آخرین اخبار

سال آینده بازار خودرو از انحصار شرکت‌ های موجود خارج می‌شود

با اجرایی شدن برجام بسیاری از شرکت‌های خودروساز خارجی قصد حضور در بازار ایران را دارند و در این رابطه قراردادهایی نیز امضا شده یا در آینده‌ای بسیار نزدیک بسته خواهد شد. این در حالی است که شرکت‌های وارد‌کننده‌ای که در بازار ایران از یش حضور داشتند، در شرایط جدید نیز به دنبال آن هستند علاوه‌بر حفظ سهم موجود خود از بازار، درصد بیشتری از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. یکی از این شرکت‌ها ام‌جی است که یک شرکت دو ملیتی چینی- انگلیسی است و در ایران شرکت مدیا موتورز نمایندگی رسمی آن را بر عهده دارد. به گزارش کارنت، ارشاد تیمورتاش، مدیر فروش و بازاریابی مدیاموتورز در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو و همچنین پیش‌بینی بازار سال آینده پرداخت. وی همچنین در مورد مشکلات اسقاط خودروهای فرسوده و تاثیر نرخ ارز در قیمت خودروهای وارداتی سخن گفت.

وضعیت بازار خودرو را در آستانه شب عید چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازار خودرو با توجه به شرایط بهتر شده است. بازار تحت‌تاثیر زمان که به شب عید نزدیک می‌شویم، بهتر شده است، متاسفانه بازار خودرو دچار یک سوءتفاهم در مورد برجام شد که خودرو با توافق هسته‌ای شاید ارزان‌تر شود که این مساله بسیار به بازار خودرو آسیب زد.

وضعیت بازار خودرو در مقایسه با سه ماه گذشته چه تفاوتی کرده است؟
 وضعیت بازار خودرو نسبت به سه ماه پیش بهتر شده است، اما بازار اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر سال آینده بازار خودرو بسیار رقابتی خواهد شد و از انحصار شرکت‌های موجود بیرون خواهد آمد. با توجه به اینکه بازار رقابتی خواهد شد، ارتباط شرکت‌های مادر با نمایندگی‌های موجود در ایران بسیار بهبود خواهد یافت، زیرا بازار خودروی ایران برای آنها ایده‌آل است و برای اینکه سهم بیشتری از بازار ایران را به دست آورند، شرایط فروش بهتر و مناسب‌تری را برای مشتریان خود فراهم خواهند کرد.

آیا با توجه به رقابتی شدن فضا در بازار خودروی ایران قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت؟
من از قیمت حرفی به میان نمی‌آورم، چون قیمت تابع شرایطی است که باید آن‌ها را در نظر گرفت و بعد اقدام به قیمت‌گذاری کرد، این در حالی است که شرایط فروش و تنوع محصول قطعا به نفع مشتری خواهد بود.

قدری از موضوع بازار خودرو فاصله بگیریم، یکی از مشکلاتی که در این یک ساله گریبان‌گیر شرکت‌های وارد‌کننده خودرو بوده، موضوع اسقاط خودروهای فرسوده است، در این باره با چه مشکلات و موانعی روبه‌رو هستید؟
 در این باره باید گفت، یقینا نظارت مستقیم و درستی بر فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده صورت نمی‌گیرد و شرکت‌های واردکننده خودرو در این‌باره با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، این در حالی است که خود دولت نیز با این مشکلات مواجه بوده است. متاسفانه به دلیل اینکه نظارت درست و صحیحی در این باره صورت نمی‌گیرد،کار اسقاط خودروهای فرسوده برای واردات خودرو بدون واسطه انجام نمی‌شود. در این بین واسطه‌های زیادی وجود دارد و این واسطه با توجه به مبلغی که دریافت می‌کنند، هزینه تمام‌شده اسقاط خودروها برای شرکت‌های واردکننده خودرو را بسیار بالا می‌برند.

خواسته شما از دولت برای حل این معضل چیست؟
شرکت‌های وارد‌کننده خواستار هستند تمهیدات بهتری در رابطه با اسقاط خودرو‌های فرسوده اندیشیده شود که موجب  اصلاح روند موجود شود، چراکه در این وضعیت مشکلات بسیار حاد و بغرنجی وجود دارد که هرچه سریع‌تر برای حل آنها باید فکر عاجلی کرد.

در حال حاضر متوسط هزینه اسقاط هر خودروی فرسوده چه میزان است؟
با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت‌های واردکننده فروش زیادی ندارند و از سوی دیگر نیز تعداد خودروهای اسقاطی زیادی شده، قیمت اسقاط هر خودروی فرسوده به صورت متوسط دو میلیون و 500 هزار تومان است.

یکی از عناصر مهم در تعیین قیمت خودرو‌های وارداتی، نرخ ارز است، این در حالی است که دلار در چند وقت اخیر نوساناتی را تجربه کرده است. به اعتقاد شما نرخ ارز تاثیری در قیمت‌گذاری دارد؟
نوسانات نرخ ارز در بازار خودروهای وارداتی یک مشکل بسیار بزرگ است، چراکه اگر قیمت ارز به فاصله یک ماه بالا برود و در همان قیمت بالا باقی بماند، شرکت‌های واردکننده نیز به دلیل افزایش هزینه‌ها و جبران آنها ناچار هستند قیمت تمام‌شده محصول خود را بالا ببرند، اما به همین واسطه، قیمت‌ها پایین نمی‌آید. در زمانی که دلار در قیمت 3600 تومان تثبیت شد، شرکت‌های واردکننده قیمت‌های خود را روی این نرخ دلار تنظیم کردند و افزایش دادند، اما الان که نرخ دلار به رقم 3470 و 3500 تومان برگشته،  هیچ شرکتی قیمت‌های خود را کاهش نداده است. از آنجایی که خودرو بر اساس نرخ ارز خریداری می‌شود، محور اصلی در تعیین قیمت خودروهای وارداتی نرخ دلار است، اما با جرات می‌توان گفت به غیر از نرخ دلار فاکتورهای دیگری نیز در تعیین قیمت خودرو‌های وارداتی تاثیر‌گذار هستند.

 این فاکتورها شامل چه مواردی است؟
موضوعاتی نظیر بحث تعرفه واردات خودرو، بحث مالیات بر ارزش افزوده و اسقاط خودرو‌های فرسوده از جمله این فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت خودروهای وارداتی هستند.

برخی شرکت‌های چینی در ایران اقدام به مونتاژ محصولات چینی می‌کنند، با توجه به اینکه برند ام‌جی نیز یک شرکت دوملیتی چینی- انگلیسی است، آیا قصد مونتاژ محصولات ام‌جی در ایران را ندارید؟
ما هم مانند تمام شرکت‌های خودرویی به وزارت صنایع این تعهد را داده‌ایم که خط مونتاژ محصولات را در ایران ایجاد کنیم، ولی در کوتاه‌مدت محقق شدن چنین موضوعی ممکن نیست و در بلندمدت این موضوع قابل تحقق است.

 محصول جدیدی که سال آینده قرار است وارد بازار خودرو کنید، چه محصولی است؟
 در سبد محصولات مدیاموتورز خودروهای هاچ‌بک، سدان و اس‌یو‌وی وجود دارد و خودروی ام‌جی و جی‌تی به‌عنوان محصول جدید مدیاموتورز در سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

به عنوان سوال آخر ارزیابی شما از نمایشگاه خودروی اصفهان چیست و استقبال مردم از این رویداد چگونه بود؟
استقبال مردم اصفهان از نمایشگاه مانند سال گذشته خوب بود و مردم اصفهان در کنار مشهدی‌ها دو شهری هستند که از نمایشگاه خودرو استقبال می‌کنند و خواهان خرید خودرو هستند.
روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *