آخرین اخبار

نگاهی اجمالی به برترين هاچ‌بک‌های بازار ايران

هاچ‌بک های زیر 50 میلیون از بين هاچ‌بک‌های JAC J3 ( توجوی)، پژو 206، پرايد 111، ام‌وی‌ام 315 جديد، تيبا 2 و ام‌وي‌ام 110 دو خودروی پرايد 111 و ام وي ام 110 چهار سيلندر با توجه به موارد مختلفی چون طراحی قديمی، كيفيت مونتاژ و ايمنی خودرو حرفی برا گفتن ندارند و تنها امتيازي كه موجب مي‌شود تا در اين ليست باشند قيمت ارزان‌تر آنهاست.
hachback1
به گزارش ماهنامه سرعت، از بين اين دو اگر ام وي ام با مصرف سوخت كمتر در شرايط بهتری نسبت به پرايد قراردارد اما پرايد هم علي‌رغم داشتن تكنولوژي قديمي با بهره گيري از گستره خدمات و هزينه تعميراتی و نگهداری كمتر همچنان يكي از پرفروش‌هاي زير 30 ميليون تومان است. JAC j3 هرچندكه از حيث طراحي با رعايت اصول طراحي يكي از چيني هايي است كه برخلاف ديگر هموطنانش از هويتي مستقل برخوردار است اما طراحي اش برخلاف هم خانواده بزرگتر خود (يعني jac J5 ) خيلي عامه پسند نبوده و باوجود برخورداری از امكاناتی معقول خيلی مورد استقبال قرار نگرفته است. اما وضعيت برای 3 خودروي ديگر چگونه است؟

تيبا 2 را حقيقتا بايد يكي از هاچبك‌هاي خوش استيل زير 30 ميليون تومان دانست. نكته اي كه باعث شده تا اين خودرو در بازار آزاد اختلاف چند ميليوني با نسخه سدان (صندوقدار) خود داشته باشد. محبوبيتش نيز تا حدي بوده كه خود سايپا با مانوري تبليغاتي در سايت رسميش آن را پرتقاضاترين محصول خود دانسته است. اين خودرو با استفاده از يك موتور 1.5 ليتري 80 اسب نيرو و 126 نيوتن متر گشتاور دارد و مصرف سوخت اعلام شده 6.7 ليتري با معيارهای امروزی آنرا در حد يك هاچ بك شهری با مصرف متوسط قرار ميدهد . MVM315H فيس ليفت شده، محصول جديد مديران خودرو باوجود اينكه از چهره اي جذابتر از قبل برخوردار شده و شركت مدعي است كه ايراد فني نسل قبل مانند صفحه كلاچ و ترمزهاي ضعيف آن مورد بازبيني قرار گرفته و برطرف شده است اما از حيث استقبال و فروش بازار قافيه را به همتاي قديمي خود 206 واگذار كرده است.

اين خودرو از استانداردهای يورو4 برخوردار است، 109 اسب بخار قدرت دارد و فضای داخلی و صندوق آن بزرگتر از 206 ميباشد اما همچنان اين 206 است كه با وجود افت كيفي ناشي از تحريم ها تا رده قيمتي زير 40 ميليون تومان نبض بازار را در اختيار دارد. با اين توصيف 206 كهنه كار بازار با همان چهره قديمی و تكراری خود همچنان يكه تاز خودروهای زير 40 ميليون تومان محسوب می شود.

هاچ بک های بالای 50 از هاچ بك‌های كوچك

بالای 50 ميليون توماني تا سقف 100 ميليون تومان بايد به كيا پيكانتو، ام جي3، ميتسوبيشي ميراژ، هيونداي i20 و برليانس H320 اشاره كنيم كه بتازگی به بازار آمده و به نظر ميرسد با توجه به برخی امكانات همچون گيربكس اتوماتيک و يا شباهت به ب ام و سری يك فروش خوبی داشته باشد.
hachback2
پيكانتو و i20 زودتر از بقيه به بازار عرضه شده اند و همين نقطه قوت آنها براي به دست گرفتن بازار بوده است. فروش بيشتر، خدمات پس از فروش گسترده تر نسبت به ميتسوبيشي و ام جي و استقبال از بازار كره اي ها موجب شده كه اين دو با اختلاف فاحشي نسبت به رقباي خود در صدر فروش اين كلاس قرار گيرند.

در اين ميان شايد بتوان گفت كه پيكانتوي 84 اسبي با قد و قواره كوچك خود در رده اي كوچك‌تر (ميكروكارها) تنها خودروي 3.6 متري اين رده در بازار باشد و از اين حيث متفاوت تر از بقيه است سطح امكانات آن براي يك هاچ بک میکرو در حد ايده آل و مصرف سوخت 5.5 ليتري (تركيبي) آن را در دسته كم مصرف هاي بازار قرار ميدهد. ظاهر خاصش شايد كه از ديد برخي جذاب نباشد اما آمار خوب فروش آن مشخص مي سازد كه تعداد طرفدارانش بيشتر از منتقدين آن است. اگر برليانس را مستثني بدانيم قيمت آن ارزانتر از بقيه رقباي بزرگتر بوده اما با وجود همه مزايا، پرداخت حدودا 65 ميليون تومان پول رايج كشور كمي براي آن زياد به نظر مي رسد.

برليانس حتي اگر شبيه به ب ام و سري1 هم باشد و كپي كاري آنها از ب ام و مورد گلايه شريك آلماني شان قرار نگيرد بازهم ذاتا يك چيني به حساب مي آيد كه تلاش ميكند در بازار صادراتي اين كشور سهمي را از آن خود كند. اين خودرو با موتور 1.5 ليتری 103 اسبی خود از قدرت مناسبی برای تردد شهری برخوردار است، كيفيت قطعات داخل كابين هماني است كه از يك چينی انتظار داريد و با مصرفی 6.6 ليتر برای نسخه گيربكس اتوماتيك در حدی ميانه از اين رده جای ميگيرد. كيفيت سواري و بررسی عملكرد آن را بايد به زمانی در آينده موكول كرد.

در حال حاضر با شخصيت ترين خودروی اين رده i20 هيوندای است كه نزديك‌ترين رقيبش ام جي 3 به حساب مي آيد. قدرت آن 98 اسب و عملكردش همانی است كه از هيوندای انتظار ميرود. ظاهر دلچسب بر اساس طراحی سيال گونه هيونداي، سواري نرم، سطح امكانات رفاهي، مصرف زير 6 ليتر (5.9 ليتر به ازاي 100 كيلومتر پيمايش) استاندارد يورو 5 و ايمني در خور توجه از مزاياي اين خودرو بوده و قيمت 90 ميليوني، هزينه نگهداري بالا، كيفيت نامناسب متريال داخل كابين و تنبل بودنش از جمله ايراداتي است كه ميتوان براي آن بر شمرد. در مقابل هيونداي i20 ، دورگه چيني-بريتانيايي يعني ام جي 3 قرار دارد كه از مهندسی انگليسی و بازاريابی چينی بيشترين بهره را در بازارهای اروپايی ميبرد.

اين خودرو البته در طی يك‌سال گذشته در بازار داخلی- نه به موفقيت بازار بريتانيا و چين- اما چندان ناشناخته هم نيست. اندازه بزرگ (بزرگتر از هيونداي) كه فضای داخلی آن را جادارتر كرده است، چهره جذاب بويژه در قسمت پشت خودرو، هندلينگ مناسب و پتانسيل تغيير آن به يك هاچ بك اسپرت از مزاياي اين هاچ بك 107 اسبی به حساب مي آيد و تعليق خشك، كابين ارزان قيمت و قيمت بالا از نقاط ضعف قابل تامل آن هستند. آخرين خودروي اين رده، ميتسوبيشی ميراژ است كه شايد چهره اش به جذابيت برخی از رقبا نباشد اما به اعتبار نام و پيشينه سازنده خود ميتواند مورد توجه قرار گيرد. بزرگترين امتيازي كه ميتوانيم به ميراژ بدهيم استفاده از موتور 1.2 ليتري 79 اسبی است كه مصرف تركيبی 4.6 ليتری را برای آن رقم ميزند و اين يعنی اينكه اين خودرو در حال حاضر كم مصرف ترين و البته با 890 كيلو سبك‌ترين خودروی بازار داخلی است. امتيازی كه نميتوان به سادگی از آن گذشت. اين هاچ بك تقريبا هم قيمت پيكانتو بوده و سايز و قواره آن هم كمي بزرگتر از پيكانتو است.

با در نظر گرفتن كليه ويژگي ها از جمله طراحي، سواری ، فضای داخل، سطح تجهيزات، استانداردهای آلايندگي، مصرف سوخت، گستردگی خدمات و قيمت، انتخاب ما در اين رده كيا پيكانتو است.

در مطالب آينده نگاهی خواهيم داشت به انتخاب برترين هاچ‌بك‌های بالای 100 ميليون تومانی بازار.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *