آخرین اخبار

صنعت امروز خودرو خودخواسته است؛در ماجرای اخیر “خودزنی” کردیم

مدیر عامل شرکت ارائه خدمات لجستیک سایپا (شامخ) با اعلام اینکه همه باید قبول کنیم، به هر دلیلی اتفاقات نادرستی در صنعت خودرو صورت گرفته است ولی نباید خودزنی کنیم، گفت: البته مردم شرایط اقتصادی را نظر گرفته و بعد توقع از صنعت خودرو داشته باشند.

به گزارش کارنت، محمدرضا شیخ کبیر در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد وضعیت این روزهای صنعت خودروی کشور، اظهار داشت: برای بررسی بیشتر صنعت خودرو باید به سال‌های گذشته برگردیم. ایران خودرو و هیوندایی کره خودروسازی را همزمان آغاز کردند اما باید بررسی کرد با چه شعار و مبنایی این آغاز فعالیت شروع شده است. چشم انداز خودروسازی در ایران اینگونه تنظیم شده بود که در آینده هر ایرانی یک پیکان داشته باشد. اما چشم انداز هیوندایی این بود که تا 5 سال آینده به کشور صادرکننده تکنولوژی خودرو صادر کنند.

وی با بیان اینکه کسی در آن مقطع به چشم انداز ایران اشکالی نگرفت، افزود: خودمان خواستیم نباید به کسی ایراد بگیریم . در حال حاضر هم بخشی از مشکلات صنعت خودرو  اقتصادی است زیرا اولویت اصلی مردم معاش و اقتصاد خانواده قرار گرفته و این موضوع باعث شده تا کمتر اقدام به خرید خودرو کنند. البته سرمایه زیرک و به شدت شبیه ماهی در حال سر خوردن به سمت سود است. وقتی خودرو دیگر کالایی سرمایه‌ای نباشد طبیعتاً سرمایه به آن سمت نخواهد رفت و مسیر سودآوری را در پیش می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت شامخ اضافه کرد: موضوعات مختلف در کنار هم این شرایط را برای صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند به نحوی که خودرو یک روزه با این وضعیت در نیامده است. البته انتظارات مردم از صنعت خودرو هم درست است اما باید دید با چه سرعت ، زمان و تکنولوژی می توانیم به توسعه صنعت خودرو بپردازیم.

وی با اعلام اینکه خودرو صنعتی ملی و مادر پیش برنده صنایع است، گفت: پس صنعت خودرو موضوع یک شرکت نیست بلکه به عنوان یک صنعت ملی باید حمایت‌های همه را برای توسعه خود به همراه داشته باشد. ارکان‌های نظارتی هم باید با رصد فعالیت این صنعت از مسئولان گزارش عملکرد بخواهند.

*مردم شرایط اقتصادی را نظر گرفته و بعد توقع از صنعت خودرو داشته باشند

به اعتقاد این فعال حوزه صنعت خودرو، مردم باید شرایط فعلی اقتصاد کشور را در نظر گرفته و سپس توقع هایی از صنعت خودرو داشته باشند،  امروز در شرایط تحریم حتی امکان دریافت تکنولوژی “ای سی یو” را هم نداریم. کشورهای غربی به همین دلیل که خودرو یک صنعت مادر است تحریم‌های خاصی را بر این صنعت اعمال کردند زیرا می‌دانستند با تحریم این صنعت مابقی صنایع هم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه امروز صحبت‌هایی برای ورود شرکت های بزرگ خودروسازی به کشور مطرح می‌شود، افزود: مردم در این شرایط تولیدات داخلی را با محصولات خارجی مقایسه می‌کنند. در حالی که به اعتقاد من نمی‌توان چنین قضاوت هایی را مطرح کرد ضمن آنکه اگر انصاف داشته باشیم صنعت خودروسازی کشور رشد خوبی به جهت تنوع و تکنولوژی داشته اما سرعت آن کم است.

*سرعت رشد صنعت خودرو کند است اما نباید خودزنی کنیم

شیخ کبیر با اعلام اینکه شاید اگر در بخش سرعت اقدامات بهتری انجام می‌دادیم  توقعات به حق مردم در صنعت خودرو اجرایی می‌شد، اظهار داشت: در حال حاضر خودروسازی با تمام بد و خوب هایش یک صنعت ملی برای کشور است و نباید خود زنی کنیم بلکه باید با راهکارهایی اقدام به اصلاحات آن نمائیم.

وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های خودروسازی و از همه مهم تر خود مردم باید همت کنند و یک بار دیگر صنعت خودرو را باز تعریف کرده و این صنعت را به سمت توسعه بیشتر هدایت کنند.

وی  در پاسخ به این پرسش که امروز به نظرمی‌رسد در این فضای انتقادی کمتر از متولیان فنی ومهندسی صنعت خودرو صحبت شده بلکه عمده انتقادات متوجه مدیریت سیاسی شرکت‌های خودروساز طی 10 یا 20 سال اخیر است. زیرا مردم معتقدند مدیریت این شرکت‌ها اقدام مهمی در رشد کیفی محصولات انجام نداده اند؟ گفت: اگرهم این موضوع باشد، اما امروز فشار اصلی به درون این صنعت و بازوهایی اجرایی مهندسی کیفی وارد می‌شود. در حال حاضر جریان نقدینگی در صنعت خودرو دچار چالش است.آن هم در زمانی که نمی توان از دولت انتظار داشت به این صنعت کمک کند.

*باید برای صنعت خودرو چشم انداز بهتری تعریف شود

شیخ کبیر با بیان اینکه همه باید قبول کنیم که باید برای صنعت خودرو چشم انداز بهتری تعریف می‌کردیم، افزود: باید دانش و تکنولوژی را به همراه مونتاژ وارد کشور می کردیم. امروز باید حواسمان باشد کشوری نیستیم که هر جور که دوست داشته باشیم، در عرصه اقتصاد بین الملل رفتار کنیم .

مدیر عامل شرکت شامخ با اشاره به اینکه بنده در جریان همکاری کره با خودروسازان ایرانی در تولید ریو بودم، گفت: آنها خیلی با خصاصت اطلاعات می دادند به نحوی که ما به این راحتی نمی توانستیم از آنها دانشی کسب کنیم .

وی تصریح کرد: همه باید قبول کنیم که به هر دلیلی اتفاقات نادرستی در صنعت خودرو صورت گرفته است اما امروز باید سیاستهای مناسبی در مورد این صنعت به کار گرفته شود. این تصور که خودروسازان یک طرف و مردم در طرف دیگر قرار دارند خود خطا است.  دراین شرایط که نقدینگی دچار مشکل است مردم باید یک تنفس  برای باز تولید، تعریف و ارتقاء  صنعت خودرو بدهند. البته این امر باید به همراه یک چشم انداز مناسب و نظارت و کنترل درست انجام شود.

*در دوره‌ای بعد از انقلاب اسلامی اصلاً تکلیفمان با صنعت خودرو مشخص نبود

این کارشناس حوزه صنعت خودرو  با اشاره به اینکه ما در دوره ای بعد از انقلاب اسلامی اصلاً  تکلیفمان در صنعت خودرو با خودمان مشخص نبود، افزود: در آن مقطع این موضوع که آیا ما اساساً می‌خواهیم خودروساز بشویم یا خیر مطرح نبود. خود این بلاتکیلفی سرمایه گذاری را به شدت مختل کرد زیرا نمی دانستیم کشور می‌خواهد به سمت خودروسازی برود یا نه.

وی گفت: ما همیشه که در شرایط تحریم نبودیم پیش از این در بلاتکلیفی هم قرار داشتیم و این موضوع خود باعث شد تا سرمایه گذاری‌های خوبی در صنعت اتفاق نیفتد. البته خوشبختانه امروز قطعه سازانی داریم که محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

شیخ کبیر با اشاره به اینکه در مقطعی که دلار از 1100 تومان به 3 هزار تومان رسید نمی توان توقع ثابت قیمت قطعات را داشته باشیم، اظهارداشت: در یک مقطعی قیمت خودرو در بازار بیشتر از کارخانه بود و این موضوع را عرضه وتقاضا مشخص می‌کرد.

*بازار خودرو انحصاری نیست

وی با تأکید براینکه امروز انحصاری در بازار خودرو وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بازار با 17 شرکت خودروساز و واردکننده روبه رو است و مردم با انتخاب اقدام به خرید خودرو می‌کنند. البته شاید به جهت تیراژ حجم تولید ایران خودرو و سایپا بیشتر باشد اما ما در شرایط رقابتی هستیم و این شرایط مشخص می‌کند که آیا مردم خودرو را حتی به قیمتی که شورای رقابت تعیین کرده بخرند یا خیر.

شیخ کبیر تصریح کرد: شورای رقابت باید فضای رقابتی را در سطح بازار ایجاد کند این در حالی است که امروز بازار خودرو انحصاری نبوده و این عرضه و تقاضا است که در بازار حاکم است. به جهت تیراژی در سال 92 حدود 8 درصد تعداد خودروهای  کشور وارداتی بود ولی 42 درصد گردش مالی خودرو را همین 8 درصد گرفته است. این رقم نشان می‌دهد نه تنها انحصاری در بازار تولید خودرو نیست بلکه به نوعی انحصار در خودروهای وارداتی است.

مدیر عامل شرکت شامخ اضافه کرد: وقتی در یک فضایی از اقتصاد جامعه بوی گشایش و آزاد سازی و لغو تحریم ها بیاید بهترین زمان برای کسانی است که می خواهند به سودآوری دست پیدا کنند. امروز مشکلات باعث شده تا سهام شرکت‌های خودروساز کاهش پیدا کند حال در این شرایط برخی با خرید سهام ها و امید به لغو تحریم های بین المللی و افزایش قیمت سهام‌ها برنامه هایی برای کسب سود کشیده اند که باید مراقب این رفتارها باشیم .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور ظرفیت تولید روزانه بیش از 6 هزار دستگاه خودرو را دارد، گفت: اما متأسفانه کمبود نقدینگی  و کسادی بازار باعث شده تا از این ظرفیت استفاده نشود. امروز ظرفیت‌ها را می‌خرند کسی به فکر افزایش ظرفیت تولید نیست.حواسمان باید باشد وارد چه فضایی می‌شویم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. شرایط را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ما هیچ وقت با این همه دزد خودروساز نمیشویم پس بهتر است درشان را تخته کنند
    در ضمن لطفا جک هم نگویید بازار خودرو ایران وقتی غیر انحصاری میشود که تعرفه ها ی آنچنانی کنار گذاشته شوند و دولت دست از حمایت همه جانبه از این دو شرکت ورشکسته بر دارد

  2. بازم حرف های نخ نمای این آقایون . حیف تریبونی دست من نیست همتونو رسوا کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *