آخرین اخبار

برخورد با تغییرات غیرمنطقی قیمت خودروهای وارداتی

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر نظارت مستمر بر تغییرات قیمتی بازار خودروهای وارداتی ‏اعلام کرد که با هرگونه تغییرات غیرمنطقی قیمت خودروهای وارداتی برخورد می‌شود.

معاون کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به مصاحبه ایسنا با یک ‏کارشناس صنعت خودرو؛ با عنوان «گرانفروشی واردکنندگان خودرو»  توضیحاتی ارائه کرد.

وحید منایی درباره قیمت خودروهای وارداتی در بازار و ‏گرانفروشی آن از سوی برخی واردکنندگان توضیحاتی ارائه کرد و گفت‎:‎‏ با توجه به نظر شورای رقابت به عنوان متولی شناسایی بازارهای ‏انحصاری، و همچنین با توجه به اینکه حدود پنج درصد از بازار خودرو کشور در اختیار خودروهای وارداتی قرار دارد ، بازار خودروهای وارداتی به ‏دلیل تعدد عرضه کننده و تنوع مدل‌های در حال عرضه، رقابتی بوده و مشمول قیمت گذاری تکلیفی نیست؛ لذا رعایت ضوابط ‏عمومی قیمت گذاری و مفاد دستورالعمل واردات خودروی سواری ابلاغی به کلیه واردکنندگان و قابل دسترسی از طریق سایت ‏cppo.ir‏ ‏الزامی است. ‏

وی به شرایط موجود خودروهای وارداتی در بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل رکود حاکم بر بازار و وجود عرضه از ‏سوی فعالین غیر نماینده که سهم 48 درصدی بازار فروش را در اختیار دارند واردکنندگان انگيزه‌اي براي فروش با قيمت بالاتر ندارند، ‏بنابراین عملا” امکان سوء استفاده و گرانفروشی به حداقل ممکن رسیده است.‏
منایی تصریح کرد: علاوه بر این، بطور مستمر بر تغییرات روند قیمتی در دو بخش نمایندگان رسمی و بازار و همچنین تطابق عملکرد آن ‏با دستورالعمل قیمت خودروهای وارداتی نظارت می شود و در صورت بروز هرگونه تغییرات غیرمنطقی مراتب قطعا مورد بررسی و پیگیری ‏قرار خواهد گرفت. ‏

منایی همچنین در خصوص موارد مطرح شده مرتبط با خدمات فروش اینگونه خودروها توضیح داد: خدمات فروش تکلیف شده به شرکت های ‏عرضه¬کننده خودرو بر اساس ضوابط و مقررات تعیین شده در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو است و در صورت بروز ‏مشکل در عملکرد یک نمایندگی موضوع قابل تعمیم به تمام شرکت های وارداتی نیست.‏

این مقام مسئول تاکید کرد: بیان موارد کلی در ارتباط با الزام مصرف کنندگان به تعویض قطعات و یا دریافت مبالغ مازاد از سوی مراجعی نامشخص ‏قطعا” نمی تواند راهگشای حل تخلفات احتمالی باشد.‏

منایی با بیان اینکه تمام اقدامات قانونی سازمان حمایت در راستای صیانت و احقاق حقوق مصرف کنندگان است، خاطر نشان کرد : در ﺻﻮرت ارائﻪ ‏ﻣﺴﺘﻨﺪات متقن و مشخص، این سازمان برابر تكلیف قانونی خود، برخورد با هرگونه تخلف گرانفروشی و تضییع حقوق مصرکنندگان را در دستور کار ‏داشته و به گزارش‌های واصله در این مورد رسیدگی می‌کند‎.‎

ضمنا کمافی السابق سامانه 124 این سازمان آماده دریافت شکایات است و حسب وظیفه و مسئولیت محوله مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کند. ‏

 

 

 

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی سایت کارنت (https://telegram.me/carnet_ir ) بپیوندید. کافیست عبارت “carnet_ir” را در نرم افزار تلگرام جست وجو و “join” را لمس نمایید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *