آخرین اخبار

با قیمت پراید چه خودروهایی را در خارج می‌توان خرید؟/ اسامی + تصاویر

در کشورهای مختلف دنیا یا مستقیماً توسط خودروسازان معتبر جهانی یا به‌وسیلهٔ همکاری مشترک با خودروسازان معتبر و سازندگان محلی و یا توسط خودروسازان بومی هر کشور خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمتی جهت استفادهٔ قشر متوسط و ضعیف جامعه تولید می‌شوند که عمدتاً قیمت‌های بسیار پایینی دارند. در ادامهٔ این مطلب به معرفی تعدادی از این خودروها در کشورهای مختلف دنیا می‌پردازیم که قیمتی مشابه پراید دارند. برای انجام مقایسۀ عادلانه، قیمت پراید را هم به تومان در نظر گرفته‌ایم و هم معادل دلاری آن‌را. برای این مقایسه، قیمت پراید به تومان 20,500,000 تومان و به دلار 6000 دلار در نظر گرفته شده است؛ بنابراین خودروهایی که در این مطلب معرفی می‌شوند همگی حدوداً همین قیمت را دارند. همچنین جهت جلوگیری از اطالهٔ مطلب صرفاً به بیان قیمت، موتور و تجهیزات خودروها می‌پردازیم درحالی‌که مشخصات کامل تمامی آن‌ها موجود و قابل‌ارائه است.

کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ خودرو در جهان است و شرکت‌های خودروسازی داخلی فراوانی هم دارد. خودروسازانی که خیل عظیمی از محصولات آن‌ها راهی کشورمان هم شده‌اند. در این کشور، عمدتاً سازندگان داخلی یا شرکت‌های جوینت ونچر، خودروهای ارزان‌قیمتی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند که در اینجا یک نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

شرکت جنرال موتورز چند وقتی است با شرکت‌های چینی Wuling و SAIC از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، برندی را با نام Baojun تأسیس کرده که به تولید خودرو در چین می‌پردازد. جدیدترین محصول این شرکت، یک هاچ‌بک متوسط بنام 310 است. این خودرو که در چهار تیپ مختلف عرضه می‌شود، قیمت بسیار پایینی دارد. برای مقایسه با پراید، تیپ دوم بااوجون 310 را انتخاب کرده‌ایم که 39,800 یوآن معادل حدوداً 19 میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر با 80 اسب بخار قدرت است که تنها 5.3 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. تیپ دوم بااوجون 310 دارای امکاناتی چون آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های هالوژن، ترمز ABS و EBD، ایربگ راننده، چهار پنجرهٔ برقی و تهویه مطبوع است. خودرویی به‌مراتب مدرن‌تر و ایمن‌تر از پراید که حتی قیمتی کمتر از آن دارد.

baojun-310


کشور بعدی روسیه است که شرکت محلی لادا بیشترین سهم را از بازار خودروی آن دارد. شرکتی که به‌تازگی همکاری‌هایی را با شرکت رنو-نیسان آغاز کرده است. لادا چند وقتی است سدان کوچکی بنام گرانتا را به بازار عرضه می‌کند که قیمت بسیار مناسبی دارد. این خودرو در دو نمونهٔ سدان و لیفت‌بک تولید می‌شود که قیمت نمونهٔ سدان آن از 383,900 روبل معادل 19,100,000 تومان و مدل لیفت‌بک از 404,200 روبل معادل 20,100,000 تومان آغاز می‌شود. لادا گرانتا مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر است که با سه سطح قدرت 87 اسب بخار، 98 اسب بخار و 106 اسب بخار عرضه می‌گردد.

lada-geranta


اما کشوری که مهد خودروهای ارزان‌قیمت بوده و بیشترین خودروهای ارزان‌قیمت در آن عرضه می‌شوند، هند است. در این کشور خودروسازان خارجی و داخلی خودروهای ارزان‌قیمت فراوانی را عرضه می‌کنند که تعدادی از آن‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

ابتدا از خودروساز بومی هند یعنی تاتا موتور شروع می‌کنیم که خودروی نانوی آن ارزان‌ترین خودروی دنیا محسوب می‌شود؛ اما از نانو که بگذریم، تاتا به‌تازگی محصول جدیدی را بنام تیاگو معرفی کرده که با قیمت مناسبی به بازار عرضه شده است. تیپ پایهٔ تیاگو 394 هزار روپیه معادل 18,600,000 تومان قیمت دارد اما ما برای مقایسه با پراید تیپ دوم آن با قیمت 429 هزار روپیه یا 20,300,000 تومان را انتخاب کرده‌ایم. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر دیزل است که 70 اسب بخار قدرت دارد. این هاچ‌بک هندی از تجهیزاتی چون فرمان برقی، تهویه مطبوع و ایموبلایزر برخوردار است.

tata-tiago


گروه خودروسازی رنو-نیسان چند وقتی است که برند داتسون را مجدداً احیا کرده و توسط آن خودروهای ارزان‌قیمتی را جهت عرضه در کشورهایی مثل هند تولید می‌کند. ارزان‌ترین محصول این شرکت، مدل جدید ردی‌گو است. یک هاچ‌بک کوچک شهری که قیمت آن از 239 هزار روپیه معادل تنها 11,300,000 میلیون تومان آغاز می‌شود. بالاترین تیپ این خودرو 319 هزار روپیه معادل 15,100,000 تومان قیمت دارد. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 800 سی‌سی سه سیلندر با 53 اسب بخار قدرت است و از تجهیزاتی چون تهویه مطبوع با دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان برقی، پنجره‌های برقی و دو ایربگ سود می‌برد.

datsun-readygo


اما داتسون محصول بزرگ‌تری را هم برای کشورها درحال‌توسعه تدارک دیده که GO نام دارد. بالاترین تیپ بنزینی این خودرو، 414 هزار روپیه معادل 19,500,000 تومان قیمت دارد. خودرویی مجهز به یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر با 67 اسب بخار قدرت. از تجهیزات استاندارد این تیپ هم می‌توان به تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی جلو، ایربگ راننده، قفل مرکزی و چراغ‌های مشایعت‌کننده اشاره کرد.

datsun-go


اما یکی از خودروسازانی که در هند بیشترین خودروهای ارزان‌قیمت را تولید می‌کند، شرکت ماروتی است که در اصل زیرمجموعهٔ هندی شرکت سوزوکی محسوب می‌شود و محصولات خود را هم با برند سوزوکی در هند عرضه می‌کند. این شرکت طیف وسیعی از خودروهای ارزان‌قیمت را در هند عرضه می‌کند که در اینجا یکی از آن‌ها را که آلتو A10 نام دارد معرفی می‌کنیم. گران‌ترین و بالاترین تیپ بنزینی این خودرو 351 هزار روپیه معادل 16,600,000 تومان قیمت دارد. ماروتی-سوزوکی آلتو A10 از یک موتور 1 لیتری سه سیلندر با 67 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و تجهیزات فرمان هیدرولیک، ایربگ راننده، تهویه مطبوع و ایموبلایزر برای آن ارائه شده است.
maruti-alto-a10


خودروساز بعدی مطلب ما هیوندای است که هاچ‌بک کوچک ائون را خاص بازار هند تولید می‌کند. این خودرو در بالاترین تیپ خود 368 هزار روپیه معادل 17,400,000 تومان قیمت دارد. در سینهٔ ائون یک پیشرانهٔ کوچک 800 سی‌سی سه سیلندر نصب شده که 55 اسب بخار قدرت دارد. تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، پنجره‌های برقی و قفل مرکزی از تجهیزات بالاترین تیپ هیوندای ائون هستند.

hundai-eon


و در نهایت آخرین خودرویی که در این مطلب قصد معرفی آن‌را داریم، هاچ‌بک کوچکی بنام بریو محصول شرکت هوندا است. البته این خودرو قیمت بیشتری نسبت به دیگر خودروهای این لیست دارد به‌گونه‌ای پایین‌ترین تیپ آن با قیمت 469 هزار روپیه معادل 22 میلیون تومان عرضه می‌شود؛ اما در عوض بریو مجهز به یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری چهار سیلندر است که 87 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که به‌صورت استاندارد از تجهیزات پنجره‌های برقی جلو، فرمان برقی، تهویه مطبوع، قفل مرکزی و ایموبلایزر برخوردار است.

honda-berio

بنابراین می‌بینیم که با قیمتی هم‌اندازهٔ پراید و یا حتی کمتر چه خودروهای جدیدتر، مجهزتر، ایمن‌تر و کم‌مصرف‌تری را در سطح دنیا می‌توان خریداری کرد. خودروهایی مانند بااوجون 310 که واقعاً با توجه به قیمتشان، خودروهای ارزنده‌ای هستند؛ اما مدیرعامل سایپا هنگام بیان آن اظهارنظر جنجالی گفته بود که «اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال می‌کنیم»؛ بنابراین به ایشان پیشنهاد می‌کنیم اگر به گفتهٔ خود پایبند هستند، نگاهی به مطلب فوق انداخته تا هم تجدیدنظری در ادعای بی‌رقیب بودن پراید نموده و هم یکی از خودروهای معرفی‌شده، طبق حرف خودشان برای عرضه در بازار داخلی استقبال کنند. امری که البته تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد.

پدال

برچسب ها

‫6 نظرها

  1. عزیزم قیمت هایی که شما برای این خودرو ها درج کردین بدون مالیات و هزینه های مربوط به بیمه هست. قیمت پراید هم بدون مالیات و هزینه بیمه حدود 17.5 میلیون میشه که نسبت به این خودرو ها کاملا رقابتی هست شاید قیافه پراید برای ما ایرانی ها به دلیل گذشت زمان تکراری و خسته کننده شده باشه ولی به نظر من این ماشی هایی که در بالا معرفی شدن هم طراحی آنچنانی ندارد.

    1. وقتی داری از خودروی 6000 دلاری صحبت میکنی، دیگه طراحی حرفه ایی و امکانات لوکس معنی پیدا نمیکنه، این خودروهاییی که معرفی شد از نظر طراحی شاید دارای نواقصی باشند ولی در حد قیمتی که داشتند ایده آل بود در ضمن این خودرو ها شاید از نظر امکانات و حجم موتور با پراید برابری میکردن، ولی طراحی بروز مهمتربن حرف رو برای زدن داشت که پراید فاقد اونه

    2. شما از کجا مطمئنید که قیمت این خودروها بدون مالیات محاسبه شده؟!! در ضمن مالیات و بیمه کمتر از ۳ میلیون قیمت کلِ پراید با آن کیفیت افتضاح را تشکیل می دهد بعدشم با توجه به امکانات و قدرت موتور، این خودروها با تیبا(برادر پراید) قابل مقایسه ترند تا خودِ پراید.

  2. سلام دوستان ماملت بیچاره ایرانی به کجابایدپناه ببریم

  3. سلام
    آقای سعید نیازی عزیز، لازم نیست به جایی پناه ببریم. هر چه بر سرمان می آید حقمان است چون به همین ماشین های بی کیفیت داخلی راضی هستیم.
    الان در بحث حمایت از تولید داخلی دقت کنید: تقریبا هیچ کس برای خانه خود تلویزیون ایرانی نمی خرد، چرا؟ چون تلویزیون های ایرانی نه کیفیت لازم را دارند و نه برند و پشتیبانی درست و حسابی دارند. در عوض مردم تلویزیون های خارجی می خرند که هم کیفیت دارند و هم پشتیبانی نسبتا مناسب. لذا مردم مطمئنند پولشان را جای درستی خرج کرده اند.
    حالا اگر مردم بیایند و همه باهم تصمیم بگیرند به جای خودروهای داخلی بی کیفیت و البته چینی های بی کیفیت عرضه شده، فقط خودرو باکیفیت یا دسته دوم بخرند شرکت های خودروسازی ناچار خواهند بود محصولات خود را به روز کنند و آنها را با آپشن ها و قیمت مناسب عرضه کنند.
    ملت ایران باید همانند زمان انقلاب بیداری خود را بازیابند و در راستای اصلاح امور کشور اهتمام ملی بورزند.

    1. حرفت كاملا متين
      اما ماشين كاركرده خارجي هم ديگه با ٢٠-٣٠ ميليون نميدن
      ماشين دهه ٩٠ ميلادي بايد بخره آدم
      اينا كاري كردن كه مردم فقط با نخريدن ميتونن پيروز شن كه اين موضوع هم ديديم كه با مردم ما نميشه
      همه به وام ٢٥ ميليوني راضي هستن . پس همين شرايط خوبه. حالا پرايد ٣٠ تومني هم باشه ولي اقساطي بهترم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *