آخرین اخبار

خاک بی تدبیری در بازار خودرو

در 4 ماهه منتهی به تیرماه سال‌جاری تولید انواع خودرو توسط خودرو سازان داخلی کشور به مرز 356 هزار و 239 دستگاه رسید که در مقایسه با 4ماهه نخست سال گذشته رشد 8/4 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش کارنت به نقل از فارس، روزنامه قانون در گزارشی نوشت: در سال های گذشته به خصوص سال های 91-92 تولید خودرو بسیار کاهش یافت و این ترس به وجود آمده بود که صنعت خودروسازی ایران با مشکلی جدی مواجه شده است. در سال 93 صنعت خودروسازی ایران خود را کمی بالا کشید و توانست تولید خود را تا 50درصد بالا ببرد. ولی در سال 94 صنعت خودروسازی با معضل دیگری به نام انباشت خودرو مواجه شد. طبق گفته های اکبر ترکان حدود 80هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان انباشت شده است. دلیل این اتفاق یک عمل ساده است. در حال حاضر بسیاری از مردم خودرو نمی‌خرند. این مسئله منجر به اتفاقی شده است که در چندسال گذشته بی سابقه بوده است و آن هم این است که قیمت خودرو در بازار از قیمت نمایندگی کمتر شده است. سوال اولی که در مواجهه با این موضوع به ذهن هر کسی خطور می‌کند این است که چرا مردم خودرو نمی‌خرند؟ از سوی دیگر می‌توان پرسید که با توجه به این انباشت خودرو، چرا خودروسازان اصرار بر افزایش تولید دارند؟

  افزایش تولید خودروی  داخلی

در 4 ماهه منتهی به تیر ماه سال‌جاری تولید انواع خودرو توسط خودرو سازان داخلی کشور به مرز 356 هزار و 239 دستگاه رسید که در مقایسه با 4ماهه نخست سال گذشته رشد 8/4 درصدی را نشان می‌دهد.

تولید خودرو در 4 ماهه ابتدای سال جاری از مرز 350 هزار دستگاه عبور کرده است. بر این اساس، در این مدت خودروهای سواری به تعداد 329 هزار و 55 دستگاه تولید شد که نسبت به 4ماهه نخست سال گذشته، حکایت از رشد17/6درصدی دارد.

در 4 ماهه نخست امسال به تعداد 22 هزار و 905 دستگاه وانت، 3 هزار و 874 دستگاه کامیون، 242 دستگاه اتوبوس و به تعداد 163 دستگاه مینی‌بوس در کشور تولید شده است.

پژو پارس با تولید 47 هزار و 115 دستگاه، پراید با 44 هزار و 723دستگاه، پژو 405 با تولید 40 هزار و 835 دستگاه، پژو 206 با تولید 39 هزارو 753 دستگاه، سمند به تعداد 30 هزار و 472 دستگاه و تیباX200 با تعداد 28 هزار و 717 دستگاه بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

در تیر ماه سال جاری به تعداد 92 هزار و 457دستگاه انواع خودرو همچنین 84 هزار و 661 دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

علاوه بر این باید در نظر داشت که سال گذشته هم تولید خودرو نسبت به سال های پیش افزایش داشته است. صنعت خودرو ایران طی سال‌های 91 و 92 با بحران تولید روبه‌رو بود و تیراژ به یک سوم سال 90 کاهش یافته بود اما خودروسازان توانستند در سال 93 میزان تولید خود را کمی بالا ببرند.

در این سال، طبق آمار اعلامی وزارت صنعت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه غول خودروساز ایران، در مجموع 867 هزار و 224 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌ بودند تا در مقایسه با سال قبل از آن، رشدی حدودا 50 درصدی را به دست بیاورند. حالا هم طبق آمارهای 4ماه ابتدایی سال تولید بازهم افزایش یافته است.

 سقوط قیمت ها؟

به موازات افزایش تولید خودرو رکود همچنان بر این بازار حاکم است. با وضعیتی که هم اکنون در بازار خودرو به وجود آمده می توان گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی قیمت برخی از خودرو ها به زیر نرخ کارخانه رسیده است.

طبق بررسی های انجام شده هم اکنون قیمت 9 خودرو که برخی از آنها از پر فروش ترین خودروهای داخلی نیز هستند در بازار به زیر قیمت کارخانه سقوط کرده است.

در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر دستگاه خودرو پژو 405 جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد 200 هزار تومان، پژو 405 دوگانه سوز100 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2معادل 200 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل 290 هزار تومان، پژو 206 صندوقدارV8 معادل 400 هزار تومان، رانا ال ایکس 800 هزار تومان، سمند سورن 900 هزار تومان، سراتو اتوماتیک سایپا 6 میلیون تومان و سوزوکی ویتارا معادل 8 میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه در بازار خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دارند اما در مقابل دربرخی از نمایندگان به این استدلال که تورم مهار شده است ودر رکود هستیم دلیلی بر ای افزایش وجود ندارد.

 انباشت 80 هزار خودرو 

عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند.

چندی پیش نیز مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.

در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود به خصوص وارداتی ها در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند. با این حال و به رغم این‌که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

همچنین برخی خودروسازان داخلی که در سال‌های گذشته، به ندرت فروش اقساطی داشته اند یا اصلا نداشته‌اند، در مواجهه با شرایط جدید به طور جدی تری ناگزیر از فروش اقساطی شده اند تا بلکه بتوانند خودروهای موجود در انبار را بفروشند.

البته هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: شایعه انباشت خودرو در پارکینگ‌های ایران خودرو به دلیل عدم خریدار صحت ندارد.

 یک اشتباه محاسباتی

افزایش تیراژ تولید خودروها تا کنون نتیجه خوبی نداشته است. این نتیجه ای است که از وضعیت کنونی بازار به وجود آمده است. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا خودروسازان در محاسبات خود اشتباه کرده و نیاز بازار را بیش از آنچه بوده حدس زده اند. یکی از کارشناسان در پاسخ به این سوال این طور می‌گوید: خودروسازان تولید خود را در شرایطی بالا بردند که مردم انتظارشان بالا رفته است. از طرفی قرار است خودروهای جدیدی وارد شود و از سوی دیگر هم با رفع تحریم ها مردم انتظار کاهش قیمت را داشتند. با توجه به اینکه در گذشته بخشی از تقاضا، تقاضای سرمایه ای بود، و در سال اخیر اتفاقاتی مانند رفع تحریم ها مناسبات اقتصادی را به هم ریخت، شاید بتوان گفت خودروسازان احتمالا اتفاقات جدید را در روند بازار خودرو درنظر نگرفته اند. با این تحلیل بهتر بود خودروسازان بررسی بیشتری برای بازار انجام می‌دادند. البته باید اضافه کرد که هیچ خودروسازی بدون افزایش تولید زنده نمی‌ماند و برای دوام خود مجبور به افزایش تولید بوده اند.

این کارشناس در مورد نیاز بازار اضافه می‌کند: تقاضای واقعی کمتر از آن است که قبلا وجود داشته است. بخشی از آن به واردات خودروهای خارجی ربط دارد که نیاز بخشی از جامعه را برطرف می‌کند و بخش دیگری از این مسئله هم مربوط به موضوع کلی کمبود تقاضای سرمایه در بخش خودرو است.  در عین حال بیشترین میزان تقاضایی که برای سواری می‌توان درنظر گرفت یک میلیون است. با توجه به افزایش میزان تولید در سال های گذشته می‌توان نتیجه گرفت که مشکل صنعت خودروی ما تنها تیراژ تولید نیست. ما در صورتی می‌توانیم بیش از نیاز بازار تولید کنیم که توان صادرات را داشته باشیم. در غیر این‌صورت نتیجه این می‌شود که می‌بینیم 80هزار خودرو فقط در یک انبار خاک می‌خورد.  این کارشناس در مورد قیمت خودروهای ایرانی می‌گوید: قیمت خودروهای ایرانی بسیار پایین است. شاید هیچ جای دنیا نتوان با 8هزار دلار یک خودروی «سگمنت سی» مانند سمند خرید. البته این را هم باید اضافه کرد که شاید هیچ جای دنیا خودرویی تا این حد بی‌کیفیت تولید نشود.

  همچنان افزایش تولید!

از سوی دیگر به رغم رکود در بازار وحبس خرید از سوی مردم ، براساس جدید ترین  گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو با رشد 8/7درصدی از 405 هزار و 470 دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به 440 هزار و 571 دستگاه افزایش یافته است.در این مدت تولید انواع سواری با رشد 17/5 درصدی از 345 هزار و 330 دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به 405 هزار و 689 دستگاه افزایش یافته است.در پنج ماه نخست امسال تولید انواع وانت با افت 9/45 درصدی از 54 هزار و 751 دستگاه به 29 هزار و 596 دستگاه کاهش یافته است.تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با افزایش3/125 درصدی از 95 دستگاه در پنج ماه نخست سال گذشته به 214 دستگاه افزایش یافته است.

تولید انواع اتوبوس نیز با افت 9/30 درصدی از 392 دستگاه در پنج ماه نخست سال گذشته به 271 دستگاه کاهش یافت.در پنج ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش 2/1 درصدی از 4902 دستگاه در پنج ماهه نخست سال گذشته به 4801 دستگاه کاهش یافته است.

*مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و سایت کارنت صرفا آن را بازنشر کرده است.

برچسب ها

یک نظر

  1. اقا خودرو با ارزشتر است یا طلا .
    سکه 1650000 تومانی شده 900 هزارتومان .
    پژو پارس با کیفیت زمانی که سکه 1650000 تومان بود قیمتش 28 میلیون بود .
    حالا پزو پارس بی کیفیت اشغال شده 35 میلیون سکه طلای ناب شده 900 هزارتومان .

    (((تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *