آخرین اخبار

مشتری نداری خودروسازان ایرانی /پیامدهای تسهیلات 25 میلیونی خودرو

ماجرای تسهیلات 25 میلیونی خودرو در حالی هنوز به پایان نرسیده که رفتار خودروسازان در این ماجرا نشان داد آنها هنوز فرسنگ ها با مشتری مداری فاصله داشته و نمی خواهند و یا نمی توانند رفتار خود را با آنها اصلاح کنند.

به گزارش كارنت به نقل از صنعت نويس ، پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی از اواسط آبان ماه امسال آغاز شد و طی آن، بخشی از مشتریانی که نقدینگی لازم برای خرید خودرو را نداشتند، توانستند با استفاده از این طرح، خودرو موردنظر خود را ثبت نام کنند. جدای از اینکه طرح موردنظر از دید کارشناسان دارای نقاط ضعف و قوت خاص خودش است، رفتاری که خودروسازان در اجرای آن از خود نشان دادند نیز قابل نقد بوده و به نوعی از وجود یک سیستم بیمار در خودروسازی کشور حکایت دارد.
هرچند این تسهیلات می توانست تا حدی از ذهنیت منفی نسبت به خودروسازها بکاهد، اما مجموعه رفتارهایی که غول های جاده مخصوص از خود نشان دادند، نه تنها نظر افکار عمومی را در مورد آنها مثبت نکرد، بلکه بر نارضایتی و ناخشنودی علیه شان نیز افزود و به اصطلاح دل مشتریان را زد.
مروری کوتاه بر اتفاقات رخ داده در پروسه فروش تسهیلاتی خودرو، از این نکته تلخ حکایت دارد که خودروسازان نتوانستد در “آزمون جدید”، نمره قابل دفاع و مقبولی از خود به جا گذاشته و به اصطلاح دل مشتریان را به دست بیاورند و با این حساب به نوعی در آزمون موردنظر رد شدند. از “ثبت نام بیش از ظرفیت” گرفته تا “تحویل ندادن خودرو به بهانه های مختلف”، همه و همه نشان داد رفتار خودروسازان ایرانی با مشتریان هنوز اصلاح نشده و نه تنها بهبود نیافته، بلکه نامناسب تر نیز شده است.
“سر کار گذاشتن 15 هزار مشتری
اولین رفتار خودروسازان در ماجرای تسهیلات 25 میلیونی را که می توان در بوته نقد گذاشت، “ثبت نام بیش از ظرفیت” است، چه آنکه آنها اگرچه سقف تسهیلات موردنظر را می دانستند، اما بیش از آن، خودرو پیش فروش کردند تا عملا چند هزار نفر مشتری را معلق نگه دارند. به گفته مسوولان بانک مرکزی، در طرح فروش تسهیلاتی، قرار بوده خودروسازان تنها از 110 هزار نفر ثبت نام به عمل بیاورند، با این حال، طبق آخرین آمار، حدود 125 هزار نفر در این طرح شرکت کردند تا اولین تخلف و رفتار نامناسب جاده مخصوصی ها اینجا رقم بخورد. این رفتار خودروسازان از آن جهت تخلف است و با اصول مشتری مداری، مغایرت دارد که در حال حاضر حدود 15 هزار نفر معلق مانده و مشخص نیست بالاخره ثبت نام آنها پذیرفته می شود یا اینکه خودرو قسطی قسمت شان نخواهد شد. به عبارت بهتر، این حدودا 15 هزار مشتری عملا قربانی زیاده خواهی خودروسازان شده و اگر بانک مرکزی حاضر به تامین تسهیلات 25 میلیونی برای آنها نباشد (که ظاهرا نیست) به نوعی عملا سر کار رفته اند. به اعتقاد کارشناسان، انتظار از خودروسازان این بود که وقتی مجوز پیش فروش تنها 110 هزار محصول را داشتند، بیش از این رقم، ثبت نام نمی کردند تا حالا هزاران نفر این گونه معلق نمانند.
“تحویل ندادن خودروهای انباری
دیگر رفتار نامناسبی که خودروسازان در ماجرای تسهیلات 25 میلیون تومانی از خود نشان دادند، تحویل ندادن محصولات پیش فروش شده به بهانه تامین نشدن اعتبار از سوی بانک مرکزی بود. طبق وعده خودروسازان، قرار بود خودروهای ثبت نامی در طرح موردنظر، بین یک هفته تا یک ماه تحویل شود، اما آنها به نمایندگی های خود دستور دادند تا وقتی بانک مرکزی اعتبار مربوط به تسهیلات 25 میلیونی را به حساب شان واریز نکرده، از تحویل محصولات ییش فروش شده خودداری کنند. به عبارت بهتر، خودروسازان تامین اعتبار را شرط تحویل محصولات خود قرار دادند، آن هم در حالی که گفته می شد پارکینگ هایشان مملو از خودرو است. هرچند خودروسازان تاکید داشتند خلف وعده بانک مرکزی (عدم تامین اعتبار در موعد مقرر) دلیل تحویل ندادن محصولات ثبت نامی بوده، اما مسوولان این بانک نیز عنوان می کردند که عدم ظهرنویسی (پشت نویسی) چک های مشتریان (از طرف خودروسازان)، دلیل تاخیر در تامین اعتبار به حساب می آید. حتی اگر این ناهماهنگی میان خودروسازان و بانک مرکزی را در نظر نگیریم (هرچند مشتری نباید قربانی این ناهماهنگی شود)، باز هم خلف وعده خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی را نمی توان توجیه کرد، زیرا وقتی خودرو در انبار موجود است، دلیلی ندارد مشتریان را چشم انتظار گذاشت. این رفتار خودروسازان به نوعی “گروکشی” به شمار می رود، چه آنکه آنها برای تحت فشار گذاشتن بانک مرکزی بابت تامین اعتبار، عملا محصولات ثبت نامی در طرح تسهیلات 25 میلیونی را گرو نگه داشتند تا ابتدا به پولشان برسند و سپس خودروها را تحویل دهند.
“بهانه جدید
اما رفتارهای نامناسب خودروسازان در ماجرای فروش تسهیلاتی به اینجا ختم نشد، چه آنکه آنها این بار به واسطه “دریافت چک های تضمینی اضافه بر سازمان” مشتریان را آزار دادند. ماجرا از این قرار است که سایپایی ها به نمایندگی‌های خود اعلام کرده‌اند که برای انجام فرایند تحویل خودرو به مشتریان، باید از آنها به اندازه 120 درصد قیمت خودرو، چک تصمینی بانکی یا سفته دریافت کنند. البته ایران خودرویی ها نیز رفتاری مشابه را از خود بروز دادند، با این تفاوت که پیش تر و هنگام ثبت نام، این چک تضمینی را در کنار چک‌های مربوط به پرداخت اقساط وام 25 میلیونی، دریافت کردند.
این در شرایطی است که ظاهرا نه بانک مرکزی و نه بانک های عامل، هیچ کدام چنین تضمینی را درخواست نکرده و این کار از ابداعات خود خودروسازان است. هرچند هدف خودروسازها از گرفتن چک تضمینی، قوی تر شدن احتمال تسویه حساب تسهیلات 25 میلیونی از سوی مشتریان است، اما این کار سرگردانی خیلی ها (به خصوص مشتریان سایپا که ناگهان با چنین ماجرایی مواجه شده اند) را در پی داشته و آنها را به دردسر انداخته است. این سرگردانی از آن جهت است که بسیاری از مشتریان ممکن است توانایی و امکان تهیه چکی جدید را به عنوان ضمانت نداشته باشند و این موضوع به معنای تحویل ندادن خودرو ثبت نامی آنها خواهد بود.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *