آخرین اخبار

پلتفرم جدید تندر 90 در راه ایران

رنو یکی از شرکت‌هایی است که در ایام پساتحریم قصد دارد حضور فعال و گسترده‌ای در بازار خودروی ایران داشته باشد. این خودروساز فرانسوی در روزهایی که تحریم‌ها تشدید شد، در ایران همچنان حضورش را استمرار بخشید، هرچند این حضور مانند گذشته پررنگ نبود. در مورد حضور رنو در روزهای تحریم و همچنین حضور این خودروساز اروپایی در ایام بعد از تحریم نیز حرف‌ها و سوالات زیادی مطرح است که نیاز به پاسخگویی صریح  و شفاف دارد. به‌همین دلیل سراغ پیمان کارگر مدیر عامل رنو پارس رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

به‌رغم اینکه در برخی نشست‌ها بر ماندن در ایران تاکید کرده و بعضا نیز گفته‌اید که که ما مانند دیگران نیستیم که با یک ترقه در برویم. اما در حال حاضر پژو در بدنه دولت وضعیت خوبی دارد. آقای روحانی هم در سفر به پاریس می‌خواهد قرارداد همکاری مجدد با پژو امضا کند. آیا شما هم برنامه دارید که از این سفر استفاده کنید فازهای همکاریتان را گسترش دهید. ضمن اینکه  برخی معتقدند به‌رغم اینکه پژو از ایران رفت اما خط تولیدی که در ایران خودرو  گذاشته بود، به نحوی بود که پس ازآن نیز توانستند تولید پژو را ادامه دهند .حالا نحوه حضور شما را با آنها مقایسه می‌کنند، چقدر این تحلیل را قبول دارید؟ آیا این مقایسه درست است؟  در زمان تحریم‌ها چه اقداماتی انجام دادید؟ هر چند پرسش طولانی شد اما می خواهم در ادامه به خودرویی مانند ساندرو اشاره کنم که  به‌رغم انتقادهایی که نسبت به چگونگی تولید آن است توانستید پیش از برجام آن را رونمایی کنید.
نام پژو را آوردید و گفتید وضع پژو خوب است و دولت می‌‌خواهد خیلی کارها در این راستا انجام دهد. برای پیشرفت  صنعت خودرو واقعا امیدوارم همه رقبا در ایران کار کنند، امیدوارم پژو، سیتروئن، تویوتا و… همه بیایند. من به عنوان یک مرد صنعت امیدوارم در ایران که کشور صنعتی بزرگ است همه رقبا حضور یابند، اگر نیایند و فقط رنو تنها باشد خیلی بد است، برای بازار، مشتری، صنعت خودرو و حتی برای خود ما هم بد است. دلیلش این است که صنعت خودرو یک زنجیره سنگین سرمایه‌گذاری است. هرچقدر تعداد بیشتر باشد و قطعه‌سازان کارشان راه بیفتد، به همه کمک می‌کند. ما رقبای زیادی داریم، اما خوشبختانه بعضی از رقبا  قطعه‌سازان مشترکی با ما دارند. زمانی که تعدد مشتری باشد قطعه‌ساز سرپا می‌ماند. بنابراین من خوشحال می‌شوم دوستان بتوانند برگردند و فعالیت‌هایشان را راه بیندازند. اگر وزارت صنایع فشار می‌آورد که سرمایه‌گذاران خارجی و خودروسازان دیگری بیایند کار درستی است و من این امر را تشویق می‌کنم. مساله  دوم شما این است که ما را با دیگران مقایسه می‌کنند و اسم پژو را آوردید، این مساله  واقعیت دارد. این مساله  هم وجود ندارد که حالا که ما در زمان تحریم مانده‌ایم  با ما مهربان نیستند. مساله، مساله سیاست خودرو است ما  برنامه اساسی داریم. در صنعت خودرو با 2 برنامه یا 3 ساله نمی‌شود کاری کرد. اگر در کشوری پا می‌گذارید ده سال اول فقط ضرر، سختی و مشکل است و بعد از ده سال کم‌کم شروع به جواب دادن می‌کند. اینکه بازار دست‌تان بیاید، بفهمید مشتری چه می‌خواهد‌، سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد، خودروها جواب بدهند یا خیر و اقداماتی از این قبیل  کارهایی است که باید انجام شود. بنابراین کاری که ما از ابتدا کردیم این است که محکم ایستادیم و برنامه شفاف هم ارائه دادیم و امروز نیز براساس آن حرکت کنیم  و جلو می رویم. بنابراین امیدوارم ما را با دیگران مقایسه نکنند.کسانی که فقط آمدند و یکسری CKD با LC از آن طرف مرز به این طرف پرت کردند بی آنکه مسئولیتی داشته باشند. باز کردن ال‌سی یعنی اینکه حالا من گارانتی دارم که پولم را گرفته آن قطعات را برای شما جمع می‌کنم و شما از فلان بندر بردارید و ببرید و هر کاری می‌خواهید ، انجام دهید. این که خودروسازی نشد. بنابراین باید میان  آنهایی که اینطور کار ‌کردند و رنو، تفاوت قائل شد. رنویی که  مهندس ایرانی گرفته، قطعه‌سازان خارجی را مجبور کرده است که با ایرانی‌ها کار کند، در کارخانه‌های ایران‌خودرو و پارس خودرو برنامه‌ریزی کرده‌ایم که استانداردهای رنو پیاده شود. در سخت‌ترین شرایط تکنیکی، اقتصادی و سیاسی ماندیم. روی تولید ساندرو و پیکاپ تندر کار کردیم. امیدوارم ما را با آنها مقایسه نکنند، البته به این دلیل نیست که به ما بربخورد یا نخورد، برای اینکه اشتباه است. معتقد هستم آنکه اینجا کار اساسی می‌کند کارش ارزش دارد، حال چه رنو باشد و چه نباشد در اصل این موضوع تفاوتی نمی‌کند. اگر رنو نبودم این تصویر را که نگاه می‌کردم می‌فهمیدم که یک نفر کار اساسی می‌کند، آنهای دیگر هم باید بیایند و کار اساسی انجام دهند. اتفاقا خیلی خوشحالم که الان وزارت صنایع به همه خودروسازان خارجی می‌گوید اگر شما الان بیایید شرایط مانند قبل نیست، باید سرمایه‌گذاری و داخلی‌سازی کنید ‌و مدل‌های جدیدتان را بیاورید که به راحتی نتوانید بروید. برای مبحث سوم از جنبه اینکه  پژو رفت و تولید انجام شد باید گفت، اگر قرار باشد کیفیت پایین بیاید رنو یک خودرو هم در ایران تولید نمی‌کند و نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد. پس قطعه  بی‌کیفیت چینی جواب کیفیت مد نظر ما را نمی‌دهد. اگر یک قطعه بی‌کیفیت بیاید سوار تندر، ساندرو یا پیکاپ شود، خط تولید را قطع می‌کند. اگر این ایراد را به رنو بگیرند که شما تولید را قطع کنید یا کم کنید چون کیفیت نیست، حق دارند این ایراد را بگیرند. اگر بگویند بعضی‌ها آمدند و یک خودرو تولید هم شد و بعد نتوانستند کیفیت‌اش را حفظ کنند و قطعه بدهند و در جواب گفتند از هر جا می‌خواهید قطعه پیدا کنید، بروید و پیدا کنید تا خودرو تولید شود و به فروش برود. اگر اینها می‌گویند به‌به، به نظر من اشتباه است. اگر این ایراد به رنو وارد است که تولید کمی دارد و نگذاشتید هر کسی با هر کیفیتی تولید کند، من این ایراد را قبول دارم، این ایراد همیشه خواهد بود.

شما مدعی کیفیت هستید؟
بله. اول کیفیت.

در مورد کیفیت ساندرو خیلی‌ها اعتقاد دارند چیزی که شما رونمایی کردید لوازم اصلی خودرو  وارد شده است و اینجا داخلی‌سازی در موارد صورت گرفته که دم‌دستی هستند و برای سایر خودروها هم انجام می‌شود. یعنی شما چیز جدیدی را وارد ساندرو نکردید.
ما برای این کار هم برنامه داریم.

نسل جدید ساندرو در دنیا تولید می‌شود، اما در ایران همان نسل قدیم اقدام به مونتاژ کرده‌اید، برای این موضوع چه پاسخی دارید؟
از جنبه داخلی‌سازی  دو حالت دارد؛ یا شما می‌گویید من خودرو را تولید نمی‌کنم و نمی‌فروشم تا داخلی‌سازی‌‌اش را به 60، 70 درصد برسانم، بعد این خودرو را تولید می‌کنم و به بازار ارائه می‌دهم، اگر این کار را بکنیم به یک‌سال‌ونیم وقت برای ارائه دادن خودرو با کیفیت خوب  به بازار زمان نیاز است. ما این تصمیم را با پارس‌خودرو گرفتیم، گفتیم دو حالت داریم، یا ساندرو را می‌توانیم ارائه بدهیم با 20حدود درصد تولید داخلی، اما یک برنامه داریم که داخلی‌سازی  را به 80درصد برسانیم و آن را کنارش پیاده می‌کنیم، حتی بعضی‌ از آنها الان شروع شده اما قطعاتش آماده نیست و شاید سه‌ماه، شش‌ماه و یا هفت‌ماه  آماده‌شدنشان طول بکشد. با این وضع می‌توانیم خودرو را با کیفیت خوب به بازار ارائه بدهیم که کارخانه هم راه بیفتد و آن قطعه‌سازانی که توانستند قطعه‌سازی انجام دهند بخش داخلی‌سازی‌‌شان را بدهند، بعد شروع می‌کنیم بقیه را انجام بدهیم. یا صبر کنیم که یک‌سال‌ونیم دیگر همه‌چیز را داخلی‌سازی  و بعد کار ‌کنیم. دیدیم اولی بهتر است، به چند دلیل، اول آنکه مشتری ایرانی باید هرچه سریع‌تر این خودرو به دستش برسد، هرچند سیاست خودروسازی ما این است که به داخلی‌سازی  بپردازیم، اما مشتری‌ که ساندرو را می‌خرد، اگر بگوییم این ساندرو امروز موجود است و می‌توانیم تحویل دهیم یا اینکه یک‌سال‌ونیم دیگر با 60 درصد داخلی‌سازی  این خودرو را تحویل بگیرید، به نظر شما مشتری چه می‌گوید‍؟ مسلما می‌گوید که اگر الان کیفیت‌اش خوب است همین الان می‌خواهم. تصمیم ما این  است، اما برنامه برای داخلی‌سازی  روی آن داریم، حرف شما کاملا درست است که درصد داخلی‌سازی  هنوز به 30درصد نرسیده است، اما این تصمیم گرفته شد. به وزارت صنایع پیشنهاد دادیم و کنارش هم لیست داخلی‌سازی‌‌اش را به آنها نشان دادیم، نه تنها بین ما و شریک ایرانی مساله  روشن است بلکه سیاست رنو در دنیا هم مشخص است که چه چیزهایی داخلی‌سازی  می‌شود.به وزارت صنایع هم نشان دادیم که برنامه داخلی‌سازی  ما روی ساندرو چیست. مساله‌‌ای که بیان کردید برای اینکه چرا ساندروی جدید را نیاوردیم و چرا این یکی آمده است؛ دلایل مختلف خودش را دارد، یکی اینکه ما با پارس‌خودرو زمانی که ساندروی جدید به بازار نیامده بود روی این ساندرو سرمایه‌گذاری کرده بودیم، به خاطر مسائل تحریم متاسفانه مقداری در ارائه دادن ساندرو تاخیر  به وجود آمد. حدود یک‌سال‌ونیم تاخیر  نیز به‌دنبال آن آمد. ما با این ساندرو جلو رفتیم و به زمانی رسیدیم که ساندروی جدید در بعضی از بازارهای دنیا ارائه نمی‌شد. الان هر دو مدل موجود است. در بعضی کشورها ساندرویی است که ما خط‌تولید آن را در ایران راه‌اندازی کرده‌ایم و در بعضی از کشورها مدل جدیدش به فروش می‌رسد. تصمیم این است که آیا ما سوئیچ کنیم و تمام سرمایه‌گذاری‌ را که کردیم دور بریزیم و دوباره روی یک پلتفرم  جدید سرمایه‌گذاری کنیم؟ چون ساندروی جدید پلتفرم  دیگری دارد. اما گفتیم این کار را انجام دادیم و این خودرو با کیفیت بالا آماده است. پس تصمیم گرفتیم این مدل را برای مشتری بیاوریم. پلتفرم  جدید تندر که ساندروی جدید و خودروهای دیگر هم برای آن در نظر گرفته شده و همه‌اش هم به بازار ارائه داده نشده است را رویش برنامه داریم. یعنی می‌خواهیم پلتفرم  جدید تندر را، خودرو به خودرو  به ایران بیاوریم. اولین خودرو داستر است، داستری که قصد داریم در ایران تولید کنیم این خودرویی نیست که الان فروش می‌رود. داستر نسل جدید است. بنابراین می‌خواهیم با داستر شروع کنیم که بتوانیم مدل جدیدش را در ایران تولید کنیم و بعد از این مدل‌های دیگر را در پلتفرم  جدید به مرحله تولید برسانیم.

کمی با تاخیر  اقدام به این کار نکرده‌اید؟
این تاخیر  به خاطر مسائل تحریم به وجود آمد، پارس‌خودرو و رنو برای تولید آن سرمایه‌گذاری کرده بودند. خودرویی هم که الان تولید می‌شود چیزی  کم ندارد، به‌روز است و کیفیت بالایی دارد. ساندروی جدیدی که می‌گویید در جاهای دیگر آمده از لحاظ کیفیتی، تکنولوژی و… تقریبا همین ساندرویی است که داریم در ایران ارائه می‌دهیم. فقط مقداری قیافه‌هایشان فرق دارد و وقتی هر دو را کنار هم می‌گذاریم هر دو زیبا هستند. بنابراین دو تا آلترناتیو است، الان هم بعضی کشورها ساندروی قدیم را نگاه داشتند و آن را می‌خواهند، حتی تا حدودی آن را ارتقا دادند و به سمت ساندروی جدید نرفته‌اند. الان هم که پیش‌فروش را شروع کردیم خیلی از طرف مشتری‌های ایرانی استقبال شده است و باید روی تولید آن شدید کار کنیم.

پاسخی به گفته‌های شما درباره افراد یا گروه‌ها و خودروسازهایی که از ایران رفتند، وجود دارد که می‌گویند سرمایه‌ای که رنو در ایران آورده نه هزینه شده است و نه سرمایه‌گذاری؛ بلکه در بانک‌ها گذاشته شده است تا سود به آن تعلق بگیرد. اول اینکه این انتقاد را وارد می‌دانید یاخیر و اینکه میزان سرمایه‌گذاری چقدر است و سرمایه را در چه بخش‌هایی می‌خواهید تزریق کنید ؟
اول اینکه همه این حرف را نمی‌زنند و افراد به‌خصوصی این حرف را می‌زنند. باید ببینیم دلیلش چیست که این حرف را می‌زنند. ما که با کسی در مورد این مسائل تعارف نداریم. من گفتم که برنامه رنو برنامه CKD فروشی نبوده و نیست و نخواهد بود. سرمایه‌گذاری هم چندین معنا دارد. یک معنایش این است که شما در بخش‌های مختلف خرج مالی می‌کنید و مسائل صنعتی را پیاده می‌کنید برای اینکه قطعه باکیفیت ساخته بشود، رنو سرمایه‌گذاری یک‌صدمیلیون یورویی در بخش قطعه‌سازی کرد، یعنی در  بخش تولید بعضی قطعات تندر پیکاپ و الان هم ساندرو، یعنی برای تولید برخی قطعات سرمایه‌گذاری کردیم و در اختیار قطعه‌سازان گذاشتیم که با این شرایط و استاندارد این قطعات را باید تولید کنید. بنابراین رنو دریک بخش صد میلیون یورو خرج قطعه‌سازی کرد. همان قطعه‌هایی که دیگران گفتند هر کاری می‌خواهید بکنید و از هر کیفیتی می‌خواهید استفاده کنید. بخش دیگر سرمایه‌گذاری، در استانداردهایی بود که در کارخانه‌ها انجام گرفت البته  بخش عمده آن را شرکای ما تقبل کردند و این موضوع در بخش تکنیکال‌آسیستانس رنو کمک کرد. بخش سومی است که سرمایه‌گذاری مالی می‌شود، سرمایه‌گذاری یعنی اینکه شما می‌توانید بهترین کارخانه‌ها و قطعه‌سازان را داشته باشید، اگر پول گردش مالی بیزنس را نداشته باشید کار راه نمی‌افتد که به آن چرخش نقدی می‌گویند؛ الان یکی از مشکلات بزرگ اینجاست. رنو حدود سیصد میلیون یورو هزینه برای تامین خرید قطعات خارجی و داخلی برعهده گرفت، این پول زمانی تزریق شد که تولید پایین بود. رنو به رنوپارس گفت این پول را به من پس ندهید، نگهش دارید، تولید را بالا ببرید. ما تلاش کردیم تولید را بالا ببریم و مقداری هم به‌خاطر از تحریم دچار مشکل شدیم. درواقع یک بخش از این پول را به قطعه‌سازان قرض دادیم که در این رابطه هیچ‌کس نمی‌کند. حدود 50میلیون به قطعه‌سازان دادیم که بتوانند در آن دوران سخت کار کنند، بخشی از این پول در خرید CKD و قطعات داخلی استفاده شد که روی آن کار کردیم. بخشی از پول در سرمایه‌گذاری داخلی‌سازی  ساندرو که آن را راه‌انداختیم و همچنین  داخلی‌سازی  تندر پیکاپ که روی آن برنامه‌ریزی شده است هزینه شد. همچنین بخشی از این پول را به جای اینکه به رنو پس بدهیم، در بانک گذاشتیم تا از سود حاصل از آن بتوانیم  نیروهای رنوپارس را تامین کند. همه‌جا نیروها کم شد و ما تعدیل نیرو نداشتیم. حتی تعدادی از مهندس‌هایمان  را به خارج کشور فرستادیم تا بر دانش آنان افزوده شود. درآمد رنوپارس کم بود و ما نمی‌خواستیم ورشکست بشود پس این پول به این نحوه استفاده شد. امروز این پول کاملا به بخش تولید برگشته است و سیصد دستگاه تولید در روز انجام می‌دهیم. الان پولی نداریم که در بانک خوابیده باشد و از آن استفاده نشود، الان از این پول در جنبه تولید استفاده می‌کنیم، پول بدهکاری رنوپارس به رنو را هم فعلا ندادیم، گفتیم ما فعلا می‌خواهیم از این پول برای تولید بیشتر استفاده کنیم، رنو هم قبول کرده است که این اتفاق بیفتد. پس برگردم به سوال شما، یک بخش سرمایه‌گذاری اول شد حدود صد میلیون یورو در بخش قطعه‌سازی، بخش دیگر تامین نقدیندگی، حدود سیصد میلیون یورو است که رنو به رنوپارس قرض داد بتواند تولید را برگردانند، یک بخش سرمایه‌گذاری جدید می‌خواهیم روی خودروهای جدیدمان راه بیندازیم. که الان روی ساندرو داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم و چندین میلیون یورو برای ساندرو خرج کردیم که قطعاتش در اینجا تولید شود. به علاوه اینکه وقتی می‌گویم من می‌خواهم مگاموتور را بخرم، سرمایه‌گذاری بخش آینده‌مان است و بعد برای تولید خودروهای جدید دیگر مثل رنو داستر، رنو سیمبل، کپچر کیلیور. تصمیم گرفته‌ایم با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکایمان اقدام به تولید آنها کنیم.

منبع:روزنامه دنياي خودرو

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *