آخرین اخبار

ژاپنی‌ها، عرضه‌کننده خودرو کیفی در ایران

گرچه مذاکره با ژاپنی‌ها به‌دلیل تفکر محافظه‌کارانه آنها دشوار است، اما در صورت همکاری و سرمایه‌گذاری خودروسازان این کشور در ایران، مشتریان شاهد تولید خودروهای اقتصادی و با کیفیت خواهند بود.

شرکت خودروسازی «تویوتا» ژاپن که نزدیک به ۸۰سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد، سال‌هاست به عنوان یکی از ارزشمندترین نشان(برند)های خودرویی جهان معرفی می‌شود و خودروهای آن در سراسر دنیا از مقبولیت بالایی برخوردار است.در رفت و آمد هیات‌های خارجی به ایران، هیاتی ژاپنی نیز به ایران سفر کرد و بعد از چند روز خبری مبنی بر رایزنی یکی از مقامات ارشد کشور با مدیران تویوتا برای تولید محصولات این شرکت منتشر شد. همچنین خبرهایی از منابع غیرموثق حکایت از دیدار مدیران تویوتا با مدیران یک شرکت خودروسازی داخلی داشت.
تفکر محافظه‌کارانه ژاپنی‌ها
بر همین اساس با پیگیری صمت، نماینده این شرکت در ایران این دیدار را تکذیب کرد. به گفته عبدالرضا فهیمی، در حال‌حاضر همکاری با شرکت تویوتا تنها از طریق واردات بوده و با خودروسازان داخلی در بخش تولید، همکاری وجود ندارد.وی با بیان اینکه مدیران شرکت تویوتا حتی در زمان تحریم‌ها نیز به‌دلیل حفظ استانداردهای ژاپن در سطوح مختلف برای بازدید و ارزیابی به ایران سفر می‌کردند، درباره برنامه حضور این شرکت برای همکاری یا سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در شرایط فعلی تمام شرکت‌های جهانی در حال بررسی بازار ایران هستند. بی‌شک شرکت‌های ژاپنی نیز در این عرصه وارد شده‌اند اما در این‌باره شرکت خودروسازی «تویوتا» به تصمیم مشخصی نرسیده است. ژاپنی‌ها سبک مدیریت خاص و منحصربه‌فردی در دنیا دارند و به بهبود مستمر می‌پردازند که از نظر دانش چگونگی انجام کار، دستاوردهای خوبی نیز به‌دست آورده‌اند. وی در این‌باره توضیح داد: برای نمونه هنگامی‌که واردات خودروهایی با حجم مشخص در کشور ممنوع می‌شود، خودروسازی که روی این خودروها برنامه دارد، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت نخواهد داشت زیرا برخی قوانین در کشور از ثبات برخوردار نیست. در این زمینه قوانین مرتبط با اسقاط خودرو نیز نمونه دیگری در این زمینه است که به‌طور دائم تغییر می‌کند.
اقتصادی‌ترین خودروهای دنیا
اگرچه شرکت‌های خودروساز ژاپنی در دنیا صاحب‌نام و دارای اعتبار هستند، اما با مروری بر فعالیت آنها در کشورهای مختلف، مشخص می‌شود که هدف آنها از همکاری بیشتر، عرضه محصولات خود در بازار این کشورهاست. از همین‌رو در زمینه همکاری با خودروسازان ژاپنی ازجمله تویوتا سخن دبیر انجمن قطعه‌سازان باید موردتوجه قرار گیرد که تنها هدف ژاپنی‌ها در زمینه خودروسازی، مونتاژکاری است و این شرکت‌ها فکر فروش محصولات خود بوده‌اند و براساس تجربه همکاری‌های گذشته، برای ارتقای کیفی خودروسازی ایران و توسعه فناوری اقدامی نکرده‌اند. از نگاه ژاپنی‌ها به بازار که بگذریم، یک کارشناس صنعت خودرو حضور شرکت خودروسازی نظیر تویوتا در ایران را برای صنعت خودرو مفید می‌داند و این‌گونه استدلال می‌کند که خودروهای این شرکت از نظر اقتصادی و مصرف سوخت در دنیا سرآمد هستند.محمد فرهانیان اظهار کرد: خودروهای تویوتا با توجه به کیفیت اقتصادی‌ترین خودروها در دنیا هستند و با توجه به شرایط اقتصادی مردم، نوع سوخت مورداستفاده برای خودرو و مواردی از این دست به نظر می‌رسد ورود تویوتا در ایران هم در آینده نزدیک و هم در آینده دور پرفایده خواهد بود. البته این شرکت خودروسازی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد. معاون خدمات پس از فروش شرکت «ستاره ایران» ادامه داد: به نظر می‌رسد، در مذاکره با ژاپنی‌ها تاکنون موفق عمل نکرده‌ایم و در بخش صنعت تعامل خوبی با هم نداشته‌ایم. براین اساس لازم است برای جذب این شرکت خودروسازی و برای همکاری و سرمایه‌گذاری آنها در ایران، تیم مذاکره قدرتمندی وارد عرصه شود و شرایط مناسب‌تری نسبت به «پژو» و «رنو» در اختیار تویوتا قرار گیرد.
فرهانیان با بیان اینکه در کشورهایی نظیر استرالیا و امریکا خط تولید تویوتا وجود دارد، گفت: اگرچه ژاپنی‌ها مذاکره‌کنندگان محتاط و سختی هستند اما جلب نظر آنها برای سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی امکان‌پذیر است. همان‌گونه که در سال ۸۳ برای تولید سوزوکی در این شرکت نفوذ کردیم، در حال‌حاضر نیز این امر محقق خواهد شد. بی‌شک وارد کردن نشان (برند) تویوتا در کشور و تولید محصولات این شرکت در ایران، در درازمدت به نفع صنعت خودرو کشور خواهد بود زیرا به دانش قطعه‌سازی این کشور نیازمندیم.
انتقال تجربه مدیریتی در همکاری مشترک
خودروهای تویوتا در دنیا به خودروهای اقتصادی به دلیل مصرف سوخت پایین و استهلاک کمتر معروف هستند. این خصوصیت‌ها به اضافه کیفیت بالای خودروهای این شرکت، هر مصرف‌کننده‌ای را برای مالکیت یک خودرو تویوتا ترغیب می‌کند. بر همین اساس استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است، حضور خودروسازان ژاپنی در ایران قابل‌توجه است زیرا علاوه بر دانش فنی، تجربه مدیریتی خود را هم به کشور می‌آورند. امرالله امینی در ارتباط با نکاتی که در صورت تمایل ژاپنی‌ها به همکاری و عقد قرارداد با خودروسازان ایرانی باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: با حضور این خودروساز و دیگر خودروسازان خارجی، ایران باید به پایگاه صادرات خودرو تبدیل شود. همچنین قیمت‌گذاری این خودروها باید متناسب با درآمد مصرف‌کنندگان داخلی باشد. مشتریان ایرانی تمایل بسیاری به خرید خودروهای ژاپنی به‌ویژه تویوتا دارند زیرا این خودروها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

منبع:صمت

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سایپا و ایران خودرو از سود کلان خود نمیگذرند تا یک خودروی خوب برای مردم تولید کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *