آخرین اخبار

تعرفه را ثابت نگه می دارند اما عوارض جدید به آن اضافه می کنند

تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشته و معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است. چندی پیش اعلام شد تعرفه واردات خودرو برای سال ‌آینده تغییری نکرده است و تعرفه‌های سال جاری در سال ۱۳۹۵ نیز اعمال خواهد شد.به این ترتیب سال‌ آینده نیز تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، معادل ۴۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، معادل ۵۵ درصد خواهد بود.

از دیگر سو، در حالی‌که برخی کارشناسان از تصمیم صورت گرفته مبنی بر تثبیت تعرفه واردات خودرو در سال آینده انتقاد کرده‌اند و خواستار کاهش تعرفه هستند، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است تعرفه فعلی مناسب است. در واقع وزارت صنعت آب پاکی را روی دستان منتقدان تثبیت تعرفه واردات خودرو ریخت. روز گذشته امیرحسین قناتی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این‌که کارشناسان خواستار کاهش تعرفه واردات خودرو برای ورود خودروهای ارزان‌‌قیمت به کشور و تامین حقوق مصرف‌کنندگان شده‌اند، چرا تعرفه کاهش نمی‌یابد؟ اظهار کرد: «در حال حاضر، تعرفه 40 درصد است و در حوزه خودروهای ارزان‌ قیمت مشکلی نداریم. از آنسو نیز در دنیا، خودروی هفت هزار دلاری (ارزان قیمت) تولید نمی‌شود که بخواهد وارد ایران شود.»

او  با بیان این‌که تعرفه تنها برای حمایت از تولید داخل نیست، خاطرنشان کرد: «تعرفه ابزار کنترل بازار است. نباید بازار را به راحتی در اختیار دیگران قرار داد و اگر بازار در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، در قبال آن باید سود و ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد شود.»

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «این تعریف تعرفه است در حالی‌که همه فکر می‌کنند، ما تعرفه را گذاشته‌ایم برای این‌که بازار را انحصاری کنیم، در حالی‌که اینگونه نیست.» قناتی افزود: «تعرفه برای کنترل بازار است برای آنکه بازار به سادگی در اختیار دیگران قرار نگیرد و اگر قرار می‌گیرد آنها را وادار کنیم سرمایه‌گذاری کرده و ارزش افزوده ایجاد کنند.» او بیان کرد: «اگر تعرفه واردات خودرو برداشته شود، هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد نخواهد شد. باید کالایی در داخل تولید شود که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کند.»

تثبیت تعرفه برای ایزوله‌سازی خودروی داخلی است
در همین زمینه فرهاد احتشام‌زاد،  رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو  در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در مورد تثبیت تعرفه واردات و تاثیر آن بر واردات خودرو می‌گوید: «آخرین تصمیمی که دولت گرفته، حفظ شرایط سال گذشته است. سال گذشته تعرفه‌ واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی ممنوع بود و تصمیم جدیدی گرفته نشده و این تصمیم ادامه روند گذشته است. طبیعتا این یک فضای ایزوله شده برای تولید محصولات داخلی است و امیدواریم کماکان ایزوله نگه‌داشتن این محیط در کنار هزینه‌هایی که برای مردم دارد، به‌واسطه هزینه زیادی که باید پرداخت کنند، به‌خاطر خودروهای وارداتی منجر به افزایش میزان  داخلی‌سازی و افزایش کیفیت تولیدکننده‌های داخلی شود. چون تنها معنی که این اقدام می‌تواند داشته باشد همین است.

موضوع دیگری که باید در نظر گرفت بحث درآمد دولت از محل واردات خودرو است که در ردیف بودجه افزایش زیادی برای آن نظر گرفته شده و حفظ این تثبیت باعث می‌شود به آن درآمد بودجه‌ای که از آن محل دیده شده نرسیم. ما هم خوشبین نیستیم که دولت به این درآمد برسد. با این شرایطی که تعرفه‌ها را ثابت نگه داریم و روزبه‌روز هم عوارض جدیدی اضافه کنیم و تصمیم بگیریم همچنان بر مواضع قبلی پافشاری کنیم و انتظار رشد هم داشته باشیم که با در نظر گرفتن این موارد چنین اقدامی دور از ذهن است.»

اقدام واردکنندگان در برابر تصمیم وزارتخانه
رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو؛  درباره این‌که در برابر این تصمیم وزارتخانه چه اقدامی می‌کنند، گفت: «وزارتخانه نظر خودش را داده که حفظ شرایط سال گذشته است و باید در نظر گرفت آیا با چنین شرایطی سال آینده درآمد دولت از محل واردات اتفاق خواهد افتاد یا قرار است مانند امسال به کمتر از 50 درصد تحقق یابد.»

فرهاد احتشام‌زاد، در پاسخ به این‌که آیا خودروهای وارداتی قربانی داخلی‌سازی شده‌اند، گفت: «دیگر اینجا  بحث خودروسازی داخلی و واردکننده نیست بلکه بحث مصرف‌کننده مطرح است. مصرف‌کننده  مجبور است هزینه زیادی را بابت استفاده خودروهای به‌روز دنیا پرداخت کند. سهم واردات نسبت به تولید در حال حاضر حدود 4درصد و در برنامه 1404 این سهم در حدود 10 درصد دیده شده است و این استراتژی برای صنعت خودرو که با این روالی که برای واردات پیش می‌رویم، مقداری دور از ذهن است. از دیگر سو،  دستیابی به اهدافی که در حوزه واردات  و درآمد دولت از محل واردات دیده‌ایم با این روند از بین می‌رود. ما به هرحال از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم و تلاش می‌کنیم بهترین اتفاق ممکن که به نفع مردم است، رخ دهد.»

روزنامه دنیای خودرو

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *