آخرین اخبار
دولت در طرح وام 25میلیونی خودرو اصولی عمل نکرد
به شب عید نزدیک شدیم اما پیشبینی کارشناسان درست از آب درنیامد و تحرک لازم به بازار خودرو بازنگشت. پیش از این داوود میرخانیرشتی، مدیرعامل ایرانخودرو در دولت جنگ در مورد بازار شب عید سخن گفته بود. برخی کارشناسان گمان میکنند که هنوز هم مثل سهدهه گذشته بازار خودرو در شب عید تقاضای بالایی را ایجاد کرده است و خودروسازان میتوانند چند ده هزار خودرو را در دو ماه پایانی سال به فروش رسانند، در حالی که با توجه کوچکتر شدن سفره مردم و عدم پسانداز کافی، طبقه متوسط به پایین جامعه قدرت خرید خود را برای کالاهای مصرفی از جمله خودرو از دست دادهاند و قادر نیستند با شرایط قسطی کنونی و نقدی اقدام به خرید خودرو کنند.
در همین زمینه و عدم تحرک بازار خودرو در شب عید امسال، روزنامه دنیای «دنیای خودرو» سوالاتی را از رمضانعلی سبحانیفر ؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرسیده است که به شرح ذیل میآید:
با توجه به نزدیک شدن به ایام عید آیا رونق به بازار خودرو بازگشته است؟
بازار خودرو در آخرین ماه امسال هم نتوانست به شرایط طلایی سالهای قبلش نزدیک شود، بازار خودرو با وجود حمایتهای ویژه مسئولان و دولت، پس از «کمپین نخریدن خودرو » توسط مصرفکنندگان همچنان در رکود است. درواقع این بازار همچنان به آرامی فعالیت میکند.
یعنی بسته حمایتی دولت برای خروج این صنعت از رکود بینتیجه بوده است؟
انتظار دولت این بود که پس از ارائه این طرح، بازار خودرو از رکود خارج شود و گرایش و توان مردم برای خرید افزایش یابد، اما این انتظار هم به نتیجه نرسید و رکورد ادامه یافت. دولت در طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو اصولی عمل نکرد. در واقع اصل حمایت از صنعت خودرو پذیرفته شده است؛ اما نحوه حمایت باید همراه برنامهریزی باشد و اهداف بلندمدت درنظرگرفته شود.
تا چه اندازه به حمایت بخش خصوصی از صنعت خودرو اعتقاد دارید؟ در واقع آیا بخش خصوصی باعث شکوفایی صنعت خودرو میشود؟
با متولی قرار دادن بخش خصوصی تحول در کیفیت خودروها رخ میدهد، بخش خصوصی بازار و نیازهای آن را میشناسد و به مشتریمداری معتقد است و سبب تغییرات بنیادین در کیفیت و خدمات خودرو میشود، اما دو شرکت خودروسازی با این کیفیت پایین، سالها زیان میدهند و به دلیل بسته بودن مرزها، مشتری چارهای جز مصرف آن ندارد که این عاملی شده تا آنها پاسخگوی هیچ کسی نباشند.