آخرین اخبار

افزایش دستوری کیفیت خودرو غیرممکن است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو راهکار کوتاه‌مدت برای رفع بحران فروش خودروهای در انبارمانده ایران خودرو و سایپا بود.

محمد علی عبدالله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ راه‌حل رفع بحران فروش نرفتن کالاهای ایرانی به ویژه تولیدات خودروسازان به شیوه پرداخت تسهیلات مالی نیست چون بخش‌های اقتصادی آسیب زده می‌بیند.

نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس افزود: وقتی دولت به صورت جزیره‌ای تصمیم به حل مشکل یک بخش اقتصاد می‌گیرد، پول از یک بخش قطع و به بخش مورد نظر سرازیر می‌شود، این مسأله موجب آسیب خوردن به زیرساخت‌های اقتصادی در سایر بخش‌ها می‌شود. صدای خیلی‌ها در بخش‌های دیگر درآمده که آیا فکری بر آثار اجتماعی ورود حداقل 110 هزار خودروی بی کیفیت و غیرایمنی به معابر و جاده‌ها شده است؟

وی کمک بخشی و جزیره‌ای به بخش‌های اقتصادی را به مفهوم حمایت از اقتصاد ایران ندانست و افزود: اقتصاد فعلی ایران اقتصاد جزیره‌ای است که بخش‌های صنعت و معدن، راه و شهرسازی، مالیات و خودرو به صورت جدا از سایر بخش‌ها برای خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند در حالی که اقتصاد همچون حلقه‌های یک زنجیره به یکدیگر پیوند دارد و باید در قالب برنامه جامع اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.

نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس با طرح این پرسش که تا چه زمانی مردم مجبورند هزینه تولید غیرایمن و غیراقتصادی خودرو را بپردازند، گفت:‌ سوال به این راحتی را چه کسی پاسخ می‌دهد که در حالی که دنیا با هزینه‌ها و اقتصاد آزاد خودروی به روز و قابل رقابت از نظر کیفیت و قیمت تولید می‌کند ولی مدل‌های از رده خارج همان خودروسازان در ایران به چند برابر قیمت و با پایین‌ترین استاندارد کیفی تولید می‌شود و آخر کار هم صنعت خودرویی کشور ورشکسته است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ‌در کجای دنیا و در کدام بنگاه اقتصادی که متکی بر معیارهای اقتصادی فعالیت دارد، فروش خودرو به شیوه ایران انجام می‌شود؟

عبدالله‌زاده افزایش دستوری کیفیت خودرو در ایران را غیرممکن دانست و افزود: وزارت صنعت به هیچ وجه نمی تواند کیفیت و ایمنی خودروهای ایرانی را از طریق اختصاص تسهیلات خرید خودرو افزایش دهد مگرانحصار را از صنعت خودرو حذف کند تا این صنعت در مصاف رقابت واقعی تصمیم به اصلاح کمی و کیفی تولیدات خود بگیرد.

وی تاکید کرد: در بازار پررقابت جهانی اصل بر فروش محصول تولید شده است. در جهان امروز اقتصاد توسعه یافته اقتصادی است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید کند و بتواند با بازاریابی و رقابت خوب کالای خود را بفروشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با رد تئوری قابل رقابت نبودن خودروهای ایرانی در بازار جهانی گفت:‌ برخی از مسولان اقتصادی معتقدند صنعت خودروسازی کشور توان لازم برای رقابت با تولیدات سایر کشورهای جهاین را ندارد، اگر این استدلال درست باشد باید این صنعت به جای تولید خودرو، کالای صنعتی دیگری را تولید و به بازار عرضه کند.

نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس متذکر شد: صنعت بیمار خودروسازی کشور پس از بیش از سه دهه دیگر توان دریافت و مسکن‌های مالی جدید را ندارد و به زودی به دلیل تشخیص ندادن بیماری یا اقدام غیر متناسب با وضعیت حقیقی از پا در می‌آید.

وی افزود: هر کس جای مدیرعامل ایران خودرو و سایپا باشد تا زمانی که بازار خودروی کشور بازار تکلیفی و انحصاری باشد چرا میلیاردها تومان صرف اصلاح ساختار و اسکلت صنعت خودروی کشور کند؟ پرداخت 3000 میلیارد تومانی خرید خودرو در حد یک مسکن آن هم برای افزایش تعداد خودرو اثربخش است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *