آخرین اخبار

زنان پشت فرمان خودروهای شاسی بلند احساس قدرت می کنند

از نگاه مردان، خودروهای کوچک مثل پژو 206 و ‌ام‌وی‌ام 110 برای زنان طراحی شده است و زنان نیز دوست دارند ماشین‌های کوچک سوار شوند. توجیه دیگر مردان این است که راندن خودروهای کوچک برای زنان آسان‌‌تر است و در ترافیک شهری بهتر می‌توانند حرکت کنند. به‌علاوه جای پارک نیز سریع‌تر پیدا می‌شود و نیازی نیست چندین بار در خیابان‌ها جابه‌جا شوند و البته این ماشین‌های کوچک را راحت‌‌تر می‌توان پارک کرد. البته اگر بر سر این موضوع با برخی مردان بحث کنید، ممکن است عصبانی شوند و بگویند: «ماشین‌های کوکی برای زنان مناسب‌تر است.» نظری که ضعف و اندکی تحقیر زنان را با خود دارد. اما نظر زنان و دختران کاملا با این گفته در تضاد است. خودروهایی که زنان دوست دارند، خودروهای بزرگ و شاسی‌بلند است و به شدت مخالفند که فلان ماشین، زنانه است. در آن صورت محدوده انتخاب آنان به شدت کوچک می‌شود و در واقع انتخابی برایشان نمی‌ماند.

10 خودرویی که زنان جهان انتخاب می‌کنند
کریستین اوراستریت، مدیر اجرایی گروهی که علاقه زنان به بازار خودرو را بررسی می‌کنند، تجربیات خودروسازان در مورد خودروهای مورد علاقه زنان با عنوان ۱۰ مدل خودرو را که زنان عاشقش هستند را عنوان کرده است.  این فهرست عبارت است ازGMC آکادیا، کیا اپتیما، هیوندای توسان، میتسوبیشی اوتلندر اسپرت، ولوو C70، مزدا ۵، آکوراTL، شورولت‌کروز، ساب ۹-۵ و شورولت اکوینوکس. این 10 خودرو نشان می‌دهد که سلیقه زنان برخلاف چیزی است که مردان عقیده دارند. زیرا بیشتر این خودروها شاسی‌بلند  هستند یا طراحی کشیده‌ای دارند.

زنان رنگ‌های طبیعی و خنثی را می‌پسندند
تحقیقی جدید گزینه‌های رنگی برتر برای خریداران زن و مرد خودروها را نشان می‌دهد. در این تحقیق با بررسی 25 میلیون مورد از فروش خودرو، مقایسه جنسیت و تمایل خریداران تعیین شده است که مردها در مقایسه با زن‌ها چه رنگ خودروهایی را بیشتر می‌پسندند. به‌طور کلی در این تحقیق مشخص شده است که مردان به رنگ‌های روشن و شاد تمایل دارند، در حالی که زنان بیشتر طرفدار رنگ‌های طبیعی و خنثی هستند.

درصدر فهرست رنگ‌هایی که مردها ترجیح می‌دهند، نارنجی قرار دارد که در سال 2014 از جایگاه دوم سال قبل به رده نخست رسیده است. بیشترین تغییر در فهرست رنگ سال قبل متعلق به قهوه‌ای است که از جایگاه یازدهم سال 2013 به جایگاه دوم سال 2014 رسیده است. رنگ سومی ‌که مردان بیشتر ترجیح می‌دهند، زرد است که در سال 2013 در جایگاه هفتم بوده است. گزینه‌های رنگ مورد انتخاب زنان تا حدودی ثابت باقی مانده است و رنگ طلایی در صدر این فهرست قرار دارد که در سال 2013 در رده سوم بوده است. پس از آن نقره‌ای و بژ رنگ‌های محبوب زنان برای خودرو است. در سال 2013 رنگ نقره‌ای محبوب‌ترین رنگ در میان زنان خریدار خودرو بود.

ذهنیت و تلقی مردانه چندان بر سلیقه زنانه تاثیر نداشته است، آنان هم مانند مردان بر اساس توانایی مالی و سلیقه خود دست به خرید و انتخاب می‌زنند. بسیاری در آرزوی یک شاسی‌بلند هستند، آن هم در شرایطی که خود پشت فرمان نشسته‌اند. این زنان از قد و بالا و هیکل درشت ماشین واهمه‌ای ندارند و اتفاقا مانند مهلا، مهتاب، صدیقه، سارا و مرضیه دست‌فرمان خوبی دارند و این را در رانندگی‌ و لایی‌کشیدن‌هایشان ثابت کرده‌اند. به همین دلیل است که برنامه بعدی خود را خرید یک شاسی‌بلند خوش سواری قرار داده‌اند نه یک ماشین کوچک.

هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت
ام‌وی‌ام 110 خودرویی است که در بازار ایران به نام خودروی زنانه شناخته می‌شود. به‌تازگی ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک نیز همین صفت را به خود اختصاص داده است. پژو 206 و گلف گل نیز ضمن اسپرت و مناسب بودن برای جوانان، خصیصه زنانه بودن را دارند. هرچند اگر به خیابان‌ها نگاهی بیندازید، خانم‌ها بیشتر سوار ام‌وی‌ام 110 و 315 هاچ‌بک شده‌اند. شبنم رنجبر، کارمند اداره دارایی است و نزدیک دو ماه قبل ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک خریداری کرد. وی درخصوص انتخاب خود گفت: «این خودرو بسیار زیباست، ضمن آن‌که با پرداخت 21 میلیون تومان پیش‌پرداخت توانستم این خودرو را قسطی خریداری کنم. اقساط این خودرو بسیار مناسب است و برای پرداخت آن به زحمت نمی‌افتم.»

به گفته وی اگر توان خرید بالایی داشت و قیمت ماشین در انتخاب آن تاثیری نداشت، بدون‌شک ب‌‌ام‌و x3 را انتخاب می‌کرد. چراکه خودروهای شاسی‌بلند را بیشتر دوست دارد. او گفت: «درواقع رانندگی با خودروهای شاسی‌بلند مثل ب‌‌ام‌و x3 لذت بیشتری دارد و همچنین حس ایمنی بیشتری را القا می‌کند. برخلاف آن، خودروهای کوچک حس ایمنی کمتری را به راننده می‌دهند و راننده با دیدن کامیون و اتوبوس تصور می‌کند، در صورت تصادف زیر چرخ‌های آن له می‌شود. در واقع عامل تعیین‌کننده برای انتخاب و خرید ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک، قیمت مناسب و شرایط فروش آن بوده است.»

 برخی معتقدند زنان مهارت راندن خودروهای بزرگ را ندارند
«زنان بهتر است با خودروهای کوچک رانندگی کنند یا خودروهای کوچک برای زنان مناسب‌‌تر است.» این جمله را می‌توان در کنار درشت‌گویی‌هایی قرار داد که زنان برای رانندگی می‌شنوند، اگر باقی حرف‌ها را در خیابان و از دهان رانندگان غریبه می‌شنوند، این را از مردانی که جزو خانواده هستند، می‌شنوند. جملاتی که آنها هربار هنگام خرید خودرو به همسر یا خواهر خود می‌گویند و زنان را تشویق به خرید خودروهای کوچک می‌کنند. شیرین سلطانی، دانشجوی رشته دنداپزشکی است و سال گذشته بعد از فروش پراید خود، پژو پارس سفید رنگی خرید. او در توضیح به تشویق و توصیه‌های برادرش به خرید خودرویی کوچک، عنوان کرد: «سال گذشته پرایدم را فروختم و بعد از آن پژوپارس خریدم. راستش را بخواهید اگر می‌توانستم لکسوس ES250 می‌خریدم. اما شراط مالی، این انتخاب را برای من رقم زد. در مدت زمانی که با برادرم دنبال یک خودروی مناسب بودم، در تمام این مدت برادرم خودروهای کوچک و هاچ‌بک مثل پژو 206 و ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک را به من پیشنهاد می‌داد. سعی می‌کرد من را قانع کند که این خودروها برای من مناسب بوده و کنترل خودروهای بزرگ برای من سخت است. ممکن است نتوانم اندازه ماشین را به خوبی با فضاهای خیابان‌ها تطبیق دهم و در این حالت امکان تصادف بیشتر می‌شود. برادرم بسیار روی پیدا کردن فضای پارک تاکید می‌کرد و زمانی که من حرف‌های او را قانع‌کننده نمی‌دانستم، با عصبانیت پاسخ می‌داد که برای شما دخترها یک ماشین کوکی هم کافی است. تصور من از صحبت‌های او این بود که می‌خواهد طرز فکر کوچک، ظریف و ضعیف بودن را به من القا کند. در صورتی که من خودروهای بزرگ را بیشتر دوست دارم و در آنها احساس امنیت بیشتری می‌کنم. شاید هم احساس قدرت بیشتری.»

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *