آخرین اخبار

مرور یک اتفاق تلخ در خودروسازی ایران

از قرارداد پلت فرم مشترک ایکس 90 ،سال ها می گذرد و این در حالی است که یکی از ابهامات بزرگ در اجرای آن، به ماجرای لغو ساخت کارخانه رنو در ایران مربوط می شود.

به گزارش كارنت به نقل از صنعت نويس طبق آنچه در قرارداد مربوطه آمده بود، رنو می توانست به صورت مستقل نسبت به تولید محصولات خود (به خصوص تندر-90) اقدام کند، اما این اتفاق رخ نداد و ایران خودرو و پارس خودرو خود عنان تولید این محصول را در دست گرفتند.

به گفته یکی از مسوولان پیشین سازمان گسترش و نوسازی ایران، رنویی ها حتی قصد داشته اند زمین کارخانه کفش ملی را خریداری و خطوط تولید خود را در آنجا احداث کنند، با این حال مخالفت و سنگ اندازی خودروسازان داخلی، اجازه این کار را به آنها نداده است.

این مسوول پیشین سازمان گسترش تاکید می کند که خودروسازان داخلی چون می ترسیدند رنو به رقیبی برای آنها تبدیل شود، اجازه راه اندازی خط تولیدی مستقل به این شرکت فرانسوی را ندادند.

وی می افزاید:خودروسازان داخلی می دانستند که اگر رنو محصولاتش به خصوص تندر-90 را به صورت مستقل در ایران تولید کند، کمتر کسی از آنها خودرو (محصولات رنو) را می خرد و از همین رو تا جایی که توانستند، لابی کرده و در نهایت نگذاشتند رنویی ها کارخانه خود را در ایران احداث کنند.

به اعتقاد کارشناسان، اگر رنو موفق به ساخت کارخانه در ایران می شد، رقابتی جدی میان این شرکت با خودروسازان ایرانی شکل می گرفت و این موضوع در نهایت به نفع مشتری تمام و بازار را به سمت رقابتی بهتر و گسترده تر پیش می برد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *