آخرین اخبار

خودروی چینی بخریم یا دست دوم کره ای و ژاپنی؟

از دیرباز عقیده‌ اکثر مردم ایران، خرید خودروی صفر بوده است. در این مقاله به معایب و محاسن خرید خودروهای صفر چینی و کارکرده کره‌ای و ژاپنی و … در بازه قیمتی صفر تا صد میلیون تومان می‌پردازیم.

در آشفته بازار کاهش تولید خودروسازان وطنی و البته کاهش روابط بدلیل تحریم‌ها، پای خودروسازان چینی بیش از گذشته به کشورمان باز شد و خودروسازان ایرانی نیز حتی تن به این همکاری داده‌اند. با قدری واقع‌نگری و عدم جانب‌داری یکطرفه نسبت به خودروهای چینی، باید اذعان کرد که در این چند سال پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند ولی شاید هنوز هم کافی به نظر نمی‌رسد. اما گستردگی عملکرد این خودروها تا جایی است که با کمی دقت می‌توانیم خودروهای چینی را در هر سگمنت بازار زیر 100 میلیونی کشور مشاهده کنید. محصولات چینی از نظر کیفیت در شرایط نسبتاً قابل قبولی هستند ولی این واقعیت غیرقابل انکار است که هنوز حتی با کره‌ای‌ها فاصله محسوسی دارند.

در بازه زیر 50 میلیون تومان خودروهایی نظیر ام‌وی‌ام 110، ام‌وی‌ام 315 و ام‌وی‌ام 520 با رقبای داخلی رقابت می‌کنند و به گفته بعضی مالکان در این بازه اگرچه از نظر کیفیتی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند اما کماکان باید آن‌ها را هم رده خودروهای داخلی بدانیم.

اما در بازه 50 تا 100 میلیون به دلیل نبود هیچ‌کدام از محصولات داخلی می‌توان با خودروهای کارکرده وارداتی قیاس شوند. در این بازه خودروهای چینی از کیفیت مناسب‌تری برخودار هستند و محصولات مختلفی را در سگمنت‌های گوناگون روانه بازار کرده‌اند.

در این بازه شرکت‌های متفاوت چینی نظیر ام‌وی‌ام، چری، لیفان، فاو، جک، چانگان، هایما، چانگان و … می‌باشند که به لطف عرضه خوب، قیمت مناسب و سطح امکانات خوب، مورد استقبال مردم نیز قرار گرفتند. از نظر مشخصات البته بر روی کاغذ از اعداد و ارقام خوبی برخودار هستند اما در واقعیت آنچنان که باید جلوه نمی‌کنند. ماشین‌های چینی از آپشن‌های خوب و متفاوتی برخوردار هستند که خریدار را ترغیب به خرید می‌کنند اما در دنیای طراحی صنعتی هیچ وقت نباید کیفیت، فدای امکانات جانبی شود.

خودرو‌های چینی موجود در بازار کشور قیمت مناسب و ظاهر جذابی نسبت به خودروهای داخلی دارند و صد البته از شرایط فروش بسیار خوب و متنوعی در بازار ایران برخوردار هستند که به افزایش فروش آنها کمک شایانی کرده است.

اما در بین مردم موضوعی همیشه مورد مناقشه قرار می‌گیرد که اگر قرار است فلان ماشین چینی را به فلان قیمت بخریم می‌توانیم به سراغ خودروهای دست دوم بازار نیز برویم. بحث اینجاست که اگر قرار به دست دوم باشد شما باید به صورت نقدی خریداری کنید که اگر این امر را فاکتور نماییم، می‌توان گفت گزینه‌های مناسبی در این بازه وجود دارد که عموم آن‌ها کره‌ای‌ها و یا حتی ژاپنی‌های خوشنام می‌باشند و تعداد کمی هم گزینه‌های آلمانی به چشم می‌خورد.

پیشنهاد ما این است که به سراغ آلمانی نروید(!) چون با این حدود قیمت با خودروهایی با سال ساخت بالا و کارکرد بالا نصیبتان می‌شود که از هزینه‌ی نگهداری بالایی برخوردار هستند و باید حوصله زیاد و جیب پر پولی برای نگهداری آنها داشته باشید(!) ولی خودروهای کره‌ای و ژاپنی به خصوص خودرو های ژاپنی از استهلاک کمتری برخوردار هستند و شاید دردسر خرید نمونه‌های دست دوم آنها کمتر باشد.

در این بازه قیمتی می‌توان به خودروهایی نظیر تویوتا کمری مدل 2005 تا 2010، مزدا 3 مدل 82 تا 92، هیوندای آزرا مدل 2007 تا 2009، هیوندای سوناتا مدل 2006 تا 2010 و یا حتی هیوندای سانتافه‌های زیر مدل 2009 را خریداری کرد که در صورت مناسب بودن شرایط خودرو، گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسند.

محدوده‌ی مدل‌های ارائه شده با احتساب سلامت فنی و ظاهری مناسب برای شما معرفی شده است. درباره‌ هزینه نگهداری خودروهای کارکرده ذکر شده، به دلیل فراوانی لوازم و تعمیرکار از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشند و تنها برند مزدا با وجود کیفیت سواری و ظاهری، کمی از هزینه‌های بالایی در قطعات جانبی برخوردار است به طور مثال یک جفت کمک فنر برای مدل‌های 86 تا 89 حدود 800 هزار تومان یا چراغ‌های جلو در مدل‌های نیو فیس حدود 6 میلیون تومان می‌باشند.

در برندهای کره‌ای با وجود همه امکانات مناسب ولی در دراز مدت و در بعضی موارد دارای هزینه‌های نسبتاً بالایی می‌باشند اما با وجود فراوانی خدمات در سراسر کشور با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوید.

توصیه ما این است که اگر با خودروهای کارکرده کنار می آیید، قبل از خرید خودروی چینی صفر کیلومتر، شاید بد نباشد که نیم‌نگاهی هم به بازار دست دوم داشته باشید و گزینه‌های موجود و در دسترس را از نظر کارکرد و سلامت بررسی کنید که در مواردی در این بازه قیمتی، و صد البته با توجه به فاکتورهایی که برای خریدار اهمیت دارند، خرید یک خودرو دست دوم مناسب از نظر شرایط و وضعیت، انتخابی معقول‌تر به نظر می‌رسد.

برچسب ها

یک نظر

  1. با سلام خودرو های چینی اکثرا دارای سیستم با برندهای مشهور هستند مثل میتسوبیشی ویا المانی وفقط بدنه وچراغها چینی هستند البته روکاغذ وتو این چند سال مشتری مدارتر بودند در صورتی که دیگران این شیوه را ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *