آخرین اخبار

زمان ورود خودرو ارزان رنو

نشست خبری مدیرعامل رنوپارس در حالی برگزار شد که وی به شدت از خودروسازان ایرانی انتقاد و آنها را متهم به کم کاری کرد. پیمان کارگر همچنین تلویحا خودروسازان ایرانی را تهدید کرد رنو که تا چند ماه دیگر تصمیم جدیدی در مورد نحوه همکاری خود با آنها خواهد گرفت.

 کارگر در بخشی از اظهارات خود با انتقاد از مگاموتور، گفت:این شرکت نه داخلی‌سازی موتور تندر-90 را انجام داد و نه تیراژش را بالا برد، از همین رو به آن سه ماه فرصت داده‌ایم تا اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد. کارگر با بیان اینکه مگاموتور، رنو را عاجز کرده، افزود:مگاموتور می‌گوید محدودیت مالی دارد، در حالی که ما نمی‌توانیم به خاطر مشکل آنها، موتور تندر را از خارج وارد کنیم؛ مگاموتور داخلی‌سازی موتور تندر را جدی نگرفته و اگر در این فرصت سه‌ماهه، بخش شمالی این شرکت را به ما نفروشند، مجبوریم محل دیگری را برای تولید این موتور در نظر بگیریم و خودمان آن را اداره کنیم.

مدیر امور خاورمیانه رنو اما در بخش دیگری از اظهارات خود، از عملکرد خودروسازان ایرانی در حوزه خدمات پس از فروش (مرتبط با محصولات رنو) انتقاد کرد و گفت: رنو از نحوه کار شرکای خود در خدمات پس از فروش رضایت ندارد و این شرایط باید تغییر کند؛ نمایندگی‌ها به مشتریان می‌گویند قطعه نیست، در حالی که هست، منتها آنها نمی‌خرند و عرضه نمی‌کنند. کارگر ادامه داد: خودروسازان ایرانی می‌گویند برای خرید قطعات پول ندارند، در حالی که ضعف مالی آنها نباید در خدمات پس از فروش رنو مشکل ایجاد کند. کارگر این را هم گفت که رنو در شیوه جدید همکاری‌ با شرکای ایرانی، نخواهد گذاشت مشتریان برای دریافت محصولات این شرکت (رنو) معطل بمانند. به گفته وی، رنو از اوایل سال آینده میلادی، تعاریف جدیدی را در شراکت خود با خودروسازان ایرانی در نظر می‌گیرد.

اما رنویی‌ها اما در حالی قصد خرید پارس‌خودرو را دارند که ظاهرا مالک پارس‌خودرو حاضر نیست تمام سهام این شرکت را بفروشد و رنو نیز زیر بار این موضوع نمی‌رود. آن‌طور که کارگر در نشست خبری دیروز عنوان کرد، رنو برای تولید محصولات جدید خود در ایران به چهار کارخانه جدید نیازمند است، در حالی که ایران خودرو و سایپا می‌گویند برای تولید این خودروها پول ندارند. وی با تاکید بر اینکه خودروسازان ایرانی قطعه می‌گیرند و پولش را نمی‌دهند، گفت: وقتی آنها برای تولید محصولات جدید پول ندارند، رنو مجبور است خودش سرمایه‌‌گذاری لازم را در این مورد انجام دهد و در این راستا با آنکه پیشنهاد خرید پارس‌خودرو را داده ایم، اما حاضر به فروش آن نیستند. به گفته کارگر، رنو یا تمام سهام پارس‌خودرو را می‌خرد یا اینکه در خطوط تولید این شرکت برای تولید محصولات جدیدش سرمایه‌‌گذاری خواهد کرد.

مدیرعامل رنوپارس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به آغاز تولید انبوه «ساندرو» در پارس‌خودرو گفت: طی صحبتی که با پارس‌خودرو انجام داده ایم، برای ساندرو با دنده معمولی، قیمتی بین 40 تا 43 میلیون تومان در نظر گرفته شده و به‌نظرم 43 میلیون تومان قیمت مناسب‌تری است؛ زیرا در غیر این صورت با ضرر مواجه خواهیم شد. به گفته کارگر، قیمت مدل اتومات ساندرو نیز بین 47 تا 49 میلیون تومان پیشنهاد شده که امیدواریم با وجود تورم موجود، بتوانیم این قیمت را حفظ کنیم. وی همچنین در ادامه به قیمت تندر-90 نیز گریزی زد و تاکید کرد که قیمت این خودرو کاهش نخواهد یافت و نهایت هنرمان این است که نگذاریم بیشتر از این گران شود.

اما در شرایطی که گفته می‌شود رنو قصد آوردن محصولی جدید را به‌عنوان جایگزین پراید در ایران دارد، کارگر تاکید کرد که عرضه این محصول زمان می‌برد و به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. وی گفت: این خودرو «کوئید» نام دارد و در حال حاضر پیش فروش آن با داخلی‌سازی 97 درصدی در هند آغاز شده و برنامه داریم تا آن را در بازار ایران نیز عرضه کنیم. به گفته کارگر، رنو برای عرضه «کوئید» در ایران، باید تغییراتی در این محصول ایجاد و استانداردهایش را ارتقا بدهد و از همین رو ورود آن به بازار، دو سال زمان نیاز دارد. وی تاکید کرد که شرط تولید «کوئید» در ایران خودرو و سایپا، قیمت و کیفیت است، چه آنکه هر یک از این دو شرکت بتوانند کوئید را ارزان‌تر و با کیفیت‌تر تولید کند، این محصول را به آن خواهیم داد.

نکته دیگری که در اظهارات کارگر وجود داشت این بود که وی تلویحا از حضور پر رنگ تر نیسان در ایران صحبت به میان آورد. با این حال اگر رنو بخواهد همکاری با ایران خودرو و سایپا را  قطع کندف تهدیدی جدید متوجه خودروسازی کشور خواهد بود آن، از دست شریکی معتبر از صنعت خودرو اروپا است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *