آخرین اخبار

تولید 3 میلیون فیات در 10 سال آینده

در روزهایی که فولکس‌واگن آلمان درگیر رسوایی تقلب اخیر خود در اعلام میزان آلایندگی خودروهایش است، فیات ایتالیا از فرصت استفاده کرده و قصد دارد باب مذاکرات جدی را با بزرگ ترین خودروساز ایران برای همکاری مشترک، باز کند.
آن طور که رئیس اتاق ایران و ایتالیا هفته گذشته اعلام کرده بود، مقامات عالی رتبه ایتالیایی با جمعی از قطعه‌سازان و مدیران شرکت فیات امروز به کیلومتر 14 جاده مخصوص می‌روند تا با مسئولان ایران‌خودرو به گفت‌و‌گو بنشینند. همچنین قرار بر این بود 41 قطعه‌ساز مرتبط با فیات نیز از واحدهای تولیدی قطعه و خودروسازی کشور بازدید کنند و اینها نشان از رخ دادن اتفاقاتی میان ایران‌خودرو و خودروساز ایتالیایی دارد. علاوه بر این روز گذشته همایش تجاری ایران و ایتالیا در سالن همایش برج میلاد برگزار شد و طی آن وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز مذاکرات یکی از خودروسازان ایرانی به فیات ایتالیا خبر داد.
حضور مسئولان فیات در ایران در شرایطی است که پیش‌‌تر از فولکس‌واگن آلمان به عنوان شریک جدید خودروسازی ایران نام برده می‌شد، اما با توجه اتفاقات ناخوشایندی که بر اثر رسوایی ناشی از تقلب این شرکت رخ داد، به نظر می‌رسد خودروساز آلمانی فعلا برنامه‌ای برای آمدن به جاده مخصوص ندارد.

آغاز مذاکرات با ایتالیا برای ساخت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز مذاکرات یکی از خودروسازان ایرانی با فیات ایتالیا خبر داد و گفت: این شرکت برای همکاری با خودروساز ایرانی اعلام آمادگی کرده است و ایران نیز برای همکاری استقبال می‌کند.
محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته در حاشیه همایش تجاری ایران و ایتالیا در سالن همایش برج میلاد در نشستی خبری با حضور خبرنگاران ایرانی و ایتالیایی افزود: بیش از 10 سال پیش مذاکراتی بین خودروسازان ایرانی و فیات انجام شده بود، اما از آنجایی که این شرکت با آمریکا همکاری خود را آغاز کرد، به فیات اجازه همکاری با ایران داده نشد.
وزیر صنعت از آمادگی برای همکاری با فیات برای تولید خودروهای سبک، تجاری، موتورهای گازسوز و اتوبوس خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار است در کمتر از 10 سال، سه میلیون خودرو تولید شود که یک سوم آن صادراتی باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه خودرو به دنبال شرکای معتبر هستیم، ادامه داد: در این زمینه در چند مورد در حال نهایی کردن توافق هستیم.
وی افزود: در بخش ساخت قطعات خودرو نیز ایران دارای شرکت‌های متعددی است که علاقه‌مندیم با شرکت‌های ایتالیایی همکاری کنند.
وی گفت: البته باید این امر را مدنظر قرار داد که توسعه روابط اقتصادی بدون ارتباطات بانکی انجام نمی‌شود و بانک مرکزی و همچنین سایر بانک‌ها در چند ماه گذشته اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اید.
نعمت‌زاده اضافه کرد: سیاست صنعتی کشور ما عمدتا بر سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک بنا گذاشته شده و همچنین استفاده از بازارهای یکدیگر مورد توجه است؛ انتظار داریم همانطور که بازارهای ما در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌گیرد، تولید داخل ایران نیز از بازارهای آن شرکت‌ها برخوردار باشد.
نعمت‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی در مورد نقش دولت در توسعه سرمایه‌گذاری ایتالیا و دیگر کشور‌ها در ایران گفت: سیاست دولت بر توسعه همکاری‌ها است؛ زمینه همکاری در بخش صنعت، معدن، گردشگری و زیرساخت‌های اقتصادی فراهم است.
وی ادامه داد: قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اجرا می‌شود که این قانون از اصل سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند. همچنین قانون مالیات بر درآمد نیز به طور مشخص و ثابت تعیین شده است. برای سرمایه‌گذاری خارجی تا چهار سال مالیات بر درآمد معاف شده است و اگر این سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باشد، معافیت مالیات بر درآمد تا 14 سال و اگر در مناطق آزاد باشد تا بیست سال اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر شرکت‌های خارجی، شرکتی را در ایران ثبت کنند می‌توانند مالک زمین باشند. ما مشوق هستیم و می‌توانیم شرکت‌هایی به صورت مشترک داشته باشیم که کارهای خود را در سایر کشورها نیز توسعه دهیم.
وی افزود: الحاق به سازمان تجارت جهانی در حال فراهم شدن است؛ ما مذاکره می‌کنیم تا به WTO ملحق شویم چراکه بزرگترین اقتصاد جهان خارج از WTO هستیم.
نعمت‌زاده اظهار امیدواری کرد بتوانیم با اتحادیه اروپا در زمینه گمرکی و تجاری به توافق برسیم.

تولید مشترک 2 میلیون خودرو با ایران
لیچا ماتیولی در همایش بزرگ تجاری ایران و ایتالیا در تهران با اشاره به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا گفت: اهمیت ایران در سیستم صنعتی ایتالیا به نحوی است که قرار بود رئیس‌جمهور ایران به این کشور سفر کند که البته به خاطر حوادث اخیر تروریستی در فرانسه این سفر لغو شد و امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد.
رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا افزود: ایتالیا تصمیم دارد ماموریت تجاری و صنعتی مهمی را در ایران داشته باشد و امکان گسترش تجارت میان دو کشور را بیش از هر زمان دیگری فراهم آورد، این در شرایطی است که تا پیش از تحریم‌ها حجم روابط تجاری به 2 میلیارد یورو صادرات به ایران و 4.7 میلیارد یورو واردات از ایران هم افزایش یافته بود.
وی ادامه داد: آینده روابط تجاری میان ایران و ایتالیا بسیار روشن است و در حوزه نفت و گاز، اتومبیل و مکانیک، مواد ساختمانی، انرژی‌های تجدیدپذیر و تجهیزات پزشکی آمادگی همکاری وجود دارد.
ماتیولی یادآوری کرد: از مارس 2014 تا مارس 2015 رویه‌ای برای تولید مشترک خودرو، اتوبوس و کامیون میان رخ داده و استراتژی ما برای آینده تولید 2 میلیون دستگاه خودرو میان ایران و ایتالیاست.
رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا تصریح کرد: تلاش ما این است که در حوزه شرکت‌های کوچک و متناسب به توافق مناسبی با ایران دست یابیم و همزمان با کاهش تحریم‌ها در حوزه بانکی و توسعه فعالیت‌های صنعتی بیش از گذشته فعال شویم.
وی، روابط بانکی را عنصری استراتژیک برای از سرگیری روابط میان دو کشور دانست و توضیح داد: علاوه بر افزایش میزان تبادلات تجاری، قصد داریم در حوزه کلان، کوچک و متوسط نیز همکاری‌های خود را گسترش دهیم.
رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا در پایان گفت: امیدواریم  در 5 سال بتوانیم شرایط بسیار مناسبی را پیش روی ایران و ایتالیا فراهم کنیم.

فیات ارزان، کم مصرف، به صرفه و خانواده‌پسند
معاون خدمات پس از فروش شرکت ستاره ایران در این مورد می‌گوید: چندی پیش نمایندگانی از شرکت فیات به ایران آمدند و  مذاکراتی انجام شد، اما از آنجایی که به روزهای اجرایی‌ شدن برجام نزدیک‌تر می‌شویم، مذاکرات آینده با ایران‌خودرو وارد فاز جدی‌تری شده است.
محمد فرهانیان با بیان اینکه گروه صنعتی فیات چندین شرکت خودروسازی نظیر آلفارومئو، لانچیا و… را به‌عنوان زیرمجموعه خود دارد، اما مذاکره با ایران‌خودرو برای تولید تنها محصولات فیات (هسته مادر زیرمجموعه‌ها) خواهد بود، گفت: فیات به عنوان سازنده خودروی اقتصادی، کم استهلاک، به‌صرفه و خانواده‌پسند در اروپا شناخته می‌شود، بنابراین با توجه به این مسئله که ایران‌خودرو سیاست تولید خودروهای ارزان و متناسب خرید برای درآمدهای متوسط و پایین جامعه را دستور کار خود دارد، محصولات فیات توجیه خوبی در این زمینه خواهد بود.
وی ادامه داد: از نظر قیمت نیز اگر ایران‌خودرو با فیات به نتیجه برسد، محصولات این خودروساز ایتالیایی جایگزین خودروهای پژو با رده قیمتی ۳۰ تا ۶۰میلیون تومان می‌شود. شرکت فیات در حال حاضر از ۴ پلتفرم برخوردار است که ایران‌خودرو با توجه به شرایط خود و میزان توان داخلی‌سازی، محصولات فیات را برای تولید در ایران انتخاب خواهد کرد.

 

روزنامه دنياي خودرو

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *