آخرین اخبار
رقابت خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو مشهد
چشمانداز روشن صنعت خودرو پس از توافق هستهای و رفع تحریمهای بینالمللی طی ماههای آتی در حالی شکل گرفته که اولین نشانه آن حضور دو خودروساز بزرگ کشور بهصورت همزمان در نمایشگاه خودرو مشهد است. طی سالهای گذشته در نمایشگاههای معتبری که در برخی شهرستانها برگزار میشد، دو خودروساز بزرگ کشور هیچ گاه در کنار یگدیگر دیده نشدند حال آنکه در نمایشگاه مشهد، ایران خودرو و سایپا محصولات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.
بر این اساس پانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد در حالی دیروز دومین روز خود را سپری کرد که خودروسازان داخلی و خارجی سعی دارند، با تبلیغ ویژگیهای ظاهری و تاکید بر پیشرفته بودن امکانات و ایمنی محصولات خود دل مشتریان را به دست بیاورند. مشتریانی که بنا به گفته کارشناسان، دائقه آنها به سمت خودروهایی با برندهای معتبر جهانی، کیفیت مطلوب و قیمت مناسب تغییر پیدا کرده است. در همین حین با وجود آنکه، تنوع محصولات ارائه شده در نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته تغییر اندکی داشته است اما جای خالی محصولات خودروسازان اروپایی بسیار به چشم میآید. مشتریان خودرو در شرایطی در راهروهای نمایشگاه خودرو مشهد قدم میزنند و از بخشهای مختلف بازدید میکنند که عمده محصولات معرفی شده به آنها خودروهای چینی هستند. آنگونه که پیداست پانزدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد همچون سال گذشته به محلی برای رقابت محصولات چینی تبدیل شده است.
همکاری با چینیها
در این دوره از نمایشگاه، گروه صنعتی ایران خودرو با محصولاتی از جمله رنو کپچر، پارس ایالایکس، گرند ویتارا و وانت آریسان حضور یافته است اما بیشترین توجه آبیهای جاده مخصوص به معرفیهایما اس 7 است که یکی از خودروهای چینی مونتاژ شده در سایت خراسان این شرکت است. خودروی شاسیبلندی که هر چند در نمایشگاه خودرو در کنار رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا قرار دارد، اما قیمت زیر 100 میلیونی آن در مقایسه با قیمت 108میلیونی رنو کپچر و قیمت 120 میلیونی سوزوکی گرند ویتارا باعث شده تا نگاه بازدیدکنندگان بیشتر از کپچر و سوزوکی بههایما جلب شود. خودروی شاسیبلندی که جادار بودن و پایین بودن قیمت آن به نسبت دیگر شاسیبلندهای چینی ممکن است برایش امتیاز مثبتی باشد. در حالی آبیهای جاده مخصوص محصول جدید خود «هایما» را در معرض دید قرار دادند که این خودروی چینی روی خط سوزوکی در حال تولید است و همین موضوع باعث شده تا مدیرعامل سایت خراسان ایران خودرو، این خودرو را جزو محصولات با کیفیت سبد خودروهای تولیدی این گروه بداند. بیژن زاهدیفرد، مدیرعامل سایت ایران خودرو خراسان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه خودرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته در خصوص ادامه روند تولید خودروهای چینی در دوران پساتحریم گفت: ایران خودرو زمانی برای تولید این خودروی چینی با شرکت مربوطه وارد مذاکره شد که در آن مقطع ایران در شرایط تحریم قرار داشته و هیچ کشوری حاضر به همکاری و مذاکره با ایران نبود. وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی در شرایط تحریم مجبور شدند با شرکتهای چینی همکاری کنند، افزود: هماکنون شرایط تغییر کرده و بسیاری از شرکتهای خودروساز خارجی آماده همکاری با ایران هستند. وی با اشاره به اینکه در قرارداد تولیدهایما باید به تعهدات خود با شریک چینی عمل میکردیم، عنوان کرد: در سبد محصولات ایران خودرو تولیدات چینی سهم 5 درصدی را به خود اختصاص دادند که این موضوع نشان میدهد شرکتهای چینی بیش از سقف 5 درصد سهمی در سبد ایران خودرو ندارند.
وی با بیان اینکه کشور چین سالانه حدود 20 میلیون خودرو تولید میکند و نادیده گرفتن این کشور غیر قابل قبول است، تاکید کرد: در حال حاضر در ابتدای راه هستیم، اما استراتژی شرکت ایرانخودرو برای تولید محصولات در آینده تغییر پیدا خواهد کرد.
در این دوره از نمایشگاه خودرو مشهد نارنجیهای جاده مخصوص با خودروهای سراتو، ساینا، آریو، تیبا، تیبا 2 و سی اس 35 و Edo چانگان و H230 و H220 برلیانس و H320 و H330 برلیانس حضور دارند که تاکید عمده آنها بر خودروی جدید خود یعنی ساینا و 4 مدل برلیانس است. هر چند ساینا فیس لیفت خودروی تیباست که بنابه گفته مدیران سایپا ایرادات فنی تیبا در آن بهصورت کامل برطرف شده است اما 4 محصول چینی این شرکت نیز حکایت از آن دارد که خودروسازان داخلی در حال حاضر با توسعه محصولات خود قصد دارند نیاز مشتری ایرانی به خودروهای جدید با ظاهری متفاوت را برطرف کنند.