آخرین اخبار

بررسی رنو ساندرو: تندر ۹۰ هاچ بک با چاشنی قیمت بیش‌تر!

بعد از مدت‌ها دوری خودروسازان اروپایی از جاده مخصوص و سلطه چینی‌ها بر بازار، حالا دوباره نوبت به فرانسوی‌ها رسیده تا با خودروهای مقرون به صرفه‌شان به بازار بازگردند. هرچند درهنگام ورود به ایران، برچسب مقرون به صرفه از فیلتر حساب بانکی خودروسازان رد و ناگهان حذف می‌شود.

خودروهای داچیا که از زیر برندهای رنو محسوب می‌شود، از چندین سال پیش با لوگوی رنو در ایران فروخته می‌شدند تا فروش بهتری را تجربه کنند. آن‌ها پیش از این با داستر و لوگان این کار را انجام دادند و به تازگی ساندرو نیز به جمع داچیا-رنویی‌های بازار پیوسته است.

ساندرو1

داچیا استعداد خاصی در تولید خودروهای ارزان قیمت دارد و در سال ۲۰۰۴ ارزان‌ترین سدان و در سال ۲۰۰۶ ارزان‌ترین ماشین هفت نفره جهان را ساخت. اما بعد از مدتی تصمیم گرفت خودرویی برای جوانان با جیب‌های کوچکتری بسازد و نتیجه‌ آن شد نسخه هاچ بک لوگان که ساندرو نام گرفت و از سال ۲۰۰۸ تولید آن انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم ارزش این هاچ‌بک به نسبت دیگر رقبا چقدر است؛ ماشینی که با قیمت ۴۳ میلیونی، البته دیگر ارزان قیمت نیست.

طراحی خارجی

با خریده شدن داچیا توسط رنو و حضور طراحان رنو در این شرکت، هنوز دیدن یک خودروی زیبا از این شرکت به شکل یک آرزو باقی مانده است. البته منظور این نیست که خودروهای کمپانی رومانیایی زشت هستند، اما طراحی در اولویت آخر برای تولید خودرو در این شرکت است.

ساندرو نیز چهره خیلی بدی ندارد و در قسمت جلو، شکل قورباغه‌ای آن هرچند مدرن نیست ولی نسبتا قابل قبول است.

ساندرو2

درنمای کناری نیز اگر قسمت بعد از درب‌های عقب را در نظر نگیریم، شکل مورد تاییدی دارد. اما قسمت مذکور ظاهری بد را به این بخش داده و گویی یک ماشین سدان را به زور هاچ بک کرده‌اند و اصلا زیبا نیست.

ساندرو3

اما وقتی از این قسمت بدریخت گذر می‌کنیم، به عقب خودرو می‌رسیم که زیباترین بخش ماشین است. چراغ‌های این بخش زیباترین طراحی را در بین خودروهای رومانی دارند و شیشه بزرگ عقب به زیبایی و دید راننده کمک به‌سزایی خواهد کرد.

ساندرو4

طراحی داخلی

۹۹ درصد طراحی داخلی ساندرو از فیس‌لیفت لوگان قرض گرفته شده است که البته با اضافه شدن نوارهای کرم و نقره‌ای رنگ، سعی شده که مقداری با کلاس‌تر و پویاتر بشود.

در مقایسه با خودروهای هم کلاس، شاید ساده‌ترین داشبرد را ساندرو داشته باشد و نه زشت است و نه زیبا. اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، باید کاربرد این فضا را مدنظر داشته باشیم؛ چراکه ساندرو تقریبا فضایی مشابه با مدل سدان را ارائه می‌کند.

ساندرو5

البته فضایی که در اختیار سرنشنیان قرار می‌گیرد خیلی زیاد نیست. فضای سر و زانوی کافی برای افراد داخل ماشین در نظر گرفته شده است که همان چیزیست که از یک کراس اور یا مینی‌ون می‌توان انتظار داشت. با ۳۲۰ لیتر حجم صندوق بار، می‌توان ساندرو را هاچ بکی مناسب برای خانواده‌ها دانست که به نسبت خودرویی مانند ۲۰۶، در بحث فضا به خصوص برای سرنشینان عقب بهتر کار کرده است.

ساندرو6

اما در بحث کیفیت و ارگونومی  این هاچ بک به نسبت رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد. کلیدهای بالابردن پنجره برای سرنشینان جلو در جای درستی برخلاف قسمت عقب قرار دارند؛ به نحوی که در میان صندلی‌های جلو، می توان این کلیدها را پیدا کرد که دسترسی به آن‌ها برای همه سرنشینان عقب دشوار است.

مشخصات فنی

موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار (در برخی منابع ۱۱۰ اسب بخار)  تولید کند و گشتاور  ۱۴۰ نیوتون‌متری به به چرخ‌ها منتقل نماید. گیربکس دستی و اتوماتیک برای این ماشین در نظر گرفته شده است. مصرف سوخت ساندرو در سیکل ترکیبی نیز ۷ لیتر اعلام شده است. با این موتور،‌ ساندرو می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰.۵ ثانیه‌ای ایجاد کند. با این اوصاف برای امور داخل شهری و گردش در شهر عملکرد خوبی دارد.

 

مشکل اصلی گیربکس، ضرایب دنده طولانی آن است. دقت تعویض دنده به اندازه کافی نیست و این موضوع گاهی موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

در داخل کابین نویز زیادی شنیده می‌شود که البته علت آن شکل غیر ایرودینامیک خودرو و تا مقداری ارزان قیمت بودنش است که منجر شده به عایق‌بندی توجه کمتری بشود.

 

سیستم تعلیق هاچ بک به خوبی از پس چاله‌ها و بلندی‌ها بر می‌آید و با آرامشی نسبتا مناسب می‌توان در این ماشین نشست؛ بدون آن‌که ضربات خیابان به داخل کابین وارد شود. هرچند ارتفاع زیاد خودرو، کمک زیادی به آن در پیچیدن نکرده اما در پیچ‌ها ماشین به اندازه کافی پایدار است.

با ارتفاع بلندی که این ماشین دارد، دید اطراف خوب است و به کمک آینه‌های بزرگ کنار، می‌توان اطراف خودرو را نظاره کرد.

امکانات رفاهی

همانطور که قیمت ساندرو در خارج از ایران در کف قرار دارد، پس امکانات آن نیز حداقلی است. سیستم تهویه مطبوع دستی که عملکردی نسبتا قابل قبول دارد، بالابر برقی چهار شیشه و کنترل برقی آینه‌ها از جمله امکانات محدود این هاچ بک به شمار می‌آیند.

ایمنی

دو مدل از ساندرو تولید می‌شود که یک مدل بدون هیچ تجهیزات ایمنی، ۳ ستاره ایمنی EuroNCAP را دریافت می‌کند ولی مدلی که به کیسه هوای جانبی و سرنشینان جلو مجهز شده، چهار ستاره را از این موسسه دریافت کرده است. در کل ایمن‌ترین خودروی این کلاس را نمی‌توانیم ساندرو بنامیم و در میانه این کلاس از این حیث قرار می‌گیرد.

جمع بندی

ساندرو در مدل دستی ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و مدل اتوماتیک ۴۷ میلون تومان به فروش خواهد رسید. اگر به دنبال خودرویی خانوادگی می‌گردید، بدون شک این ماشین را از لیست‌تان خط بزنید و به سراغ خودروهایی مانند دنا یا تندر ۹۰ بروید. اما اگر به‌دنبال خودرویی جمع و جور و مناسب داخل شهر هستید،‌ ساندرو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. هرچند خودروهایی همچون ۲۰۶ و یا ام وی ام ۳۱۵ نیز در این کلاس خودرویی حضور دارند که ارزش توجه را دارند.

منبع :چرخان

مشخصات فنی رنو ساندرو

اولین تجربه رانندگی با رنو ساندرو اتوماتیک

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. آشغاله ، قیافه جلوش مثل پژو آخوندی های قدیمیه ، مال 5 سال پیشه

  2. *دست خدا با جماعت است و خدا با صابران است* گفت:

    قیمت جهانی این خودرو با دلاره 3500 میشه 18 میلیون که با تولید داخل باید قیمتش کمتر بشه.بعقیه شو از کجا کشیدین روش کلاه بردارها.با این قیافه داغون و قیمت بالا عین کیزاشی و قشقایی و پژو 407 و غیره…..محکوم به شکسته.

  3. و باز هم سوال تکراری و همیشگی اینکه چرا باید 2 خودرو ساز بزرگ مملکت تنها در انحصار فرانسوی ها باشند؟؟؟؟
    از جنبه دیگر یکی از راه های مقابله با این دو خودروساز انحصاری حمایت از خودروهای به روزتر و دارای طراحی شکیل تر و از لحاظ انجین قویتر و دارای تکنولوژی پیشترفته تر و آپشن های نوین چینی های موجود است.
    خودروهایی مانند جک j5
    لیفان 620 تلنت
    ام وی ام 315 new
    امیدوارم مردم درک کنند که خودروسازهای چینی امروزه ماشین هایی با گارانتی های 3 تا 5 ساله ارایه میکنند که در کنار توان موتوری بالاتر و امکانات به روزتر میتواند بازار انحصاری فرانسوی ها را به چالش جدی بکشد، اگر منصفانه ببینیم این مدل داچیا ساندرو فقطعاعمر مفیدی بیش از 5 سال نخواهد داشت.

    نگاهی به پیشترفت و حرکت رو به جلوی چینی ها باید باعث تحرک و درس گرفتن صنعت خودروسازهای دولتی ما باشد
    از لیفان 520 تا رسیدن به لیفان 820
    از جک j3 تا رسیدن به S5
    از ام وی ام 110 تا رسیدن به تیگو 5

    لطفا دست از شعار دادن و فحش و ناسزا های بدون منطق و نقد فنی و گفتن جملات چینی آشغال بر داریم و درک کنیم جایگاه خودرو سازهای چینی تا چند سال آینده قطعا جایگاه باثباتی در بارارهای جهانی خواهد بود و ما هنوز اندر خم کوچه تعصب و کوته بینیمان هستیم.

    ای کاش مسولین و مردم ما با چشم های باز سخت کوشی و احترام به حقوق مشتری را از چشم بادامی های چینی بیاموزند همانگونه که سالها قبل از خودرو سازهای ژاپنی و کره ای نیاموختیم و امروز برای داشتن یک خودرو از آنها سر و دست میشکنیم.

    1. دوست عزیز اتومبیلهایی که شما نام بردید چینیهای مونتاژ ایرانند.منم عقیده ندارم که ساندرو بهترین ماشین دنیانیست ولی بد تیست سوار یک ماشین چینی بشید و یک دوری بزنید و بعدش سوار یک زانتیا یا مگان فرانسوی مونتاژ ایران بشید تا درست قضاوت کنید.لطفا سنگ چینی هارو به سینه نزنید که حالا حالا ها کار دارند پیشرفت کنند و ما نباید وسیله تست ماشیناشون بشیم.مشکل از فرانسوی ها یا بقیه نیست شما یک سر برو نمایندگی رنو تو بزرگراه ارتش اول امام علی .مشکل از انحصار کلی خودرو تو کشور ماست که همیشه باید خودرو کنار رفته مثل همین ساندرو رو با قیمت دو برابر بخریم

  4. با سلام
    اي كاش خودرو سازان داخل تعداد ايربگ هاي ماشينهارو كم نميكردن
    فكر نكنم خودرويي مونتاژ داخل باشه كه بيش از 2 ايربگ داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *