آخرین اخبار

درخشش صنعت خودرو در پسابرجام

روزنامه تجارت در گفت و گو با مجتبی نظری معاون سازمان گسترش و نوسازی، نوشت: فروش و خدمات پس از فروش محورهای اصلی چهارمین همایش خودروی ایران هستند که قرار است طی دو روز در ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه سال‌جاری برگزار شود.

در این گفت و گو می خوانیم: در این همایش 400 شرکت خارجی حضور خواهند داشت و آنطور که مسئولان برگزاری این همایش اعلام کرده‌اند 100 برند خارجی نیز در آن حضور دارند. فرانسه مهمترین شریک صنعت خودروی ایران است و در این همایش با هیاتی 100 نفره شرکت خواهد کرد. همچنین مطابق برنامه اعلام شده سخنران اصلی در این مراسم معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان ایدرو خواهند بود.
روز گذشته ساسان قربانی، با اعلام به اینکه در دو هفته آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو در راه است، اظهار داشت: به‌طور قطع تا پایان سال‌جاری برخی قراردادهای خودرویی به سرانجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بسیاری از قراردادهای خودرویی در مقطع تصمیم‌گیری نهایی قرار دارد، افزود: در چهارمین همایش امسال صنعت خودرو 400 شرکت خارجی حضور دارند، همچنین فرانسه با یک هیئت 100 نفره به این همایش می‌آید. غیر از فرانسه کشورهای ترکیه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کره و چین هم حضور دارند. دبیر چهارمین همایش صنعت خودرو ایران در خصوص نتایج مذاکرات سیتروئن با شرکت سایپا، گفت: این موضوع هنوز با جدیت درحال پیگیری است و امیدواریم به زودی نتایج آن اعلام شود.
قربانی با تأکید براینکه قطعه‌سازان داخلی برای گسترش همکاری‌های خود با خودورسازی فرانسوی درحال مذاکره هستند، افزود: برخی از این قطعه‌سازان مذاکرات خود را نهایی کردند اما به دلایلی آن را رسانه‌ای نمی‌کنند ولی در مجموع به اعتقاد من روند مذاکرات قطعه‌سازان با شرکای فرانسوی با سرعت بیشتری همراه است و در آینده نتایج خوبی خواهد داشت.

وی درباره اینکه در حال حاضر چه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت خودرو اتفاق افتاده، اظهار داشت: بنده اطلاع خاصی از میزان سرمایه‌گذاری‌ها ندارم فقط به صورت کلی می‌دانم که مذاکرات در حال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید. دبیر چهارمین همایش صنعت خودرو ایران در ادامه با اعلام اینکه خودروسازان درحال مذاکره با فولکس واگن، ولوو، اسکانیا، فیات، بی ام و و بنز هستند، تصریح کرد: باید قبول کنیم امروز شریک تجاری صنعت خودروی ایران فرانسوی‌ها هستند و به همین دلیل سهم آنها در تعاملات و قراردادها بیشتر از سایر شرکای خارجی است.

قربانی با اعلام اینکه در روز اول این همایش استراتژی‌های صنعت خودرو بیان می‌شود، گفت: قرار است در روزهای بعد روند مذاکرات شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی تکمیل و حتی احتمال اینکه برخی از این مذاکرات به نتیجه برسد بسیار زیاد است. وی درباره اینکه چرا صنعت خودرو همچنان حجم زیادی از همکاری‌های خود را با فرانسوی‌ها انجام می‌دهد و تمایلی به انتخاب شرکای دیگری ندارد، گفت: این موضوع به سیاست‌گذاری‌های وزارتخانه مرتبط است. آنها باید توضیح بدهند که چرا از میان شرکت‌‌های خارجی سهم زیادی را در همکاری‌های خود به فرانسوی‌ها داده‌اند.

** تست گیربکس اتوماتیک بر روی دنا و ساینا
همچنین مجتبی نظری، رئیس شورای هماهنگی چهارمین همایش صنعت خودرو در واکنش به انتقاداتی مبنی بر اینکه انجمن قطعه‌سازان معتقد است هنوز هیچ قراردادی میان قطعه‌سازان داخلی با فرانسوی‌ها برای تولید محصولات مشترک پژو تنظیم نشده، گفت: من این موضوع را تکذیب می‌کنم چراکه‌امروز قطعه‌سازان در حال مذاکره با شرکای فرانسوی خود هستند و حتی تعدادی از آنها به تصمیم‌گیری نهایی نیز رسیدند که جزئیات آن را قرار است در چهارمین همایش صنعت خودرو اعلام کنیم. وی افزود: سه‌شنبه پروژه ساخت گیربکس اتوماتیک با همکاری شرکت پانچ بلژیک آغاز می‌شود و قرار است این گیربکس‌های اتوماتیک در محصولات دنا و ساینا تست و در این خودروها مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر ارتباطات ایدرو ادامه داد: شرکت پانچ بلژیک مرکز طراحی و تحقیق و توسعه خود را نیز در ایران راه‌اندازی کرده و نسبت به انتقال تکنولوژی به خودروسازان داخلی در زمینه تولید گیربکس اتوماتیک اقدام خواهد کرد. وی افزود: در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران چند شرکت اروپایی فعال در حوزه خدمات پس از فروش نیز حضور خواهند داشت.

نظری با بیان اینکه شناسایی نقش خدمات پس از فروش در ارتقای جایگاه برندهای خودرویی از جمله اهداف چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران است، تصریح کرد: در این همایش به طور متمرکز در زمینه آسیب‌شناسی زنجیره خدمات فروش و پس از فروش خودرو در ایران فعالیت خواهد شد. وی اظهار کرد: شرکت‌های داخلی فعال در حوزه خدمات پس از فروش خودرو نیز در این همایش حضور داشته و نسبت به مذاکره و انتقال تجربیات از شرکت‌های معتبر بین‌المللی اقدام خواهند کرد.

** کارنامه رویایی صنعت خودرو در پسابرجام
مجتبی نظری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «تجارت» دلیل اصلی انتخاب محورهای فروش و خدمات پس از فروش برای چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران را اینطور توضیح داد: برگزاری یک همایش تخصصی درباره صنعتی مانند خودرو در مرحله نخست قرار است نقد و نظر در رابطه با یک موضوع خاص باشد. از این منظر چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو آغاز یک مرحله جدید در صنعت خودروی کشور است. مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) ادامه داد: سال گذشته محور اصلی همایش بین‌المللی خودروی ایران بحث رقابت‌پذیری بود. طی یک سال گذشته شرکت‌های بین‌المللی به بازارهای ایران وارد شدند و حالا قرار است ما نیز وارد عرصه‌های صادراتی شویم. به همین دلیل امسال موضوع فروش و خدمات پس از فروش برای همایش انتخاب شده تا در این زمینه‌ها نیز بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا در این همایش بتوانیم با نگاهی بین‌المللی و استفاده از تجربیات و شیوه عملکرد کمپانی‌های خارجی، بحث‌های فروش و خدمات پس از فروش را در داخل کشور پیاده کنیم.

نظری در ادامه با اشاره به سخنرانان، کارشناسان و حاضران در همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، خاطرنشان کرد: حاضران در این همایش تنها در کتاب‌ها اصول خدمات پس از فروش را توضیح نداده‌اند، بلکه آنها در قالب بنگاه‌های اقتصادی بین‌المللی صدها نمایندگی خدمات پس از فروش را ساماندهی و سیستم‌های جدیدی را پیاده کرده‌اند. وی ادامه داد: هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد که موضوع خدمات پس از فروش طی یک سال اخیر بهبود پیدا کرده، اما شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت بر نگاهی جدید برای خدمات پس از فروش تاکید دارند. به این ترتیب ما برای این همایش موضوع خدمات فروش و پس از فروش را به‌عنوان محور اصلی در نظر گرفته‌ایم. نظری ادامه داد: در گذشته و دوران تحریم‌ها به‌علت برخی محدودیت‌ها ما فقط موضوع خدمات پس از فروش را داشتیم. آن زمان مهمترین بحث فروش محصولات بود و ایرادات در خدمات پس از فروش برطرف می‌شد ولی حقیقت این است که خدمات اصلی قبل از فروش، حین فروش و پس از فروش اتفاق می‌افتد.

معاون سازمان ایدرو همچنین درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته در جهت انتقال تجربیات شرکت‌های خارجی حاضر در همایش بین‌المللی خودرو، تصریح کرد: در دو روز برگزاری این همایش پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی پیش‌بینی شده تا این شرکت‌ها به بیان شیوه‌های اجرایی خود بپردازند. همچنین در کارگاه‌های تخصصی قرار است روش‌های خدمات پس از فروش به فعالان داخلی منتقل شود و به‌طور کلی این همایش می‌تواند به تنظیم قراردادهای مشترکی برای انتقال دانش و فناوری منتهی شود. وی اضافه کرد: البته قبل از برگزاری این همایش برخی شرکت‌ها مشخص کرده‌اند که به دنبال همکاری و توافق با کدام شرکت‌ها هستند.

خوشبختانه‌امروز شرکت‌های داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که برای حضور در بازارهای بین‌المللی باید در موضوع خدمات پس از فروش نیز در سطح استانداردهای بین‌المللی فعالیت کنند.
نظری با اشاره به اینکه موضوع خدمات فروش نیز در محورهای همایش بین‌المللی خودرو در نظر گرفته شده، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای معرفی سیستم‌های فروش شرکت‌های خارجی نیز در این همایش پیش‌بینی شده و قرار است در طول کارگاه‌هایی این موضع نیز بررسی شود. وی ادامه داد: امروز این نگاه ایجاد شده که در بخش فروش بسیاری از نیازهای مشتریان مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سازمان ایدرو در پایان صحبت‌های خود درباره وضعیت صنعت خودروی ایران در طی یک سال گذشته و دوران پسابرجام، خاطرنشان کرد: قطعا مشکلاتی هنوز در این مسیر وجود دارد. هنوز یک سال از برجام گذشته، اما هشت سال بسیاری از بخش‌ها در کشور ما تخریب شد و ارتباط بین‌المللی ما با مشکل مواجه شده بود، یک مرتبه که نمی‌توان این موارد را اصلاح کرد. باید اعتمادسازی در سطوح بین‌المللی انجام شود.

نظری ادامه داد: در دوران پسابرجام هیچ صنعتی مانند صنعت خودرو با موفقیت مواجه نبوده است. پیشرفت صنعت خودرو در پسابرجام اگر در سایر صنایع هم عملی می‌شد، امروز کارنامه بی‌نظیری در صنعت داشتیم. با این حال در صنعت خودرو طی یک سال گذشته از برجام ما یک کارنامه رویایی داریم. سه قرارداد بین‌المللی تا حالا به‌امضا رسیده که یکی از آنها با چهارمین شرکت خودروساز جهان است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در این مدت به ایران رفت و آمد داشته‌اند. حتی شرکت‌های چینی که در دوران تحریم‌ها در ایران فعال بودند حالا باید در شرایط بین‌المللی با صنعت خودروی ایران همکاری کنند.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *