آخرین اخبار

در صورت تعمیرات غیر اصولی خودرو؛ خودروسازان جریمه می‌شوند

براساس یک قانون جدید، در صورتی‌که تعمیر خودرو در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو به‌گونه‌ای باشد که منجر به مراجعه مجدد برای حل عیب مربوطه شود، این شرکت‌ها موظف به پرداخت خسارت به مشتریان خواهند بود.

به گزارش کارنت به نقل از ایسنا، بر اساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، در صورتی‌که خودروهای قرار داشته در دوره گارانتی بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد لازم برای تعمیرات و همچنین خودروهای قرار داشته در دوره وارانتی، بیش از هفت روز یا زمان استاندارد تعمیرات، در تعمیرگاه متوقف شوند، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو موظف به پرداخت جریمه‌ای به عنوان خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه خواهد بود.

نکته قابل توجه در این قانون این است که در صورتی‌که حل عیب و تعمیر خودرو در شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان یا واردکنندگان خودرو به‌گونه‌ای باشد که منجر به مراجعه مجدد مشتری برای رفع عیب مربوطه شود، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو از ابتدای روز پذیرش مجدد خودرو تا زمان رفع عیب و ترخیص، موظف به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو خواهد بود.

در این زمینه در تبصره یک ماده 32 این قانون قید شده است: “در صورت مراجعه مصرف‌کننده برای رفع ایراد تکراری به همان نمایندگی مجاز (خودروساز یا واردکننده خودرو) و یا هر یک از نمایندگی‌های مجاز دیگر برای بار دوم و یا بیشتر، زمان خواب خودرو از بدو تاریخ پذیرش خودرو (مرحله دوم به بعد) برای پرداخت خسارت محاسبه خواهد شد”.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رییس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *