آخرین اخبار

تعرفه را کاهش دهید تا رقابت ایجاد شود

به گزارش «دنیای خودرو» اما و اگرهای تعرفه وارات خودرو بسیار زیاد شده است. از حرف‌های نادر قاضی پور نماینده کمیسیون صنایع مجلس درباره طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو تا تدوین طرح دو فوریتی برای افزایش 1000 درصدی تعرفه خودروی وارداتی، همه و همه در بحث واردات خودرو وجود دارد. از دیگر سو، در مهرماه وزیر صنعت و معدن خبر از تشکیل کمیته کارشناسی تعیین تعرفه واردات خودرو داد.

این موضوع  بدون هیچ توضیحی و اعلام نام اعضای تشکیل دهنده این کمیته و مصادیق کاربردی آن در صدر اخبار قرار گرفت. اما ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، با اشاره به برگزاری این جلسه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین اعضای این شورا، به ارائه گزارش وضعیت ساماندهی واردات خودرو و قطعات اشاره کرد و افزود: «در این راستا وزیر دستور تشکیل کمیته 5نفره درباره تعیین نرخ تعرفه برای خودرو و قطعات را صادر کرد.»

البته پیش از اعلام تشکیل کمیته درباره تعیین نرخ تعرفه خودرو،قربانی به ارائه آمار تولید خودرو اشاره کرد و گفت: « در 6 ماه نخست امسال، در مجموع شاهد کاهش 3/8 درصدی انواع خودروهای تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و شرکت‌های خودروسازی در شهریور امسال با حدود 50 درصد افت تولید همراه بوده‌اند.»

اما کارشناسان در این حوزه نظرات مختلفی دارند:

تعرفه واردات خودرو کاهش یابد
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی تعرفه واردات خودرو در سال آینده کاهش یابد. امرالله امینی، می‌گوید: « تا زمانی که بازار خودروی ایران انحصاری است امیدی به افزایش کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد.» وی با بیان این‌که اصولا در بازار انحصاری، تولید‌کننده انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت محصولات خود ندارد، یادآوری کرد: «در یک بازار انحصاری مشتریان نیز انتخابی جز خرید محصول از تولید‌کننده انحصارگر ندارند.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: «بنابراین برای رفع این معضل باید با کاهش تعرفه واردات، زمینه را برای رقابتی‌شدن بازار خودروی ایرانی فراهم کرد، در آن صورت خودروسازان داخلی نیز چاره‌ای جز افزایش کیفیت محصولاتشان خواهند داشت.» امینی افزود: «با توجه به این‌که در ماه‌های آینده تحریم‌های خارجی علیه ایران لغو خواهد شد، بهترین فرصت برای کاهش تعرفه واردات خودرو فراهم شده است تا از یک‌سو خودروسازان داخلی بتوانند با مشارکت خودروسازان خارجی خودروهای باکیفیت‌تری تولید‌ کنند؛ و از سوی دیگر خودروهای خارجی با قیمت ارزان‌تری وارد ایران شوند.»

وی با بیان این‌که در آن صورت شاهد رقابتی‌شدن بازار خودروی ایران خواهیم بود، تصریح کرد: «در غیر این صورت هیچ راه دیگری برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی وجود نخواهد داشت، زیرا خودروسازان داخلی انگیزه‌ لازم برای انجام این کار را ندارند.»

مولفه‌هایی که در تعیین تعرفه واردات خودرو باید در نظر گرفت
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران می‌گوید: «تا زمانی که کیفیت تولید خودرو در ایران بالا نرود، تعرفه‌های وارداتی را نباید افزایش داد و باید تسهیلاتی هم به واردکنندگان خودرو ارائه کرد.»
علاء میرمحمدصادقی، در خصوص اینکه نرخ تعرفه‌های واردات خودرو چه تغییری باید کند؟ گفت: “باید اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری فرمودند، سرلوحه کار تجاری خود قرار دهیم و اقتصاد ایران را بر این مبنا پایه‌ریزی کنیم و تعرفه‌ها هم بر همین روال باشد. بنابراین با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی، باید تغییرات داده شده و تعرفه‌ها تنظیم شود.»

وی تاکید کرد: «به طور کلی بعد از برجام حتما باید دقت کنیم که بازارهای ایران بستری برای کالاهای کشورهای خارجی نباشد و تلاش کنیم تولید افزایش پیدا کند و تا جایی که امکان دارد، کالاهایی که تولید می‌کنیم به کشورهای دیگر صادر کرده و ارز مورد نیاز را از صادرات غیر نفتی تامین کنیم.» وی در خصوص تغییر تعرفه خودرو گفت: «در صورتی که خودروسازان همت داشته و خودروهایی تولید کنند که نقص نداشته باشد، تعرفه خودرو نیاز به تغییر دارد. اما تا زمانی که خودروهای داخلی کیفیت مورد رضایت مردم را نداشته باشد، برخی نیازمند هستند خودروی خارجی وارد کنند.

زیرا اگر از دارندگان خودروی ایرانی سوال کنیم، معمولا گله‌مند هستند. هرچند به نظر من نباید شهرهای ایران را به دست خودروهای خارجی بدهیم.» میرمحمدصادقی گفت: «با توجه به اشتغالی که خودروسازی در کشور ایجاد می‌کند، صنعت خودروسازی باید تقویت شود. اما در هر صورت تقویت این صنعت نباید با نارضایتی مردم همراه باشد. باید مصرف کننده راضی باشد و بتوانیم به بعضی کشورها خودروهای تولید داخلی را صادر کنیم.» وی به صادرات اندک خودرو اشاره کرد و گفت: «تاکنون مقدار کمی خودرو صادر شده که قانع کننده نیست.

این مقدار صادرات خودرو، نتوانسته است جواب نیازهای ارزی خود خودروسازان بدهد. میرمحمدصادقی یادآوری کرد: «به نظر من تعرفه خودرو بستگی به تصمیم خودروسازان ایرانی دارد. اگر بتوانند خودروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید کنند، افزایش تعرفه خودرو اشکالی ندارد، اما تا زمانی که این کار در خودروسازی ایران انجام نشده است، تعرفه‌ها را نباید افزایش داد و باید تسهیلاتی هم به واردکنندگان خودرو پرداخت کرد».

تعرفه واردات خودرو 10 برابر شود
علی نقی خاموشی،درباره تغییرات پیشنهادی برای تعرفه کالاهای وارداتی سال آینده گفت:«برای اینکه قیمت تمام شده فروش کالاهای مشابه داخلی بالا برود، باید نرخ تعرفه‌های وارداتی را بالا ببرند و از تولید داخلی حمایت کنند.» رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران به صورت خاص در مورد نرخ تعرفه‌ خودروهای وارداتی هم پیشنهاد که نرخ تعرفه واردات خودرو 10 برابر میزان فعلی شود. این در حالی است که اکنون نرخ تعرفه 90 درصد واردات خودرو مورد انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی است، اما این پیشنهاد خاموشی هم مساله جدیدی نیست.

پیش از این نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس هم از تدوین طرحی برای افزایش هزار درصدی تعرفه واردات خودرو خبر داده است که به نظر می‌رسد چندان این موضوع در مجلس جدی گرفته نشد. علی‌نقی خاموشی که حدود سه دهه ریاست اتاق بازرگانی ایران را برعهده داشت، در دوران صدارتش همیشه بر افزایش نرخ تعرفه‌های وارداتی تاکید می‌کرد، موضوعی که بعدها در پارلمان بخش خصوصی به نقد گذاشته شد و همچنان هم محل بحث در کمیسیون‌های مختلف اتاق‌ بازرگانی است.

مشکل صنعت خودرو فراتر از نرخ تعرفه است
«امروز مشکل صنعت خودرو فراتر از نرخ  تعرفه است چرا که عوامل زیادی در مسائل موجود در صنعت خودرو دخیل هستند.» این گفته‌های ابوذر ندیمی،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است.

او در مورد نرخ تعرفه خودروهای وارداتی می‌گوید:« هرچند افزایش نرخ تعرفه واردات در آمد دولت را در این بخش افزایش می‌دهد، اما باید توجه داشت در وضعیت کنونی صرفا نمی‌توان با افزایش تعرفه از تولید داخل حمایت کرد بلکه امروز ضرورت دارد خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت در تولید، کاهش قیمت و خدمات پس از فروش مناسب تلاش بیشتری کنند تا مصرف‌کننده داخلی رغبت بیشتری به خرید محصولات داخلی داشته باشد.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *