آخرین اخبار

چقدر احتمال دارد تعرفه واردات خودرو کاهش یابد؟

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به کاهش تعرفه واردات خودرو موافق و برخی دیگر مخالف هستند. با این حال یک عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید: اگر پیشنهاد دولت مبنی بر این باشد که تعرفه واردات خودرو را پایین بیاورند ما هم کمک خواهیم کرد تا در مجلس رای آورد.

برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تعرفه واردات خودرو باید کاهش پیدا کند تا نوعی بازار رقابتی و آزاد برای انتخاب مشتریان ایجاد شود. در این میان برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که تعرفه کاهش واردات خودرو به تولید داخلی آسیب می‌رساند اما برخی دیگر بر این باورند که اگر تعرفه واردات خودرو کاهش یابد فضای رقابتی میان تولیدات خارجی و داخلی صورت می‌گیرد و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر می‌شود.

در این رابطه محمد بیاتیان، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: ما بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده است پیش می‌رویم. در خیلی از اقتصادهای دیگر تعرفه واردات محصولات آنها صفر نیست. تعرفه‌ها زیاد و کم است اما صفر نیست.

او ادامه می‌دهد: در کشور ما تعرفه‌ای که گذاشته شده برای حمایت از تولید ملی است و با توجه به اینکه ما سیاستی برای واردات خودروهای خارجی نداریم طبیعتا دنبال صفر کردن تعرفه هم نخواهیم بود.

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن تصریح می‌کند: ما اگر بخواهیم به سمتی برویم که تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند یا حتی به صفر نزدیک شود باید از شرکت‌های آلمانی یا هر کشوری استفاده کنیم و بهترین راه حل، آن است که کشورهای اروپایی در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

او اظهار می‌کند: طبیعتا با این کار قیمت فروش برای مردم فوق‌العاده پایین می‌آید و دیگر ما واردات بی‌رویه هم نخواهیم داشت و اگر هم وارداتی باشد واردکنندگان مجبور خواهند شد برای رقابت با تولیدات داخلی ما و همکاری مشترک بین کشورهای دیگر قیمتشان را کاهش دهند.

همچنین روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: خودروسازان آلمانی که به ایران‌ آمده‌اند به احتمال زیاد تولید در داخل را انجام می‌دهند  و با دانش فنی خود سرمایه‌گذاری مشترک کنند که این به معنای واردات نیست.

عباسپور تصریح می‌کند: تعرفه واردات خودرو دست وزارت صنعت است و مجلس نمی‌تواند در آن دخالتی داشته باشد و ما باید در شرایط اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدکنندگان داخلی داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بیان می‌کند: وقتی تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند خودروهای خارجی با ارزانترین قیمت وارد کشور می‌شوند و به موجب آن خودروسازی‌های داخل کشور تعطیل می‌شوند که این کار درستی نیست.

در این میان عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: اگر قرار باشد تعرفه‌ها پایین بیاید خودروسازان داخلی ورشکست می‌شوند، من بی‌شک در شرایط فعلی مخالف این جریان هستم اما از طرفی موافق عملکرد این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیستم و به هیچ عنوان عملکردشان در این زمینه رضایت بخش نیست.

حکیمی خاطر نشان می‌کند: این دو شرکت باید از این موقعیت استفاده کنند و اقدام به ورود تکنولوژی کنند و کیفیت تولیدی خودروهای خود را بالا ببرند. تعرفه خودروهای وارداتی باید مقداری کاهش پیدا کند تا یک بازار رقابتی در کیفیت بخشی خودروسازان داخلی ایجاد شود و تا زمانی که تعرفه خودروهای وارداتی بالا باشد خودروسازان از جمله ایران خودرو و سایپا هر اجحافی را به عنوان امپراتوری تولید خودرو می‌توانند انجام دهند.

محسن صرامی فروشانی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: بحثی که اخیرا در ارتباط با قیمت خودروها مطرح شده بحث به حقی است که ما هم به وزیر صنعت این پیشنهاد را دادیم که اگر قرار است قیمتی خودرو افزایش پیدا کند حداقل امکانات آن را اضافه کنند که ما قانع شویم که اگر قیمت بالا رفت به دلیل همین امکانات است.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه امکانات خودروها را که کم می‌کنند هیچ، کیفیت خودروها را هم پایین می‌آورند و با استفاده از لوازم چینی در خودرو‌ها از یک طرف به قطعه‌سازان داخل آسیب می‌رسانند و از طرف دیگر بازار مصرف را غیرایمنی می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان بیان می‌کند: کاهش تعرفه واردات خودرو بستگی به تصمیم دولت دارد، اگر پیشنهاد دولت مبنی بر این باشد که تعرفه واردات خودرو را پایین بیاورند ما هم کمک خواهیم کرد تا در مجلس رای آورد.

منبع : اقتصادنیوز
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. دولت روی هم از تعرفه بگیر تا ارزش افزوده . خروج خودرو فرسوده گمرکی اخذ عوارض های گوناگون و شماره گذاری و…. حدود 80 درصد بر نرخ یک خودرو خارجی زیر 2500 سی سی از خریدار اچپاول میکند این ظلم مضاعف در هیچ کجای دنیا وجود ندارد .
    در مورد خودروهای داخلی هم حدود 35 درصد تا 50 درصد قیمت خودرو بوسیله دولت اضافه میشود که برای جنس مصرفی دارای طول عمر کوتاه بسیار نامنصفانه است و این باعث فرار خرید میشود .
    متاسفانه سیاستهای تعرفه و مالیاتی دولت باعث تولید بی کیفیت و واردات بنجل شده و موجب هدر رفت مال و جان مردم میشود که در نهایت ثروت ملی را نابود میکند و عواقب ان به قهر مردم از خرید برمیگردد و سیستماتیک از درامدهای دولت میکاهد و به رکود دامن میزند .
    زمانی که یک دولت مالیات ارزش افزوده اخذ میکند دیگر نباید تعرفه و یا هر قانونی که به گران شدن جنس وارداتی یا تولید داخلی منجر شود وضع کند . بلانسبت مردم که درازگوش نیستند زیر این همه هجمه و ظلم مضاعف بروند اینجاست که دم خروس بیرون میزند و باعث نابودی میشود که آتش و دود ان مستقیم پایه های دولت را به لرزه در خواهد آورد این خط این نشان . ما که داریم جمع میکنیم برویم از این کشور . هر جوری حساب میکنم دیگه جای ماندن نیست .

  2. سلام
    همین الان هم تعرفه واردات در خوشبینانه ترین حالت ( با توجه به مخلفات آن ) اینگونه است :

    بنوسیم 45 درصد …… بخوانیم 75 درصد .

  3. تا وقتي رانت خواري وانحصار واردات بأشه وتا زمانيكه توليد كننده ما در كورس رقابت با توليدات جهاني قرار نگيرد ما محكوم در جا زدن وعقب ماندگي هستيم

  4. ما مردم شدیم بچه های مهد کودک و دولت مردان شدن معلم مهد کودک
    هرچی بگن و هرچی انجام بدن درسته و ما هم باید قبول کنیم
    تعرفه واردات واسه حمایت از سایپا و ایران خودرو؟؟؟؟؟؟؟
    به این دوتا شرکت اگه پورشه هم بدن، وانتش میکنن و میدن دسته مردم،
    اینکه نفت و گاز مشکل داره،مردم باید از جیبشون پول بدن؟؟
    چقدر باید مردم با این خودرو های بی کیفت داخلی جون بدن که دولت راضی بشه؟؟؟
    دولت اصلا راضی میشه؟ چه جوری؟؟؟ چقدر کودک باید لابه لای آهن این خودروهای داخلی جون بده تا بس باشه؟؟؟
    کاش فقط بجای این همه درصد واسه واردات، 1 %هم جون و مال مردم واستون مهم بود
    متاسفم واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *