آخرین اخبار

دیدگاه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره قرارداد پژو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قرارداد پژو برای کشور اشتغال‌زایی داشته باشد، می‌توان برخی پارامترها و مولفه‌های منفی این قرارداد را نادیده گرفت.

به گزارش کارنت، محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نقشه راه آینده صنعت خودروسازی کشور با نگاه به تجربه سخت گذشته باید بازتعریف و برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با یادآوری سابقه 50 ساله کشور در صنعت خودروسازی، گفت: ایران قبل از کره جنوبی وارد صنعت خودروسازی شد اما صنعت خودروسازی کره جنوبی تنه به تنه خودروسازان فرانسوی می‌زند و صنعت خودروسازی ایران همچون گذشته مشغول عقد قرارداد با پژوست. حداکثر اقدامی که طی دهه‌های گذشته در صنعت خودروسازی کشور اتفاق افتاده است تغییر شکل مختصر خودرو و گذاشتن موتور سایر برندها روی خودروهای ایرانی بوده است.

وی اشتغال‌زایی و قیمت صنعت خودروسازی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر قرارداد پژو برای کشور اشتغال‌زایی کند می‌توان برخی پارامترها و مولفه‌های این قرارداد را نادیده گرفت اما اگر این قرارداد موجب تقویت اشتغال فرانسوی‌ها شود، خودروسازی کشور در درازمدت هم از نظر مهارت و فناوری تولید خودروهای روز و هم از نظر اشتغال به سمت نابودی می‌برد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: توسعه و تحقیق و سرمایه‌گذاری مشترک باید در این قرارداد منظور شده باشد در غیر این صورت همچون گذشته راه طی شده 50 سال قبل را ادامه خواهیم داد.

سلیمانی کاهش قیمت خودروهای ایرانی را نیازمند تدابیر درست مدیریت صنعت خودروسازی کشور دانست و افزود: کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای ایرانی به شرط و شروط امکان‌پذیر است و شرط لازم آن تدبیر درست مدیریت این صنعت است. به طور مثال در صنعت تراکتورسازی با تعرفه 12 درصدی توانسته‌ایم بازار داخلی و منطقه را بدون دغدغه در اختیار داشته باشیم اما چرا در بخش خودروهای سواری نتوانسته‌ایم به توفیقی دست پیدا کنیم. مدیران صنعت خودرویی کشور باید پاسخ دهند که ایرانی که توانسته است موشک‌های بالستیک، توربین‌های پرقدرت و ماهواره را طراحی کنند و بسازنند چطور نتوانسته کیفیت و ایمنی خودروهایش را ارتقاء دهد؟

نماینده مردم تهران در مجلس فقدان اراده مدیریتی و بی‌برنامه بودن خودروسازان کشور را اصلی‌ترین عامل درجا زدن صنعت خودروسازی کشور دانست و افزود: رانت‌ها و حمایت‌های دولتی از صنعت خودروسازی کشور باید حذف شود تا مدیران این صنعت بتوانند با اتکاء به منابع و توانایی‌های خودشان بازتعریف شوند.

وی واردات 3 مدل خودروی پژوی جدید با قیمت بیش از 63 میلیون تومان در قالب قرارداد پژو را مورد اشاره قرار داد و از مدیران ایران خودرو پرسید: آیا به جز سه مدل خودرویی که اعلام کرده‌اید سایر مدل‌های تولیدی با کیفیت و ایمنی به رویه گذشته روانه بازار خواهد شد؟ آیا در قالب این قرارداد، فکری برای ارتقاء کیفیت و ایمنی همه خودروهای تولیدی در همه کلاس‌ها شده است؟ تکلیف مصرف‌کنندگان با توان مالی متوسط و ضعیف جامعه که قدرت خرید این خودروها را ندارند، چه می‌شود؟ آیا آنان همچنان باید از سوار شدن بر خودروهای ایمن و با کیفیت محروم بمانند؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: به نظر بنده تولید چند صدهزار دستگاهی از هر یک از خودروهای جدید پژو به دلیل ناتوانی مالی بخش عمده مصرف‌کنندگان خودرو، غیر قابل تحقق است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *