آخرین اخبار
آشنایی با تیگو 5 ؛ به بهانه رونمایی در نمایشگاه خودرو مشهد
امیر حسن امیری مدیر بازاریابی و فروش مدیران خودرو، محصول تیگو5 را اولین خودرو تولیدی مدیران خودرو دانست که با برند چری در بازار کشور عرضه می شود.
وی با بیان اینکه قیمت خودرو تیگو5 زیر 100 میلیون تومان خواهد بود از پیش فروش این محصول ظرف یک ماه آینده خبر داد و پیش بینی کرد که حداقل 2مدل از این خودرو به بازار کشور عرضه شود.
براساس این گزارش، شرکت مدیران خودرو معروف به ام.وی.ام از همان سال 1381 که با تولید مدل 110 ام.وی.ام به نیابت از دوو ماتیز محبوب، قفل ورود اتومبیلهای رنگارنگ چینی به ایران را گشود تا به امروز که قصد دارد محصولات لوکس چری چین را این بار بدون بنچمارک MVM و با لوگوی چری عرضه کند، همواره سیر صعودی جاده موفقیت را به درستی پیموده است و امروز این برند با افتخار میتواند بر جایگاهی بایستد که طی سالها تلاش در جلب رضایت مشتری و تثبیت حضور در بازار به دست آمده است.
تیگو5 را بیشتر بشناسید
شرکت چری به منظور تقویت حضور در بازارهای جهانی در سالهای اخیر مشارکت با بزرگان صنعت خودرو را در راس برنامههای بلند مدت خود قرار داده و طی قرارداد جوینت ونچر با شرکت جگوار-لندروور انگلستان، به تازگی مدل تیگو5 در کلاس پرفروش کراس اوورها از ماحصل همین همکاری متولد شده است.
چری در نمایشگاه خودرو شانگهای 2015 تیگو5 را تحت عنوان مدل بزرگتر و مجللتر تیگو3 (ام وی ام ایکس33) و نه یک پلت فرم کاملا جدید، به نمایش گذاشت.
واژه TIGGO از ادغام دو کلمه لاتین TIGER+GO تشکیل میشود و بیانگر ذات خشن و اسپرت این مدل است که به مانند ببری درنده با ظاهر هیجان انگیزش ناغافل بسوی شما حملهور میشود!
تیگو5 حاصل دست رنج گروه عظیمی از مجربترین تکنسینهای چری و به عنوان دستاورد جدیدی از تکنولوژی و مهندسی پیشرفته اروپایی محسوب میشود.
طراحی ظاهری
چری از اهمیت بخش ظاهری یک خودرو و تاثیر مستقیم آن بر فروش یک مدل، به خوبی آگاه بوده و بدین منظور وظیفه طراحی و ساخت پیکره کلی تیگو5 را به دست بهترینها در این زمینه سپرده است. بنابراین در فهرست اعضای تیم طراحی تیگو5 به چشم خوردن نامهایی چون هاکان ساراکوگلو(طراح سابق پورشه و سرطراح پروژههای کیمن، باکستر، 911 و 918 اسپایدر)، سرجیو لوریرو(رییس سابق بخش طراحی و مهندسی مرسدس بنز) و جیمز بریان هوپ(طراح ارشد سابق اپل، فورد، دایملر و کرایسلر) جای تعجب ندارد.
ظاهر خودرو در نمای جلو تا حدودی صورت یک ببر اصیل را تداعی میکند و البته چشم و ابروی آرام و مهربان جای اخم و خشونت رایج در طرحهای امروزی را گرفته است.
فلاپها و زه گلگیرها به همراه رکاب از پلاستیک بیرنگ ساخته شده است تا در سفرهای خارج جادهای دچار آسیبهای احتمالی کمتری شوند. رینگ چرخهای 17 اینچی تیگو 5 برخلاف سایر خودروهای چینی کوچکتر از سایز استاندارد نیستند و با ابعاد خودرو مطابقت دارند. نوارهای کروم کاری شده بر روی جلوپنجره و قاب دور شیشههای جانبی، جلوه لوکسی به این کراساوور شرقی بخشیده است.
به طور کلی میتوان گفت که تیگو5 برای موفقیت چه در بازارهای جهانی و چه در بازار شاسی بلندهای ایران، شرط اول، یعنی طراحی زیبا را دارد و شاید نکته قابل تامل در بحث طراحی آن، سادگی در عین زیباییست که بسیاری از هموطنانش از این خصیصه بیبهرهاند و بیشتر خودروسازان چینی همواره با استفاده از حجمهای اغراق آمیز و تزیینات بیش از حد، سعی بر جذب خریدار داشتهاند.
طراحی کابین و امکانات
بدون شک خودرویی زیبا، به کابینی زیبا هم نیازمند است. شرکتهای چینی، دیگر به مانند گذشته نیستند که برای پایین آوردن قیمت حاضر به استفاده از بدترین متریال ممکن در ساخت محصولاتشان باشند. اکنون میبینیم که چگونه چری در اتاق محصول تیگو5 خود پا به پای اسیوویهای لوکس بازار، از روکشهای چرم صندلی و فرمان با دوخت زیبا، داشبورد پوشیده از پلاستیک درجه یک و تزیینات کرومی با کیفیت بهره میگیرد.
طراحی فرم دریچههای تهویه هوا، نشان دهندههای پشت آمپر و غربیلک فرمان و سایر المان های کابین ترکیبی از محصولات قدیم و جدید چری است.
چری پس از گذشت سالها دریافته است که در بازار آپشن پسند امروزی، توجه به رفاه سرنشینان مقوله مهمی در حفظ فروش یک محصول و بقای آن در بازار است و به همین خاطر هم چینیها اصلا دلشان نمیخواهد که این ببر بلندقد و جوان، در برابر رقبای کرهایاش از لحاظ امکانات کم بیاورد.
تیگو5 در بالاترین مدلش موسوم به تیپ لاکچری، با کروز کنترل، نمایشگر 7 اینچی مولتی مدیا و دوربین دنده عقب پذیرای شماست. اگر باز هم راضی نمیشوید در همان مدل فول، پاورویندوز، سیستم کنترل پایداری، 6 عدد اسپیکر برای سیستم صوتی، کولر اتوماتیک و سانروف هم یافت میشود ضمن اینکه تجهیزاتی چون سیستم ورود بدون کلید و استارتر دکمهای، سنسورهای پارک عقب، لامپ مه شکن، باربند فابریک، چراغهای هالوژن جلو، نشانگر فشار باد تایرها و سیستم فرمان HPS حتی در مدلهای پایه در تیپ کامفورت هم موجود هستند.
تیگو5 با 4 عدد ایربگ و سیستمهای ASR، HHC و ISOFIX ایمنتر از آنچه فکرش را میکردید ظاهر میشود و دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP هم گواهی بر این مدعاست.
مشخصات فنی
موتور 2.0 لیتری 16 سوپاپه مجهز به تکنولوژی DVVT مورد استفاده در تیگو5 اگرچه دچار بهینه سازی هایی در زمینه کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان شده است، اما در کلیت این پیشرانه و اعداد و ارقام خروجی آن چندان تفاوتی با تیگو 3 احساس نمی شود هرچند که هنوز هم با تولید 137 اسب بخار قدرت قویتر از بسیاری از هم کلاسان خود ظاهر میشود.
اما شاید مهمترین مزیت این پیشرانه، گشتاور مناسب تولیدی در دورهای بالای موتور است، به گونهای که شتاب ثانویه و کشش بسیار مناسبی را برای آن در سرعت بالا پدید میآورد. ناگفته نماند که یک گیربکس CVT پیشرفته هم قرار است که با این موتور جفت و جور شود.
سیستم انتقال قدرت بطور استاندارد بصورت 2WD یا دیفرانسیل جلو طراحی شده و البته امکان عرضه تیگو 5 با سیستم 4WD یا دو دیفرانسیل در آینده برای برخی بازارها هم وجود خواهد داشت اما قطع به یقین، در ایران، در نهایت چشم ما به جمال همان مدل 2WD روشن میشود.
تیگو5 در بازار
نمایشگاه خودرو مشهد بهترین موقعیتی بود که مدیران خودرو برای رونمایی از محصول جدیدش در نظر گرفت تا این ببر چینی را به بهترین نحو ممکن به مردم ایران معرفی کند.
تیگو 5 با طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4506، 1841 و 1740 میلیمتری، 5 میلی متر طویلتر از سانتافه بعنوان محبوبترین شاسی بلند ایران ظاهر میشود در حالی که در ارتفاع و عرض از سانتافه 15 میلیمتر بلندتر و 50 میلیمتر کم عرضتر است.
با این اوصاف، باید گفت که حساب تیگو5 از سایر مینی اسیوویهای قد و نیم قد چینی جداست اگرچه نباید فراموش کرد که قیمت گذاری غیرمنطقی در نهایت محکوم به شکست است و تیگو5 در صورت عرضه با برچسب قیمتی حدود 80 میلیون تومان درست در نقطهای میایستد که باید با اصلیترین رقبایش از جمله جی.ای.سی اس5، جیلی امگرند ایکس.7، هاوال اچ.6 و هایما اس.7 مبارزه کند.