آخرین اخبار

بررسی فنی سنوا، رقیب مستقیم کیا اپتیما و هیوندای سوناتا در ایران

نیازی نیست که نگاهی دقیق به بازار سدان‌های نیمه لوکس خانوادگی ایران (اصطلاحا D-Segment) بیندازیم تا ببینیم در این بازار پرسود و داغ چه میگذرد؛ فقط نیم نگاهی گذرا به این بخش از بازار کافی است تا بدانیم که مدت‌هاست دو برند کره ای کیا و هیوندای با اپتیما و سوناتا آنگونه که خواسته اند در این بازار تاخته اند. هرچند که حضور محصولاتی چون تویوتا کمری، هوندا آکورد و یا محصول تازه وارد سوبارو لگاسی به این بخش از بازار تنوع نسبی بخشیده اما همانگونه که اشاره شد، این اپتیما و سوناتا هستند که به لطف چهره پرطمطراق، تجهیزات مناسب و البته برچسب قیمت منطقی تر، توانسته اند حسابی در دل مشتریان ایرانی جا باز کنند. اما حتما این ضرب المثل را بارها و بارها شنیده اید که »در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد«! چرا که ظاهرا با واردات و عرضه عنقریب محصولی جدید از دیار »اژدهای زرد«، اپتیما و سوناتا دیگر آن یکه تازان سابق سگمنت سدان های نیمه لوکس خانوادگی نخواهند بود. مطلب زير پاسخي است به اين كه آیا BAIC Senova کابوس کره ای های بازار ایران خواهد بود؟!

سنوا

درباره سازنده شرکت BAIC یکیاز زیرمجموعه های هولدینگ خودروسازی BAW )Beijing Auto Works) بوده که در سال 2009 به منظور تولید و عرضه محصولات مدرن و پیشرفته تاسیس شد. با آن که آغاز به کار شرکت BAW به سال 1953میلادی باز میگردد، اما BAIC عمری بیش از پنج سال ندارد و به لطف خریداری سهام »ساب« سوئد و بهره گیری از تیم فنی-مهندسی اروپایی می‌کوشد که شخصیت تازهای از محصولات چینی را به جهان معرفی کند. جالب است بدانید که این شرکت به منظور معرفی بهتر محصولات خود در یک اقدام تبلیغاتی جالب توجه، »نیکولاس کیج« هنرپیشه مطرح هالیوودی و برنده جایزه اسکار-كه خود يكي از كلكسيونرداران به نام خودروست- را به عنوان مدل تبلیغاتی و سخنگوی شرکت BAIC انتخاب نموده است! با این حال مدیران این شرکت معتقدند نه نیکولاس کیج و مجموعه اقدامات تبلیغاتی آنها که کیفیت محصولات این شرکت سبب شهرت BAIC در بازارهای جهانی خواهد شد.

ادعای عجیبی که شاید گذشت زمان درستی یا نادرستی آن را اثبات کند. گفتنی این که این شرکت مالک 50 درصد سهام Beijing Benz و 50 درصد سهام Beijing Hyundai نیز بوده و مونتاژ محصولات دو برند معتبر مرسدس بنز و هیوندای در خاک چین نیز توسط بخشی از مجموعه این هولدینگ انجام می پذیرد.

»سنوا« چه در چنته دارد؟

سنوا که در بازارهای دیگر با اسامی دیگری چون BAIC D320، BAIC C70g و ShenBao نیز شناخته میشود، جدیدترین دستپخت مهندسان BAIC است که بر پایه پلتفرم ساب 5-9 و با هزینه ای بالغ بر 230 میلیون دلار طی مدت زمان 3 سال طراحی و ساخته و پرداخته شده است. سنوا برای نخستین بار در سال 2012 معرفی شده اما عرضه آن به بازارهای جهانی از نیمه نخست سال 2013 آغاز شد. جالب آن‌که این محصول چینی علاوه بر بازارهای آسیای شرقی و خاورمیانه در بازارهای مطرحی چون انگلیس نیز عرضه می شود. پس با این حساب میتوان امیدوار بود که دست‌کم اینبار با محصولی فراتر از یک خودرو درجه چندم چینی مواجه باشیم! هرچند نقد و بررسی دقیق تر این خودرو را به زمان ورود آن به داخل کشور و انجام تست میدانی این خودرو موکول می‌کنیم، اما در نگاه نخست، سنوا خودرویی جذاب و اغواگر (نه به معنای زیبا) به نظر میرسد.

سنوا2

گرافیک و هندسه شکیل چراغ های جلو و عقب، استفاده به جا از زه های کرومی، جلوپنجره حجیم و درنهایت اگزورهای دوگانه از سنوا خودرویی ساخته که دست‌کم در ظاهر پتانسیل آنرا دارد تا برای رقبای آسیایی خود خط و نشان بکشد. ضمن آن‌که این مقبولیت ظاهری در فضای داخل کابین و طراحی دکوراتیو داخلی خودرو نیز به چشم میخورد. البته نباید از قلم انداخت که مساله کیفیت مونتاژ و کیفیت متریال به‌کار رفته در فضای داخل کابین، موضوعاتی هستند که تنها با گذر زمان می توان در مورد آنها قضاوت کرد.

در کل شاید زبان طراحی »سنوا« همچون زبان طراحی رقبایی چون سوناتا و اپتیما، عامه پسند نباشد اما نباید فراموش کرد که وقتی سوبارو لگاسی های مربوط به سال 2009 -بعد از چند سال خوابیدن در گمرکات کشور!- با آن چهره کسل‌کننده و قیمت بیش از 90 میلیون تومان هنوز در بازار کشورمان مشتری دارند، پس می توان به موفقیت خودرویی با شکل و شمایل سنوا (فارغ از مباحث فنی و پیشینه برند) در بازار ایران امیدوارتر بود. البته این موضوع با قیمت گذاری این خودرو در کشورمان نیز ارتباط مستقیم خواهد داشت.

با آن که محصولات BAIC در بازارهای جهانی با طیف نسبتا گسترده ای از پیشرانه های بنزین سوز و دیزلی عرضه می شوند، اما آنگونه که از شواهد امر پیداست، عرضه‌کننده وطنی سنوا در کشورمان پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ را برای این خودرو درنظر گرفته است. این پیشرانه که گفته می شود با کمک تیم مهندسی ساب طراحی شده توانایی تولید حداکثر 245 اسب بخار قدرت و 220 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور rpm 5300 داراست.

داخل سنوا
پیشرانه مذکور میتواند به کمک جعبه دنده 5 سرعته شیفت ترونیک سنوا (که احتمالا خودروهای وارداتی به ایران مجهز به آن باشند)، این سدان 1625 کیلویی را ظرف مدت 8.2 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت و سپس به بيشينه سرعت 230 کیلومتر در ساعت برساند. نکته جالب توجه در خصوص سنوا این است که پیشرانه 2/3 لیتری این خودرو تنها 8.5 لیتر بنزین را در هر 100 کیلومتر حرکت از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی می سوزاند که رقم قابل قبولی به نظر می رسد. البته نباید از قلم انداخت که این اعداد و ارقام مربوط به مشخصات اعلام شده توسط سازنده بوده و بررسی دقیق تر عملکرد این خودرو در کشورمان نیازمند انجام تست های میدانی در شرایط محیطی ایران است. در کل با توجه به این نکته که مهمترین رقبای سنوا در ایران همچون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و سوبارو لگاسی به ترتیب از پیشرانه های 2.4 لیتری 190 اسب بخاری (مشترک هیوندای و کیا) و 2.5 لیتری 175 اسب بخاری بهره می گیرند، به نظر ميرسد که انتخاب پیشرانه 2/3 لیتری با بیشینه قدرت 250اسب بخاری برای نمونه های وارداتی به کشورمان انتخاب زيركانه اي باشد. البته نباید اين موضوع را هم فراموش کرد که سنوا از راه نرسیده، یک رقیب هموطن دیگرنيز در ایران پیدا کرده و باید با آن نیز سرشاخ شود!

چراکه واردکننده وطنی »جیلی« نیز مقدمات ورود سدان سایز متوسط این شرکت با نام جیلی EC8 را آماده کرده و به زودی یک چینی دیگر به جمع سنوا و سایر سدان های نیمه لوکس اضافه خواهد شد. موضوع زمانی هم جذابتر می شود که بدانیم جیلی نیز همچون BAIC برای بازار ایران به سراغ قویترین پیشرانه خود رفته و برای نمونه های عرضه شده EC8 در ایران پیشرانه 2/4 لیتری سری GeelyGetech را انتخاب کرده است که رقابت در این سگمنت را بیش از پیش فشرده می سازد. صرفنظر از قوای محرکه و تواناییهای حرکتی، طبیعی است که اگر سنوا قصد رقابت جدی با رقبای کره ای خود را دارد، باید در مقوله تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز با دست پر، پای در میدان نبرد بگذارد. به همین جهت BAIC فهرست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی را در این خودرو گنجانده که از مهمترین آنها می توان به صندلی های برقی 4جهته مجهز به گرم‌کن، چرم مصنوعی صندلی ها و فرمان، شیشه شور چراغ های جلو، سیستم کنترل‌کروز هوشمند، سان روف دو حالته، سیستم روشنایی در روز (Day Light)، سیستم KeyLess Go، سیستم هشدار کاهش باد تایر، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سنسور باران، سیستم صوتی حرفهای با نمایشگر لمسی و قابلیت اتصال به بلوتوث، دوربین دید عقب و همچنین سامانه های کمک حرکتی TCS و HSA اشاره نمود.

بایک سنوا با قیمت 110 میلیون تومان در بازار کشورمان توسط شرکت دیار خودرو عرضه میشود که شاید در نگاه نخست رقم گزافی برای یک خودروی چینی به نظر بیاید، اما در بازاری که تویوتا کمری GLX SSPL با قیمت رسمی 185میلیون تومانی به فروش میرسد و کیا اپتیما مدل 2015 در بازار آزاد با قیمت 150 میلیون تومان (در نیمه اول مرداد 1394) دست به دست می شود، خیلی نباید از خودروی دورگه چيني-سوئدی 245 اسبی انتظار قیمت پایین تری داشت!

 

مشخصات فنی سنوا

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. باسلام به نظرمیرسد ماشین قابل مطرح شدن درایران است البته همانگونه که مستحضر هستید ماشینهای چینی شکل وشمایلی خوب ومطرحی دارند اما آنچه واضح است قطعات آنها دوام قطعات ماشینهای کره ای وژاپنی را ندارند وازطرفی چون ازقطعات کشورهای مختلف استفاده میشود مثلا موتور و گیربکس میتسیوبیشی ژاپن ولی مالزی بسته میشوددستگاه برق بوش آلمان وانژکتور سوئدو…. آش شله قلم کاریست که نهایتا بازدهی یکدست ومنسجمی نخواهد داشت یا قدرت به اندازه کافی نیست یا بازده حوبی ندارد و یامصرف بالاست ومنطقی نیست ونهایتا باید به همان پژو و سمند دل خوش کرد.ازطرفی درزمان فروش افت قیمتی زیادی دارند. اما این ماشین اگر مشخصات با واقعیت تطبیق داشته باشد بازار اپتیما و سوناتا و ام جی 6 را با بازه قیمتی 100 تا 110تومان خراب خواهد کرد چون سروگردنی ازآنها با موتور 2300 توربو با 245 اسب بخار بالاتره. واما دیارخودرو شرکتی است که خیلی دراستانها وشهرستانها گسترده نیست که بتواند این ماشین لوکس را پشتیبانی کنه احتمالا باعث نارضایتی خریداران بشه.ولی اگر مشخصات باواقعیت تطبیق داشته باشه من حتما ثبت نام میکنم.

  2. اين خودرو با پلت فرم بنز طراحي شده و كلاس سواري يك بنز رو داره كاملا أيمن هستش و رانندگي با اين ماشين لذت بخش هستش و اصلا خسته نميكنه شتابگيري و هندليگش عاليه در كل ابشن هاي خيلي خوبي داره فقط اميدواريم كه شركت وارد كننده خدمات خوبي بده به اين خودرو و بتواند پشتيباني كنه كه فكر كنم با اومدن شركت كوثر و خريد ديار خودرو زمزمه اين هست كه تا چند ماه ديگه شركت بايك مستقر ميشند تو ايران و مدلهاي ٢٠١٧ و شاشتي جديدش هم وارد ايران ميشه كه اگر اين اتفاق بيافتد ديگه جايي براي خودرو كره اي و ژاپني وجود نداره چون مدل هاي جديدش از پلت فرم لگسوس استفاده شده و چون اين خودرو با تكنولوژي ساب سوئد هستش و بايك يك شركت قدر هست تو چين كه فقط بنز مونتاژ ميكنه و شروع كارش با ماشين هاي برند بوده قطعا جاي خودشو تو ايران باز ميكنه

  3. ابن خودرو با پلت فرم بنز دقيقا همون حس سوراي بهت ميده شتابگيري و هندليگش عاليه ابشن هاي خيلي خوبي داره و چون پيشيه سوئدي با يك برند خوب سوئدي داره اگر مدلهاي جديدش هم وارد ايران بشه ديگه كسي سراغ ماشينهاي كرهائن وژاپني نميره و بهترين خبرش هم اينكه خود بايك داره تو ايران مستقر ميشه ديگر جاي نگراني براي اين خودرو وجود نداره جهت خدمات و ديار خودرو فروخته شده به شركت كوثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *