض دنده های متعدد چیزی جز خستگی و کاهش تمرکز راننده را به همراه ندارد. همین موضوع سبب شده تا روز به روز تقاضا برای خودروهای با گیربکس اتومات افزایش یابد.اما مشکل اساسی در این رابطه قیمت بالای خودروهای اتومات نسبت به مدل های دنده ای می باشد.به نحوی که اکثر خودروهای اتومات در بازه قیمتی بالای 50 میلیون قرار گرفته و همین امر سبب شده تا عده زیادی توانایی خرید چنین خودروهایی را نداشته باشند.اخیراً خودروسازان راین با معرفی محصول جدید خود تحت عنوان ولا V5 اتومات که قیمتی برابر با 43.8 میلیون دارد سعی کرده  تا خلا این بخش از بازار را پر کند.حال قصد داریم تا با نگاهی کلی به این خودرو به بررسی آن پرداخته و ببینیم که این خودرو چه ویژگی هایی دارد و آیا با این قیمت ارزش خرید دارد؟

معرفی اولیه

ولا V5 ، محصولی ارزان‌ قیمت از کمپانی چینی فاو است. فاو که همان‌طور که از اسمش پیداست (FAW:First Automotive Works) جزو اولین خودروسازان چین بوده و در حال حاضر به همراه سایک موتور، دانگ فنگ و چانگان از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به شمار می‌رود. کمپانی فاو علاوه بر این‌که با فولکس واگن، مزدا، جنرال موتورز، آئودی و تویوتا همکاری دارد ، مونتاژ خودروهای این برندها در چین را هم انجام می‌دهد، مالک برندهای هونگ کی، بسترن، هایما، Tianjin Xiali و چند برند دیگر نیز می‌باشد.محصولات شرکت فاو جزء خودروهای با کیفیت چینی به حساب می آیند و پیش از این نیز خودرویی تحت عنوان بسترن b50 از این شرکت در ایران عرضه شده که همیشه در رتبه بندی کیفی خودروها جایگاه بالایی به دست می آورد.

ساده و اقتصادی

همواره سعی کرده ایم تا بحث طراحی خودرو را به مخاطب واگذار کرده و به جزئیات آن وارد نشویم چرا که طراحی و ظاهر خودرو امری کاملاً سلیقگی بوده و هر کس با دید خاص خود به هر خودرو نگاه می کند.اما اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن سلایق شخصی  به توصیف آن بپردازیم باید چنین گفت که با نگاه کلی به ولا وی5 سادگی را در جای جای آن می توان مشاهده کرد.طراحی  بدنه و کابین آن بر خلاف دیگر هموطنان خود، کاملا ساده و به دور از هیجان می باشد که البته برای خودرویی در این کلاس که هدف اصلی اقتصادی بودن آن است کاملاً طبیعی است.هر چند که طراحی آن به روز نیست اما در مقایسه با برخی از رقبای خود نظیر تندر 90 شرایط به مراتب بهتری دارد.شاید از اصلی ترین نکات در طراحی نمای جلویی خودرو بتوان به شباهت آن به برخی از مدل های فولکس واگن همانند پولو و نسل ششم گلف اشاره کرد.در نمای عقب هم چراغ های آن یاد آور نسل ششم ب ام و سری 5 می باشد که البته کمی بزرگتر از معمول طراحی شده.

طراحی داخلی خودرو نیز همانند بدنه ساده بوده البته استفاده از دورنگ متضاد در طراحی داشبورد، غربیلک فرمان و رودری ها جذابیت آن را بیشتر کرده به علاوه اینکه استفاده از قطعات کرمی در برخی قسمت های داشبورد آن را از حالت کسالت بار و یکنواختی خارج کرده و جلوه بهتری به آن بخشیده . همچنین ارگونومی و چینش کلیدهای کنترلی نظیر کلیدهای تنظیم آینه ، شیشه بالابر و سیستم تهویه و…منظم و مناسب است و تقریباً دسترسی و کنترل  آنها به راحتی انجام پذیر می باشد.

در مجموع می توان طراحی آن را ساده و معمولی اما قابل قبول ارزیابی کرد.

پیشرانه و فنی

پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو با کد CA4GA5  و طراحی شرکت تویوتا است که از نوع چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1497 سی سی می باشد و توانایی تولید 97 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را دارد که این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس اتومات چهار حالته به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی این موتور 135 نیوتون متر می باشد که در دور موتور 4400 به دست می آید.شاید در نگاه اول موتور خودرو کمی ضعیف به نظر آید اما با در نظر گرفتن وزن 1010 کیلوگرمی آن به نسبت وزن به قدرت 10.5 دست می یابیم که برای خودرویی در این سطح بسیار مناسب است. برای درک بهتر موضوع در نظر داشته باشید که خودروی سمند با همین قدرت ، 1220 کیلوگرم وزن دارد. در جدول زیر میتوانید نمونه هایی از نسبت وزن به قدرت برخی از خودروهای موجود در بازار را مشاهده کنید.(هرچه عدد پایین تر باشد بهتر است)

وزن پایین و قدرت مناسب سبب شده تا این خودرو شتابگیری و سرعت مناسبی داشته باشد به نحوی که با وجود داشتن گیربکس اتومات (خودروهای اتومات سرعت کمتری نسبت به مدل های دنده ای دارند) توانسته به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یابد.

از دیگر ویژگی مثبت این خودرو میتوان به مصرف سوخت پایین آن اشاره کرد موضوعی که برای خودروهای اتومات بسیار مهم و حیاتی است چرا که خودروهای اتومات به طور معمول مصرف بیشتری نسبت به مدل های دنده ای دارند.مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی تنها 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر است که بسیار مناسب و قابل قبول می باشد. هرچند که در ایران به علت کیفیت پایین سوخت و همچنین تنوع شرایط آب و هوایی معمولا دستیابی به مصرف سوخت درج شده در کاتالوگ خودروها کمی دور از انتظار است اما مطمئناً تفاوت قابل ملاحظه نخواهد بود.

یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو فرمان برقی آن می باشد که در خودروهایی در این رنج قیمتی به ندرت به چشم می خورد. فرمان برقی به جای استفاده از نیروی موتور خودرو که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ مجهز به یک موتور کوچک و مستقل است و مانند فرمان هیدرولیکی باعث افزایش مصرف انرژی نمی‌شوند .همین موضع کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت این خودرو کرده است.

ویژگی دیگری که ولا را نسبت به رقبا متمایز می کند داشتن زنجیر تایم به جای تسمه تایم است.همان طور که می دانید زنجیر تایم به علت عمر بالاتر،هزینه نگهداری کمتر،ایجاد فشار کمتر بر روی موتور، استهلاک کمتر در دور موتورهای بالا (دور بالای 4000) و همچنین خسارت کمتر در صورت پارگی، در مقایسه تسمه تایم به مراتب با ارزش تر است اطمینان خاطر بیشتری برای راننده به ارمغان می آورد.

از دیگر موارد قابل ذکر در این خودرو می توان به سیستم تعلیق  مک فرسون با میل موج گیر  در جلو و  نیمه مستقل با فنر های پیچشی  برای عقب اشاره .

امکانات و ایمنی

ولا وی5 امکانات اولیه ای که این روز ها بر روی اکثر خودروها نصب می شوند را داراست.در این رابطه می توان به مواردی همچون ،شیشه های برقی جلو و عقب،آینه های برقی مجهز به راهنما،تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در 4 جهت ،مه شکن جلو و عقب،سیستم صوتی با 4 بلندگو،سنسور دنده عقب،ایموبیلایزر ،سامانه کنترل بادلاستیک (TPMS) ،غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع،خروجی برق 12 ولت ،تنظیم برقی نور چراغ های جلو،روکش چرمی صندلی ها و… اشاره کرد. همچنین در بخش ایمنی ، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و ترمز های دیسکی دوجداره خنک شونده در جلو و کاسه ای در عقب به همراه سیستم های کمکی abs و ebd برای این خودرو در نظر گرفته شده.

از نظر ابعادی ولا وی 5 با طولی برابر با 4290 میلی متر در حد و اندازه خودروهایی نظیر تندر 90 و برلیانس h230 می باشد که برای یک سدان خانوادگی اندازه مناسبی است نه آنقدر بزرگ است که برای رانندگی در شهر مشکل ساز شود نه آنقدر کوچک که با کمبود فضا مواجه باشیم همچنین فضای صندق عقب این خودرو با حجم 420 لیتر به راحتی می تواند جوابگوی مسافرت های خانوادگی باشد.

سخن پایانی

هر خودرویی محاسن و معایب خاص خود را دارد حال اینکه کفه ترازو به کدام سمت سنگینی کند بستگی به سلیقه و پارامترهای مد نظر شما دارد. شاید مهم ترین عیب این خودرو  ظاهر معمولی و ساده آن باشد .در معمولی بودن و سبک طراحی نسبتا قدیمی آن شکی نیست اما سطح زیبایی آن بستگی به سلیقه شما دارد.اما از ظاهر خودرو که بگذریم موارد مثبت زیادی در این خودرو می توان یافت،موتور کم مصرف،سرعت و شتاب مناسب،گیربکس اتومات ،امکانات قابل قبول در کنار برچسب قیمتی 43.8 میلیونی که آن را به ارزان ترین خودرو اتومات بازار تبدیل کرده می تواند گزینه مناسبی جهت خرید در بازه خودروهای زیر 50 میلیون باشد

یکی از موارد بسیار مهم هنگام خرید خودرو، بحث خدمات پس از فروش می باشد که بسیاری با حساسیت خاصی به این قضیه نگاه می کنند.این خودرو توسط خودروسازان راین عرضه می شود که سابقه خوبی در زمینه خدمات پس فروش خودروهای هیوندای آوانته و ورنا داشته و در حال حاضر نیز بیش 80 نمایندگی در سطح کشور دارد. همین موضوع می تواند سبب اطمینان خاطر بیشتر خریداران شود.

 

در ادامه می توانید جدول مشخصات فنی و امکانات ولا V5 را مشاهده کنید.

مشخصات فنی

امکانات رفاهی

امکانات ولا وی5

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. کوئیک جان خودمون صد برابر بالا تر از اینه تازه 10 میلیون ارزون تره.

    1. بله منم موافقم مگه دیوونه ایم بیایم خودرو چینی بخریم کوئیک رونمایی شد خیلی هم عالی و خیلی ارزون ؛ ولاv5بذارین دم کوزه آبشوبخورین

    2. کوئیک ماشین خوبی هست ولی هاچ بکه به درد خانواده نمی خوره
      جالبه کوئیک هاچ بکه ولی وزنش بیشتر از اینه
      به نظر من این ماشین به درد خانواده ها و افراد میان سال میخوره

    3. به نظر من ولا ماشین خوبیه قیمتشم مناسبه اگر خدمات پس از فروش خوبی اراءه کنن به نظرم ارزش خرید داره.
      منم مثل شما دلمو به کوئیک خوش کرده بودم ولی مثل اینکه سایپا قیمتشو بالا تر برده میگه مدل فولش احتمالا 40 میلیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *