آخرین اخبار

سهم ایران از بازار خودرو منطقه در 1404

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو که در نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی سخنرانی می کرد، با ارائه آمار و ارقامی تحلیلی از میزان تولید، واردات و فروش خودرو در منطقه پیرامون جمهوری اسلامی ایران گفت: تحلیل ها حاکی از آن است که در سال 1404کشورهای منطقه بازاری حدود 6میلیون و هفتصد هزار خودرویی خواهند داشت که 4میلیون از آن تقاضاي جديد خواهد بود. حال پرسش اساسی اینجاست که سهم خودروسازان ایرانی از این بازار چقدر خواهد بود؟

به گزارش کارنت، مهندس هاشم یکه زارع با اشاره به اسناد بالادستی کشور اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری کرده که صنعت خودرو ایران در سال 1404 سه میلیون دستگاه خودرو تولید و یک میلیون از آن را نیز صادر کند.

وی ادامه داد: ایران و 24 کشور اطراف بازاری با پتانسیل جمعیتی 575 میلیون نفر را تشکیل داده اند که در حال حاضر با تولید سالانه 2 میلیون و 700 هزار خودرویی، 4میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در آن به فروش می رود. یک میلیون و 700 هزار خودروی باقیمانده از طریق واردات تامین می شود که در نهایت تاسف باید گفت سهم تولیدکنندگان ایرانی از این بازار پرپتانسیل تاکنون صفر بوده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه باید سهم قابل توجهی از بازار کشورهای منطقه به خودروسازان ایرانی تعلق پیدا کند، افزود: تامین حداقل یک چهارم از نیاز بازار منطقه توسط خودروسازان ایرانی، رویدادی “شدنی” و قابل دستیابی است اما باید توجه داشت که تحقق این هدف فقط کار خودروسازان نیست و لازم است تمام مجموعه های تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور در آن نقش ایفا کنند.

مهندس یکه زارع به برخی اظهارنظرها در خصوص صنعت حودرو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال 1394 گردش مالی صنعت خودرو ایران حدود 23میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این عدد در سال 2025 به 50میلیارد دلار برسد. آیا توصیه و نسخه آنانی که از تعطیلی صنعت خودرو سخن می گویند، این است که این 50میلیارد دلار را به خارجی ها تقدیم کنیم؟

وی با بیان اینکه هیچ کشوری بازار مصرف خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی دهد، افزود: پس از برجام و گشایش فضای همکاری های بین المللی، اتفاقات خوبی در صنعت خودرو روی داده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: قرارداد ایران خودرو با پژو و تفاهم نامه با مرسدس بنز امضا شده و به زودی قرار داد مهم دیگری نیز با یکی از خودروسازان مطرح دنیا امضا خواهیم کرد اما باید به یک نکته اساسی توجه داشت که راه نجات صنعت خودرو، قرارداد با خارجی ها نیست بلکه تولید با برند داخلی، توليد قواي محركه و تمرکز بر تحقیق و توسعه باید در اولویت قرار گیرد.

مهندس یکه زارع به نابرابر بودن زیرساخت های تولید داخل در مقایسه با رقبای خارجی نیز اشاره کرد و گفت: طراحی پلتفرم و تولید خودروی روی آن، حدود یک میلیارد دلار هزینه لازم دارد که کشورهای دیگر این اعتبار مورد نیاز خودروساز را با سودهای 2 و 3درصدی ارائه می کنند و اقساط آن را نیز پس از ورود خودروی جدید به بازار دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما اعطای تسهیلات بانکی به سختي انجام مي پذيرد و در صورت اعطای تسهیلات نیز سودهای بیش از 30درصدی دریافت می شود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرودر پایان خطاب به اساتید دانشگاه و دانشجویان حاضر در همایش مدیریت صنعتی گفت: رتبه ایران در فروش خودرو سیزدهم و در تولید آن هجدهم دنیاست اما این رتبه را می توانیم به یاری یکدیگر تک رقمی کنیم به شرطی که ایستا نباشیم و پویایی را در پیش بگیریم.

 

 

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی سایت کارنت (https://telegram.me/carnet_ir ) بپیوندید. کافیست عبارت “carnet_ir” را در نرم افزار تلگرام جست وجو و “join” را لمس نمایید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

برچسب ها

یک نظر

  1. سلام
    این بزرگوار که در مورد نحوه تامین مالی طراحی پلتفرم در خارج ! اظهار فضل فرمودند. در مورد نحوه فروش خودرو در خارج هم چیزی به گوششان خورده است آیا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *