آخرین اخبار

بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

هفت صبح: با وجود افزایش کیفیت خودروهای تولید چین، عمده مکانیک‌های معتبر تهرانی، خودروهای داخلی را گزینه های بهتری برای خرید می دانند.

از پنج سال پیش که با یک شیب تند، خودروهای چینی در سبد خرید خانواده های ایرانی جا خوش کردند تا همین حالا که سهمی 10 درصدی از بازار 1.2 میلیون دستگاهی ایران را به خود اختصاص داده اند، همواره یک واژه با برندهای چینی عجین بوده که با یادآوری تجربه خرید خودروی چینی توسط بسیاری از ایرانی ها، به کیفیت پایین خودروهای چینی اشاره می کند.

در این مطلب به سراغ پیدا و پنهان کیفیت خودروهای چینی رفته ایم و بعد از گفت و گو با تعدادی از مراکز تعمیر خودروی مرکز شهر، به این نتیجه رسیدیم که واژه «بی کیفیت» برای خودروهای چینی پر بیراه نیست و شرکت های سازنده این خودروها یا واردکنندگان مدل های چینی به دلایل مختلفی که در ادامه شرح می دهیم، چندان مورد اعتماد جامعه نیستند.

خودروهایی که در این گزارش بیش از باقی مدل ها مد نظر ما هستند، پنج مدل ام وی ام ایکس 33، چری 315، برلیانس های مدل 320 و 330 و لیفان 520 بوده و مراکز مکانیکی را از میان واحدهای مستقل و غیرهمکار با شرکت های خودروساز داخلی یا چینی انتخاب کرده ایم. در عین حال ممکن است برخی از موارد یاد شده در این گزارش برای برخی دارندگان خودروهای چینی در بازه ای دیرتر اتفاق بیفتد. تلاش ما وفاداری به اصل گفته های کارشناسانی بوده که در این پرونده با ما همراه شده اند.
ام وی ام X33

چیزی که همه مکانیک ها به آن اذعان دارند کیفیت بسیار پایین سواری چری ایکس 33 است که حتی در نمونه های صفر هم بسیار پر سروصدا بوده و به هیچ وجه شباهتی به یک خودروی کره ای یا فرانسوی ندارد. یکی از تعمیرکاران با اشاره به مشکلات برقی و فنربندی مدل ایکس 33، بدترین مشکل این خودرو را تعمیرناپذیر بودن عمده قطعات این خودرو به ویژه قطعات موتوری می داند و می گوید: «به دلیل جنس و کیفیت پایین آلیاژ به کار رفته در موتور ایکس 33، تعمیرات معمول موتور این خودرو که نیازمند تراشکاری است، با دردسر بسیار همراه بوده و خرجی بیش از معمول را روی دست خریدار می گذارد.»

فروش مدل ایکس 33 به همین واسطه در بازار بسیار سخت است و علاوه بر افت سریع دو تا سه میلیونی، از بدنام ترین محصولات بازار خودروهای دسته دوم است. این خودرو گرچه مشکل کمبود قطعه ندارد اما کیفیت پایین رنگ بدنه، خرابی زودهنگام پوشش صندلی و موتور پر خرج از جمله مواردی به شمار می روند که به شدت آزار دهنده هستند.

در عین حال به دلیل ساختار فنی غیر استاندارد این خودرو، کمتر مکانیکی حاضر به تعمیر این خودرو در قیمت های معمولی است. مسئول یکی از تعمیرگاه های حوالی چهار راه ولی عصر می گوید: «خودروی ایکس 33 در موارد متعددی به دلیل قطع سیستم فرمان در مانورهای سریع و پیچ های تند حادثه ساز شده است. همچنین هزینه تعویض دیسک صفحه و کلاچ این خودرو حدود 700 هزار تومان است.»
چری 315

همه ما می دانیم که بسیاری از خودروهای تولید داخل به ویژه آنها که در محدوده قیمتی زیر 50 میلیون قرار دارند، حتی گاهی در کمتر از 2000 کیلومتر دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه بروند. با این حال حدیث کیفیت پایین خودروهای چینی چیز دیگری است که با نزدیک شدن به جزییات آن می توان از عمق فاجعه باخبر شد. در مورد چری 315 که هم اکنون با قیمت 45 میلیون در نمونه صفر قابل خریداری است، عمده مشکلات فنی به نقص های متعدد سیستم تعلیق و خارج شدن موتور از فرم اولیه پس از حدود 30 هزار کیلومتر مربوط می شود.

در عین حال برخی قطعات برقی خودرو گاه در کمتر از سه ماه نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در مجموع خرید این خودرو در قیاس با مدل های ارزان تر فرانسوی بازار چندان توصیه نمی شود. موارد گفته شده حاصل گفتگوی ما با مدیر تعمیرگاه اطمینان در خیابان ایرانمهر (حوالی شرق تهران) است و تنها نکته ای که باید به آن اضافه کرد، ضعف عمده خودروهای چینی در بخش گیربکس و صفحه کلاچ است که با توجه به وارداتی بودن این قطعه و هزینه تعمیرات، در هر بار تعویض چیزی نزدیک به 500 تا 700 هزار تومان خرج روی دست مشتری می گذارد. بسیاری از مکانیک های سطح شهر تایید می کنند که این پروسه برای مدل 315 در بازه زیر 30 هزار کیلومتر اتفاق می افتد.

لیفان 520

یکی از بدترین تولیدات چینی حاضر در بازار ایران که به دلیل مشکلات متعدد فنی و هزینه نگهداری بالا با بیشترین میزان افت قیمت پس از سه سال نگهداری مواجه شده، به طوری که با یک افت 50 درصدی، قیمتش از حدود 36 میلیون تومان به 18 میلیون کاهش پیدا می کند.

عمده مشکلات این خودرو در سروصدای بیش از اندازه کابین، موتور پرخرج، سیستم گیربکس معیوب که در هر 30000 کیلومتر به تعمیر نیاز پیدا می کند و کاهش شدید کیفیت رنگ بدنه می توان دید.

یکی از خریداران این خودرو که اتومبیلش را برای فروش به یک گالری در حوالی پل چوبی آورده از افت شدید عملکرد خودرو پس از سه سال شکایت می کند. سعید حیاتی که سه هفته پیش برای آخرین بار خودروی خود را به تعمیرگاه فرستاده می گوید بابت تعویض دیسک صفحه و تنظیم کلاچ چیزی نزدیک به 350 هزار تومان پرداخت کرده ولی پس از تعمیر کامل هم چندان از عملکرد گیربکس راضی نیست.
برلیانس 320 و 330

شاید به خاطر مونتاژ بهتر سایپاست، شاید هم فعلا به اندازه کافی در بازار حضور نداشته تا نقص هایش برملا شود اما در بررسی های ما مشخص شد این خودروی چینی کمتر دچار مشکل است و به نسبت باقی هموطنانش با ایرادات کمتری به مشتریان تحویل می شود. البته معدودی از مکانیک های سمت میدان آزادی یا تعمیرکاران شرکت سایپا در همین منطقه از بروز نقص در جلوبندی خودرو پس از یک کارکرد سه تا پنج هزار کیلومتری خبر می دهند. سرمکانیک تعمیرگاه اتومبیل که حوالی دانشگاه تهران قرار دارد هم از شکایت برخی مالکان این خودرو می گوید که نسبت به ضعف موتور در سربالایی ها شکایت دارند.

بزرگ ترین عیب خودروهای تولید چین

استهلاک بالا به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت
کمبود قطعات و قیمت بالای خرید به دلیل وارداتی بودن
هزینه تعمیر بالاتر به دلیل مهندسی نه چندان دقیق
افت قیمت شدید بلافاصله پس از خرید

منبع:روزنامه هفت صبح

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. بنظر من این گزارش خیلی مغرضانه هست من شخصا ماشینهای چینی رو تایید نمیکنم ولی من شش ماه پیش دیسک و صفحه پژو رو تعوض کردم که حدود ۳۸۰ پام افتاد الان هم دوباره لرزش و صدا افتاده تو ماشین تعمیرکار گفت باید دوباره دیسک وصفحه رو عوض کنید. یعنی به اندازه یه بنز دارم خرجش میکنم قبل از اون هم سمند داشتم همین وضع بود. پارس صفر گرفتم از روزی که تحویل گرفتم به مدت چهار ماه هر روز نمایندگی بودم تا فروختمش الان هم بلانسبت ۲۰۶ دارم از کار و زندگی انداختتم…..

    1. یکی از بزرگترین مشکلات، نبود لوازم یدکی جنس خوب هست. پات به تعمیرگاه باز بشه و تعویض قطعات ، کلکه ماشین کندست..چند ماه دیگه ، خیلی زود ، دوباره باید بری همون مشکل قبلی رو تعمیر کنی!

  2. بزرگ ترین عیب خودروهای تولید چین

    استهلاک بالا به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت
    کمبود قطعات و قیمت بالای خرید به دلیل وارداتی بودن
    هزینه تعمیر بالاتر به دلیل مهندسی نه چندان دقیق
    افت قیمت شدید بلافاصله پس از خرید

    من که بعید میدونم نویسنده این مطلب تا حالا پشت ماشین چینی نشسته باشه و با داخلی مقایسش کرده باشه وگرنه مورد اول رو اصلا نمینوشت.خدایی ما تو خانوادمون یه 315 داریم که 3سال ازش میگذره (100000کیلومتر)و تاحالا نه از شتابش کم شده نه به خرج افتاده تازه هرچی میگذره نرمتر میشه.یه x60 هم داریم که با اینکه میگن بده ولی خدا وکیلی شتاب اولیه عالی داره و اونهم غیر روغن بنزین چیزی طلب نکرده.
    دومین موردی که نوشتید عیب نیست یک مشکل در پروسه تولید و واردات هست.الان شما با هیوندا و بی ام دبلیو هم تصادف کنی ماشین یه مدت میخوابه تا قطعاتش جور شه.پس نباید به این داستان گفت عیب.
    در ارتباط مورد سوم هم که قک کنم ربطی به مهندسی ضعیف نداره فک کنم بخاطر مهندسی قویش مکانیکای معمولی ازش سر در نمیارن چون ماشین های چینی از موتور گرفته تا گیربکسش ماله کشور های ژاپنی و کره ای و المانی هست که نیاز به دانش بالایی برای تعمیر هستند
    تنها موردی که شاید یکم معقول تر برسه در بررسی شما مورد اخر در باره افت قیمت هست که در ارتباط با تمام ماشین ها 20%-10% هست ولی چون مردم ما اکثرا ماشین های ارزون سوار میشوند و افت قیمت چندانی در این ماشین ها دیده نمیشه فکر میکنند که افت ماشین های چینی خیلی هست،پس افت 10ملیونی ماشین های هیوندای 1سال کارکرد باید از چینی هم بیشتر باشه دیگه؟پس این عاقلانه نیست.جز در برخی مورد ها که ماشین ها از خط تولید کنار رفتند مثل همون لیفان 520.
    درکل تمام تولیدات کشور حاصل علم و فناوری کشور های دیگس و چون سایپا و ایران خودرو دارای سهم بیشتری در این تولیدات هستند نباید یکطرفه و ناعادلانه بگوییم بقیه خودرو ها بد هستند.اگر سایپا و ایرانخودرو باعث کار افرینی شده، پارس خودرو و کرمان موتور و مدیران خودرو و… هم سبب ایجاد فرصت های شغلی شده اند.پس ما چیزی به عنوان تولید ملی نداریم بلکه مونتاژ ملی هست.

  3. والا من پارس تی یو 5 صفر دارم دنده عقب که میرم چرخای عقبی صدای سوت کشتی تایتانیک میده هنوز نمایندگی نتونسته مشکلشو حل کنه 90تا که میرم صدای باد وحشتناک میاد تو خدا نکنه پشت کامیونی بیفتم تمام دود اگزوز صاف میاد تو انگار آب بندی واسش تعریف نشده موتور و گیربکسش مثل تراکتور صدا میده اگه سفره دلمو باز کنم زارزار بحال پارس سوارا گریه میکنید. من ماشین چینی سوار نشدم ولی دارندهاش میگن راضین ولی من به همه میگم پارس نخرید وسلام

  4. خیلی مضحکه اول چینی های رقیب سایپا رو میکوبه بعد از برلیانس تعریف و تمجید میکنه.من خودم ام وی ام دارم شما اگر از مالکان ام وی ام بپرسبد ممکن از بعضی قسمتها ناراضی باشند ولی اغلب از کیفیت موتورش راضی هستند.در 4سالی که 530رو داشتم خدا رو شکر عیبی نداشته.
    در ضمن اگر زحمت بررسی در نت رو می کشیدند می دیدند موتورهای چینی اغلب با همکاری اروپایی ها و ژاپنی ها ساخته می شوند با کیفبتند.تعمیرکارهای متفرقه هم دیگه به پراید و پژو عادت کردن و اغلب افرادی کم استعدادی هستند که نمیخوان رحمت شناخت و تعمیر خودروهای جدید رو به خودشون بدن حتی در مورد ال 90 هم این مشکل وجود داره.

  5. گزارش صددرصد مغرضانه که چنتا ماشین بی کیفیت و با کیفیت و با هم قاطی کرده که دروغش، راست جلوه کنه.به قول طرف “این دروغی که گفتی، راست بود؟” آخه اگر برلیانس مشکلی نداره پس اصلا چرا مطرحش میکنی. من خودم برلیانس 93 داشتم، بعد دادم به پسرعمه ام. تا الان فکر کنم شاید حدود 40تایی راه رفته باشه ولی اصلا هیچ دردسر و مشکلی نداشته، سواریشم عالیه. موتور ضعیف هم که اشکال فنی نشد. توی مشخصاتشم که میاد حجم موتور و قدرتش چقدره.تازه به نظر من با این حجم و قدرت موتور، کشش اون حرف نداره.
    برعکس اون دوستمون که میگه از برلیانس تعریف کرده، به نظر من نویسنده خواسته خیلی نرم و ظریف اسم برلیانس رو تو لیست ماشین های معیوب وارد کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *