آخرین اخبار

رنو با هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا کارش را ادامه می‌دهد

شرکت سایپا اعلام کرده در صورتی حاضر است به همکاری با رنو ادامه دهد که این شرکت به صورت انحصاری تنها با سایپا همکاری کند.

در این میان برخی کندی های مانند سختی در انتقال مالی بین ایران و فرانسه و تحویل کند قطعه از سوی رنو به ایران که ناشی از تحریم هاست سبب شده برخی مدیران ایران خودرو و سایپا خواهان از میان رفتن شرکت رنو پارس باشند.

شرکت رنو پارس یک شرکت با سرمایه گذاری 51 درصدی از سوی رنو و 49 درصدی از سوی ایران خودرو و سایپا است.

درباره این جهت گیرها پیمان کارگر ، مدیر منطقه خاورماینه رنو و قائم مقام منطقه ای رنو در هند ،آفریقا و خاورمیانه به اقتصاد نیوز گفت: یک رابطه را نمی توان به یک شریک تحمیل کرد ما تا آنجایی همکاری با ایران خودرو و سایپا را ادامه خواهیم داد که آنها هم بخواهند با ما کار کنند.

او افزود:  ما برای هر دو شرکت برنامه جداگانه ای تعریف کرده ایم و ما برنامه ای برای متوقف کردن طرح هایمان با آن ها را نداریم و رنو هم هیچ فعالیتی برای متوقف کردن رنو پارس که یک شرکت قوی و با ارزش برای رنو است را در ایران ندارد.

با این سخنان به نظر می رسد مدیران رنو قصدی برای تعطیلی شرکت رنو پارس ندارند . برخی از کارشناسان عنوان می کنند فشار شرکت های سایپا و ایران خودرو برای از میان رفتن شرکت رنو پارس به دلیل سخت گیری های این شرکت بر روی کیفیت محصولات رنو در ایران است.

چرا که رنو با توان ایجاد شده در این شرکت با استفاده از مهندسان ایرانی و با هزینه کم توانسته تعداد زیادی نیرو را در ایران استخدام کند و بر روی کار قطعه سازان و خودرو سازان ایرانی نظارت کند . در حالی که اگر ایران خودرو و سایپا بخواهند مستقیم با رنو کار کند.

رنو مجبور است مهندسان و مدیران فرانسوی بسیار بیشتری را به عنوان مستشار به ایران بفرستد تا بتواند چنین نظارتی بر تولید داشته باشد که این موضوع هزینه ها این شرکت را افزایش می دهد. و سبب می شود رنو چنین کاری  نکند.

مدیران ایران خودرو و سایپا فکر می کنند در صورت تعطیلی رنو پارس با کاهش نظارت روبرو خواهند بود.

البته به نظر برخی کارشناسان همکاری رنو با یک خورو ساز ایرانی سبب می شود خودرو ساز دیگر به دنبال شریک جدید برود و این عامل سبب افزایش رقابت خواهد شد .

روزنامه دنیای اقتصاد در مصاحبه با یکی از مدیران ارشد ایران خودرو که نامی از آن برده نشده آورده است:«که اگر رنو تنها با یکی از خودروسازان ایرانی کار کند، رقابت در صنعت خودرو افزایش می یابد بدین صورت که اگر رنو با پارس خودرو کار می‌کرد و مثلا فولکس واگن آلمان با ایران خودرو، بیم از دست رفتن بازارهای صادراتی، نوعی رقابت را میان این دو شرکت خارجی به وجود می‌آورد.»

به نظر می رسد با زمزمه از میان رفتن تحریم ها رفتار خودرو سازان ایرانی با شرکای خارجی در حال تغییر است . با آغاز تحریم ها شرکت کیا موتور از سایپا و پژو از ایران خودرو جدا شدند . نیسان نیز همکاری خود با پارس خودرو و سوزوکی هم همکاری خود با ایران خودرو را قطع کرد.

در چنین وضعیتی تنها شرکت غیر چینی فعال در ایران رنو بود . اما حال پس از تغییر فضا و روی آوردن شرکت های دیگر اروپایی در فضای پسا تحریم، گزینه های بیشتری روبروی شرکت های ایرانی قرار گرفته است.

گفتنی است شرکت رنو قصد دارد پس از رفع تحریم ها فعالیتش را در ایران افزایش دهد.

رنو هم اکنون قصد دارد سرمایه گذاری مستقیم خود را بیشتر شامل سرمایه گذاری برای تولید موتور و گیربکس در ایران کند.

رنو هم اکنون برای تولید خودرو شاسی بلند کلئوس در پارس خودرو برنامه ریزی کرده و قصد دارد دیگر خودرو شاسی بلندش یعنی داستر را از طریق ایران خودرو عرضه کند.

داستر بر روی پلت فرم تندر 90 ساخته شده است . دیگر خودرو ساخته شده بر روی پلت فرم تندر 90 ساندرو است که تولید آزمایشی اش در پارس خودرو آغاز شده و قرار است پس از گذراندن تمام تست های کیفی رنو ، عرضه این خودرو در شهریور ماه آغازشود.

رنو ساندرو خودروی هاچ بک بر روی پلت فرم تندر 90 است که رقیب مستقیم پژو 206 است .قیمت این خودرو به احتمال زیاد کمی گران تر از تندر 90 خواهد بود . این خودرو که از موتور 110 اسب بخاری استفاده می کند با خودرو پژو 206 تیپ 5 با موتور 110 اسب بخاری در بازار رقابت خواهد کرد .

وانت تندر 90 هم از دیگر محصولات تولید شده در ایران خودرو خواهد بود این شرکت همچنین دو محصول جدید را یعنی کلیو و کپچر توسط ایران خودرو عرضه می کند.

گذشته از این برنامه ها رنو قصد دارد ایران را پایگاه اصلی منطقه ای خود در غرب آسیا ، آسیای میانه و خاورمیانه کند. البته برای کامل شدن بازی رنو در خاورمیانه این کشور همچنان کمی احتیاج به شانس دارد چراکه برای رسیدن به این هدف فعلا این شرکت باید امیدوار باشد کمی اوضاع خاورمیانه آرام تر شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *