آخرین اخبار

تا انحصار هست قیمت‌گذاری خودرو با ماست

بعد از حصول توافق هسته‌ای کارشناسان پیش‌بینی کردند بازار خودرو به سمت رونق حرکت خواهد کرد، اما چنین اتفاقی روی نداد و بالعکس قیمت‌ها سیر کاهشی به خود گرفته است، این در حالی است که انجمن خودرو سازان به نمایندگی از تولیدکنندگان خودرو درخواست افزایش قیمت‌ها را به شورای رقابت ارائه کرده است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با “روزنامه قانون” می‌گوید:  از نظر قانونی باید در اولین جلسه شورا در دوره دوم درخواست افزایش قیمت بررسی شود.

  با توجه به اینکه خودروسازان درخواست افزایش قیمت را ارائه کرده اند، شورای رقابت به این درخواست چه زمانی رسیدگی خواهد کرد؟

از نظر قانونی باید در اولین جلسه شورا در دوره دوم درخواست افزایش قیمت بررسی شود. این نکته را باید متذکر شد که هنوز در کشور تورم وجود دارد و به همین سبب تورم در نهاده‌های تولید صنعت خودرو نیز وجود دارد، بنابراین اگر تورم نهاده‌های تولید خودرو را محاسبه کنیم تورم آن نیز افزایش پیدا کرده است.

  مبنای قیمت گذاری شورای رقابت چیست؟

قیمت‌ها بر اساس تورم بخشی نهاده‌های تولید مشخص می‌شوند. این تورم با تورم عمومی، نقطه به نقطه و… متفاوت است. همچنین تورم یک خودرو با یک خودروی دیگر نیز متفاوت است. به طور مثال در مورد خودروی پراید محاسبه می‌کنیم آیا قطعات تولیدی پراید و نهاده‌های تولیدی آن با افزایش قیمت طی یک دوره زمانی مشخص  روبه رو بوده اند یا خیر، این کار عمل پیچیده و مشکلی نیست .این آمار را بانک مرکزی در اختیار ما مي‌گذارد.

 خودروسازان معتقدند بازار خودرو انحصاری نیست و باید قیمت خودرو توسط حاشیه بازار تعیین شود، نظر شما در این باره چیست؟ 

در هیج جای دنیا وضعیت صنعت خودروسازی کشوری، مانند ایران نیست، در کشور ما  در تولید خودروی زیر دو هزار سی سی انحصار وجود دارد،اگر ما یک تولید کننده دیگر داشتیم که می‌توانست خودرویی مثل پراید، پژو 405 یا پارس تولید مي‌کرد، دیگر انحصار وجود نداشت و شورای رقابت در قیمت‌گذاری دخالت نمي‌کرد. در حال حاضر فقط شرکت سایپا یک خودرو در سایز کوچک که همان پراید است را تولید می‌کند و ایران خودرو نیز در سایز متوسط پژو 405 ،206 و پارس را تولید می‌کند به همین خاطر در این زمینه انحصار وجود دارد. این در حالی است که در حاضر تعرفه واردات خودرو بالاست و برای وارد کننده صرف نمي‌کند که خودروهایی در تیپ‌های کوچک و متوسط وارد کند، به همین خاطر خودروهایی در تیپ‌های پراید، پژو 405،206 و پارس توسط وارد کننده به صورت عمده وارد  نمی‌شود و در این زمینه بازار رقابتی وجود ندارد  وانحصار حکمفرما است. اما  در مورد خودروهای بالای دو هزار سی سی با توجه به اینکه واردکنندگان فعال هستند، بازار رقابتی است و شورای رقابت در بازار این خودرو‌ها ورود نمی‌کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. اگه لابي فاسد و خاين به ملت خودروساز بگذارد، و وزارت صنايع خام خودروساز داخلي كما في السابق نشود، اگه بشه خوب هست، اخه مي دونيد الان هر كشور صاحب برندي هم كه مي خواد بيد داخل ايران تو خودرو سرمايه گذاري كند، خودروساز داخلي نمي گذاره يا اگه بشه مي گه كه خودروهاشون رو بسازند و به خودرساز داخلي تحويل بدند تا اونا به قيمت خون باباشون به ملت بفروشند تا جنساي بنجل داخلي رو دستشون باد نكنه، ملت وضع و اوضاع رانت و لابي و رشوه و خريد ادما خيلي خرابتر از اون چيزي هست كه فكرشو مي كنيد، از گذشت مردم و بالاخص عدم اتحاد مردم و عدم پيگيري مردم از حق و حقوق بر باد رفتشون كه توسط خودروساز و مجلس و دولت بالاخص وزارت صنايع صورت مي گيره دارند كمال سواستفاده و بهرهبزداري رو مي برند، تازه اگه مجلس و دولت تعرفه هاي ظالمانه واردات خودرو را بر دارند ملت از اين همه زجر رها ميشن و هر كي هر ماشيني رو اون هم با قيمت ازاد و ارزان مياره و اينجوري زير ظلم خودروساز داخلي نخواهيم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *