آخرین اخبار
تعرفه واردات خودرو در سال 96 ثابت ماند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبات تعرفه واردات خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: برنامهای برای افزایش تعرفه واردات خودرو نداریم.
محسن صالحی نیا در گفتوگو با مهر در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال آینده، گفت: در سال آینده برنامهای برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم و با همین تعرفههای کنونی واردات انجام میگیرد.
وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو هم مانند سایرکالاهاست و در شرایط خاص تغییر می کند، افزود: فعلا دلیلی برای افزایش تعرفه واردات خودرو وجود ندارد و شرایط قبلی برای واردکنندگان اعمال خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در مجموع تعرفه کنونی واردات خودرو مشکلی را برای تولید داخلی به وجود نمیآورد، اظهار داشت: تعرفهها، مجموعهای از محدودیتهایی است که به منظور مدیریت واردات کشور وضع میشود و در تمام دنیا برای حمایت از تولید داخلی اعمال میشود.
در حال حاضر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور لغایت ۲۰۰۰ سانتی متر مکعب معادل ۴۰ درصد ارزش و با حجم موتور از ۲۰۰۱ لغایت ۲۵۰۰ سانتی متر مکعب معادل ۵۵ درصد ارزش و با حجم موتور ۲۵۰۱ سانتی متر مکعب و بیشتر معادل ۷۵ درصد ارزش تعیین شده است.
مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری دیزل با حجم موتور لغایت ۲۵۰۰ سانتی متر مکعب معادل ۳۲ درصد ارزش و با حجم موتور ۲۵۰۱ سانتی متر مکعب و بیشتر معادل ۵۵ درصد ارزش تعیین شده است. ضمن آنکه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان به کشور ممنوع است.
تعرفه های غیر منطقی مانع از رشد صنعت اتومبیل سازی در ایران شده است. این تعرفه ها عملا بازار زیر قیمت پنجاه میلیون را بطور انحصاری در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داده است. در نتیجه خودرو سازان داخلی که در این بازار رقیبی را مقابل خود ندارند بصورت جدی برای افزایش کیفیت محصولات خود تلاش نمی کنند.
واقعا جالبه که حقوق گمرکی خودروهای بالای 2500 سی سی 75 درصده ، و در عین حال ورودشان ممنوع هم هست !!