آخرین اخبار

تاکتیک جدید خودروسازان برای جذب نقدینگی

ایران‌خودرو بر مبنای طرح پیش‌فروش نوروزی، محصولات خود را با پیش‌پرداخت‌های 5، 10، 20، 30 و 50 میلیون تومان یا ضرایبی از این مبالغ با موعد تحویل مردادماه به فروش می‌رساند. سود مشارکت در این طرح، 27 درصد است و سود انصراف 26 درصد، به این معنا که اگر خریدار از خرید خودرو منصرف هم شود، به‌ازای پولی که در اختیار ایران‌خودرو قرار داده است، ماهانه 26 درصد. سود به‌صورت روزشمار دریافت می‌کند. این امر در شرایطی است که نظام بانکی سود تسهیلات، سپرده یک‌ساله و سپرده روزشمار را به ترتیب 22، 18 و 10 درصد تعیین کرده است. حال سوال اینجاست که اجرای چنین طرحی چه اختلالی در نظام پولی کشور ایجاد می‌کند؟

به‌نظر می‌رسد این شرکت به دلیل ضعف وضعیت اقتصادی و ناتوانی در زمینه دریافت پول از بانک‌ها به چنین روشی روی آورده است و اگر می‌توانست تسهیلات بیشتری از بانک‌ها بگیرد با همین میزان سود، دیگر به مشتری برای خلق پول متوسل نمی‌شد. از طرفی هم این اقدام ایران‌خودرو را نمی‌توان در اقتصاد کشور عامل ایجاد خلل و مشکل دانست، چون حجم پولی که با این روش قرار است در اختیار ایران‌خودرو قرار بگیرد در مقایسه با نقدینگی که به صورت سپرده در بانک‌ها وجود دارد، بسیار کم است.

این طرح ایران‌خودرو قرار نیست حجم بسیار زیادی از نقدینگی کشور را در اختیار این شرکت قرار دهد؛ شما فرض کنید ایران‌خودرو 100 هزار خودرو با این روش پیش‌فروش کند، در این صورت با پیش‌پرداخت به طور متوسط 20 میلیون به دو هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقابل سپرده بانک‌ها مبلغ بالایی نیست.

مساله دوم اینکه سپردن پول به بانک یا موسسه مالی نسبت به سپردن پول به شرکتی مانند ایران‌خودرو ریسک بیشتری را می‌طلبد، بنابراین استقبالی که برای سپردن پول به ایران خودرو می‌شود کمتر از بانک است، از این رو کسی که پول خود را به ایران‌خودرو می‌سپارد و ریسک بسیار بیشتری را متحمل می‌شود، انتظار سود بیشتری هم دارد.

روزنامه دنیای خودرو- احمد حاتمی‌یزد، کارشناس سیاست‌های پولی و بانکی

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *