آخرین اخبار

شهروندان دلایل شلوغی خیابان‌ ها در روزهای آخر سال را چه می‌دانند؟

ترافیک تهران در روزهای عادی سنگین و خسته‌کننده است و با کوچک‌ترین عامل مثل نم باران، افزایش سرما و گرما چند برابر می‌شود. دو ماه مهر و اسفند از ماه‌های پرترافیک شهرهای بزرگ هستند، اما ترافیک طاقت‌فرسای اواخر اسفند، بیشتر از مهرماه و با اینکه دلایل مشخصی دارد، لاینحل باقی مانده است. این مسئله تنها مختص پایتخت نیست و در شهرهای بزرگ و حتی شهرستان‌های کوچک، ترافیک سنگین هزینه‌های زیادی را به شهروندان و مسئولان تحمیل می‌کند. اصفهان از جمله شهرهایی محسوب می‌شود که ترافیک روزهای پایانی سال آن نیز مانند تهران مشهور است.

فقط با ماشین خودم
جابه‌جایی روزانه جمعیت چند میلیونی ساکن و غیر ساکن شهر تهران نیاز به نظارت و برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارد که از بروز ترافیک و سوانح جلوگیری کند. چراکه ترافیک تبعات زیست‌محیطی، زمانی و اقتصادی زیادی مثل افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودروها دارد که جبران‌پذیر نیست. مسئولان نیز برای ترغیب و بهره‌گیری شهروندان از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی باید کاری انجام دهند. مهین احمدی در روزهای معمولی سال از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کند، اما در روزهای پایانی سال که ترافیک چند برابر است فقط با پراید خود به خرید می‌رود. او در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در تمام روزهای سال برای رفت‌و‌آمد از مترو و پس از آن از بی‌آرتی استفاده می‌کنم. ترجیح می‌دهم در مترو ایستاده باشم اما پراید خود را از خانه بیرون نیاورم. اما برای خریدهای هفتگی از تره‌بار از خودروی شخصی استفاده می‌کنم. همچنین در روزهای پایانی سال خریدهای زیادی دارم و باید چند کیسه را با خود حمل کنم.

بدون تردید حمل کیسه‌های خرید در مترو و بی‌آر‌تی کار آسانی نیست. زیرا هم وزن آن‌ها زیاد است و هم آسایش سایر مسافران سلب می‌شود. جابه‌جا کردن چند کیسه در میان جمعیت برای هیچ کسی خوشایند نیست. شاید مسئولان و کارشناسان انتقاد کنند این کار موجب تشدید ترافیک شهر می‌شود و من این حرف را قبول دارم. اما من موجب پدید آمدن این ترافیک نیستم. به‌علاوه به جز سفرهای بیرون‌شهری در طول سال، تنها در چند روز پایانی سال از خودروی شخصی استفاده می‌کنم. زیرا دلیل من برای خرید خودرو همین بوده است.»
به گفته وی رفع ترافیک تهران خواسته تمام شهروندان است. تنها راه نیز افزایش وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است تا بتواند پاسخگوی جمعیت تهران باشد. انتظار در صف‌های مترو و بی‌آر‌تی بسیار خسته‌کننده است و مانعی جدی بر سر راه شهروندان برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است.

اقدامات بی‌فایده پلیس راهور
پلیس راهور هر سال برای حل این معضل جدی که وقت زیادی از شهروندان را در ترافیک روزهای آخر سال تلف می‌کند، خبر از اجرای طرح‌های جدید و برخوردهای جدی‌تر با متخلفان می‌دهد. مهم‌ترین دستور کار پلیس در طرح ویژه انضباط ترافیکی خریدهای نوروزی، برخورد با تخلفاتی مانند پارک دوبله و توقف‌های غیرمجاز است و این موضوع به‌ویژه در مراکز خرید به‌شدت کنترل می‌شود. پدرام میربیگی در‌خصوص ناکارآمدی تمهیدات پلیس راهور در این برهه زمانی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «به‌رغم تمام تلاش‌های پلیس راهور این تمهیدات چندان موثر نیست و کاهش چشمگیری در ترافیک مشاهده نمی‌شود. زیرا شهروندان تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری به علت کمبود وسایل نقلیه عمومی و شلوغی بیش از حد آنها ندارند. برعکس استفاده از خودروهای شخصی ارجحیت بیشتری دارد.

از سوی دیگر مراکز خرید در محل‌های پر رفت و آمد شهر مانند میدان هفت‌تیر، تجریش، هفت‌حوض، بازار، فلکه صادقیه و سایر میدان‌ها قرار گرفته است و عدم وجود پارکینگ‌های عمومی مسطح و طبقاتی با فضای کافی در نزدیکی مراکز و میدان‌ها موجب ترافیک می‌شوند. شهرداری بهتر است برای ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی عملکرد بهتری از خود نشان دهد تا مردم مجبور نباشد بارها و بارها در خیابان‌ها بالا و پایین بروند تا جای پارک پیدا و یا دوبله پارک کنند.»

روز خرید بدون ترافیک
شلوغی و جنب و جوش پیش از عید نوروز در ایران مانند هیاهو و جنب و جوش آغاز سال نو در کشورهای غربی است. در این کشورها نیز جهت جلوگیری و کاهش ترافیک‌های سنگین اقداماتی صورت می‌گیرد. برای مثال در شهر لندن از 10 سال گذشته تاکنون برای سهولت دسترسی خریداران به فروشگاه‌های محدوده مرکزی شهر و کاهش ترافیک، روزی با عنوان «روز خرید بدون ترافیک» تعیین شده است. در آن روز برای تردد خودرو‌ها محدودیتی در نظر می‌گیرند، این محدوده به طور موقت برای سهولت خریداران به پیاده‌راه تبدیل می‌شود. دسترسی به این ناحیه نیز از طریق حمل‌و‌نقل عمومی جایگزینممکن می‌شود. چند سالی است این طرح با کاستی‌هایی در تهران اجرا می‌شود.

فرید هاشمی فروشنده بوتیک لباس زنان در پاساژ گلدیس صادقیه است. وی درباره مشکلاتی که این اقدامات به وجود آورده است، گفت: «در سه تا چهار روز پایانی سال، برخی مناطق خرید در ساعاتی از شب پذیرای تعداد بی‌شماری از دست‌فروشان می‌شود. برای مثال فلکه‌دوم صادقیه به سمت شرق تا ابتدای خیابان ستارخان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بسته و ورود اتومبیل به این محدوده ممنوع می‌شود. این در حالی است که خیابان‌های منتهی به این محدوده در این ساعات درگیر ترافیک بسیار سنگینی می‌شوند. ما نیز هنگام بازگشت به منزل دچار مشکل می‌شویم و خستگی یک روز کاری سخت در تن ما می‌ماند. اما اگر این طرح با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام شود، می‌تواند تا حدودی معضل ترافیک این روزها را حل کند. مثلا روزها، مراکز و محدوده‌های خرید از پیش مشخص می‌شوند و این امر با اعلام محله‌ای و عمومی به اطلاع شهروندان می‌رسد ضمنا برای دسترسی آسان‌تر به این محلات از طریق وسایل حمل‌و‌نقل عمومی هم باید فکر جدی کرد.»

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *