آخرین اخبار

تحلیل انجمن خودروسازان ایران از دلایل رکود بازار خودرو/ ضرر 6500 میلیارد تومانی خودروسازان از قیمت‌گذاری شورای رقابت

انجمن خودروسازان ایران در تحلیلی به بررسی دلایل به وجود آمدن رکود شدید در بازار خودرو ایران پرداخت. در این تحلیل سپردن امر قیمت‌گذاری به شورای رقابت یکی از دلایل ضرر و زیان خودروسازان و رکود در بازار خودرو اعلام شده است.

به گزارش کارنت به نقل از اقتصادنیوز، انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد.

در این تحلیل با اشاره به سابقه ايجاد تصوير ذهني منفي در مردم از 5 سال پيش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد كيفيت نازل خودروها( فرار از پذيرش مسئوليت‌هاي راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند» از زبان رئیس‌جمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت خودرو باید رو به کاهش گذارد.

در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دال بر ضرورت كاهش قيمت خودرو به ميزان 20 تا 30 درصد و سياست مستمردامن زدن به جو رواني ايجاد شده توسط سازمان صدا و سيما بر عليه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت به زيان 6500 ميليارد توماني خودروسازان در سالهاي 91 و92 انجاميده و موجب خروج نقدينگي از شركت‌های خودروساز شده است.

بر اساس این تحلیل كاهش50 درصدي قدرت خريد مردم از سال 91، تشديد ركود در دو سال گذشته و جو رواني جامعه پس از توافق در مورد كاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا به‌طور موقت بردارند.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزايش برنامه توليد بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان از 800 هزار دستگه به یک میلیون 400 هزار دستگاه سبب شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری بمانند.

از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت وام 15 ميليون توماني توسط بانك‌ها و عدم توفيق در رفع مشكلات شركت‌هاي ليزينگ به عنوان بازوي ياري دهنده خريداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار اعلام شده است.

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهاي فرسوده ناشي از كاهش شديد واردات در سال 94، به فروش نرسيدن 30 تا 40 درصد خودروهاي وارداتي در 2 سال گذشته و آغازجنگ كاهش قيمت‌ها توسط يك شركت وارد كننده، براي فروش سريعتر خودروهاي وارداتي مدل 2014 سبب شده تا رقابتی برای دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد.

این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه هاي متعدد مديران خودرو ساز در مورد عرضه محصولات جديد شركت خودشان و شركاي خارجي‌شان، منجر به ايجاد حالت انتظار درمردم و به تاخير انداختن خريد خودرو شده است.

انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا كارگروهي براي بررسي راهكارهاي تحريك تقاضا تشكيل دهد و راه حل مناسب براي هر يك از مشكلات صنعت خودرو را فراهم آورد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. این تحلیل که کردی چرا نمیگی حمایت غیر منطقی از خودروسازازبودجه عمومی وتعرفه بالا و غیر منطقی که اولین در دنیا هستیم سومدیریت شدید مدیران خودرو ساز عدم حمایت از مصرف کننده شرایط فروش غیر منطقی برو پیش یه دلال خودرو ازش یاد بگیر بدبخت عاقبت کلاهبرداری ورشکستگی هستش برو چها رکتاب مدیریت یا بازرگانی بخون اگر سواد نداری من حاضرم مجانی برات بخونم تا فرق تحلیل با تعلل رو بفهمی صذات هم بلنده حرف نزنی نمیگن لالی

  2. چرا ضرر نکنند وقتی قیمت پراید در عراق ۵۵۰۰ دلار قیمت پژو پارس ۵۶۰۰ دلار ۰
    تازه مگه چی میسازند ضرر میدن پیشنهاد میدم خودم مردم قطعات خودرو رو بخرند و مونتاژ کنن ۵۰ در صد ارزون تر در میاد ۰
    اگه ضرر میدن چرا پاداش های میلیاردی به ریس هاشون میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *