خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / آخرین اخبار / رکود شدید این روزهای بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد ؟

رکود شدید این روزهای بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد ؟

کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند.

به گزارش کارنت به نقل از تابناک، البته ابراز تمایل برخی ‌خودرو‌‌سازهای آلمان و فرانسه نیز در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است؛ و با تاثیر بر وری بازار رکود در این حوزه را بیش از پیش افزایش داده است و گویی خریداران خودرو در انتظار اتفاقات جدید در حوزه هستند.

مجموعه این عوامل بالاخره تاثیرات خودرو را در تولید محصولات گذاشته است، به گونه ای که تولید انواع خودرو ها در مجموعه های خودرو سازی کاهش چشمگری نسبت به زمان مشابه گذشته داشته است، براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در تیر ماه امسال با کاهش 10.1 درصدی از 102 هزار و 815 دستگاه در تیر 1393 به 92 هزار و 457 دستگاه در تیر 1394 کاهش یافته است.

مطابق این آمار، انواع سواری با کاهش 3.3 درصد، انواع اتوبوس با افت 51.7 درصد، انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش 50 درصد و انواع وانت با کاهش 48.9 درصد مواجه شده است.

با این وجود هنوز خودرو سازی ها اصرار دارند که قیمت های خود را بالا نگه دارند و در برخی از موارد حتی تقاضای افزایش قیمت را نیز دارند. پیش بینی برخی از کارشناسان بر این است که ادامه روند موجود، در آینده ای نزدیک باعث از بین رفتن کامل این صنعت در کشور خواهد شد و اگر خودرسازی ها همچنان در مواضع خود اصرار داشته باشند به زودی شاهد تعطیل شدن یکی از مهم ترین صنایع کشور خواهیم بود.

دکتر موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع مو معادن مجلس در قبال این رفتار خودرو سازی ها در گفت و گوی خود با تابناک، ضمن هشدار به این رفتار خودرو سازی ها اظهار داشت: به زودی شرکت های خارجی ، به صورت وارد کننده یا به عنوان تولید کننده مشترک وارد ایران خواهند شد و نسخه این افراد را خواهند پیچید، مجلس هم در قابل مطالبات به حق مردم جانب مردم را خواهد گرفت، یکی از کارهایی هم که به زودی انجام خواهد شد زمینه های ایجاد قطب سوم خودرو سازی است که به جد پیگیر آن هستیم. وی گفت: این شرایط الزاما اجرا خواهد شد و اگر خودرو سازها هوشیارانه قدم بردارند و رضایت مردم را جلب کنند، می توانند همچنان در عرصه رقابت باشند، اما غیر از این خودروسازی ها به زودی برشکست خواهند شد، خودرو سازی ها باید خودشان را با شرایط موجود وقف دهند و دیگر از دست کردن به جیب مردم دست بردارند.

با توجه به شرایط موجود و عدم تقاضا برای خرید خودرو در بازار این انتظار می رود که روند کاهش تولید این محصولات در کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد و با ادامه روند موجود بزودی شاهد تعطیلی بخشی از این صنعت در کشور خواهیم شد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این عقیده هستند، در حال حاضر دو عامل باعث کاهش تقاضا از سوی خریداران خودرو در بازار شده است، دلیل اول عدم استقبال از خرید خودرو، پایین بودن قدرت خرید مردم و گرانی بیش از اندازه خودرو های تولید داخل است.

این فراد بر این عقیده هستند، خودرو های که از سوی تولید کننده های داخلی در کشور عرضه می شود، از کیفیت بسیار پایین و قیمت بالای خودرو است، و اگر فضای رقابتی عادلانه ای در کشور وجود داشت، هرگز این محصولات ها با این قیمت ها نمی توانست به فروش برسد.

دلیل دوم کاهش تقاضا نیز در روزهای اخیر، انتظار بازار برای ورود خودرو سازی خارجی از سوی فعالان این بخش عنوان می‌شود، به عقیده این افراد، بازار در انتظار ورود شرکت های معتبر خارجی به کشور است، و افرادی که نیاز کمتری به خودرو احساس می کنند منتظر تغییر وضعیت، خواهند ماند.

اما در این میان به نظر می رسد که یک نوع لج بازی بین تولید کنندگان خودرو و مصرف کننده در بازار ایجاد شده است، و دیگر مصرف کننده های خودرو تحت هر شرایطی حاضر به خرید محصولات بی کیفیت نیستند، در این شرایط به نظر می رسد که برای بقای خودرو سازی ها در کشور تنها راه، جلب نظر مشتریان باشد، و تا زمانی که تولید کنندگان داخلی نتوانند همچون گذشته اعتماد مشتریان خود را جلب کنند، روند کاهش تولید در روهای آینده بیشتر خواهد شد.

5 دیدگاه

  1. از سیاستهای زیرکانه غربیهاست که با بازی مذاکرات هسته ای اقتصاد ایران را به سمت رکود و ورشکستی صنعت سوق دهند و حتی قیمت اقلام صادراتی به ایران را به طرق زیرکانه پایین بیاورند تا ما ملت ایران به سمت آنان برویم تا آنجا که کارخانجات ما تعطیل و به تعداد بیکاران اضافه شود و این خوابیست که برای ما دیدند

    • این توهم توطئه شماست… بی کیفیتی خودروهای داخلی و انحصاری شدن بازار با تعرفه های غیر قابل توجیه، توطئه غرب نیست…

    • بیش از چند دهه است از صنعت خودرو حمایت یکجانبه شده قبل از تحریم ها نیز خودروهای ساخت داخل تنوع نداشتند و کیفیت برند اصلی را نداشتند تعرفه های واردات نیز اجازه خرید خودروی خارجی را به مردم نداد ولی در این سالها خودرو سازان علیرغم فرصت و موقعیتی که داشتند تلاشی برای استقلال خود نکردند تحریم ها نشان داد که بعد از 50 سال باصطلاح خودرو سازی همچنان نیازمند قطعه سازان خارجی هستیم پس لطفا همه چیز را به توطئه و دسیسه نسبت ندهیم و واقع بین باشیم

    • نه دوست من جان مردم با ارزش تر از اینه که سوار این تابوتای گرون شوند . در ضمن چرا مسئولین دلسوز خودشون سوار خودروهای با کیفیت وارداتی میشن مگه خودروی داخلی خوب نیست؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
      درضمن بیکاری 8000 نفر کارگر زحمت کش بهتر از مرگ سالانه 30000 نفر فرد بیگناه نیست؟؟؟ تا کی میخواهید به این وضعیت ادامه بدید ؟؟؟ ضلم تا کی؟؟؟؟ مردم بیدار شدند دوست من

  2. به خواست خدا تا روزی که پراید به قیمت هشت میلیون برنگردد و کیفیت بالا نرود همه ما ایرانیان غیور دست از تحریم خودروهای بی کیفیت وگران داخلی بر نمی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *