آخرین اخبار

افزایش تولید چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟

در حالی که بر اساس جدیدترین آمارهای رسمی، تولید انواع خودرو در کشور در خرداد ماه امسال 14.2 درصد افزایش کارشناسان معتقدند دو عامل ایجاد فضای انتظاری حاصل از مذاکرات هسته ای و عدم تناسب میان قیمت و کیفیت خودروهای داخلی باعث ادامه دار بودن رکود در بازار خودرو شده است.

صنعت خودروسازی کشور در سال های اخیر به واسطه افزایش هزینه ها با کاهش قابل توجه تولید مواجه شده که این موضوع در نهایت به افزایش قیمت خودروها در بازار و کاهش تقاضا و ایجاد رکود منجر شده است.

این اتفاق در حالی از سال 90 در صنعت خودروسازی کشور رخ داد که همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم از مرداد سال 92 تا کنون حمایت از صنعت خودروسازی در دستور کار مسئولان اجرایی قرار گرفته است و بر اساس آمارهای رسمی تولید خودرو در کشور با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

در همین رابطه بر اساس جدیدترین آمارهای رسمی، تولید انواع خودرو در کشور در خرداد ماه امسال با افزایش 14.2 درصدی از 87 هزار و 886 دستگاه در خرداد ماه 1393 به 100 هزار و 355 دستگاه افزایش یافته است.

در این مدت تولید انواع خودروهای سواری با رشد 23.3 درصدی از 75 هزار و 52 دستگاه در خرداد 1393 به 92 هزار و 508 دستگاه افزایش یافته است.

اما در سه ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو در کشور با افزایش 16.2 درصدی از 225 هزار و 646 دستگاه به 262 هزار و 161 دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع سواری با افزایش 26.6 درصدی از 192 هزار و 295 دستگاه به 243 هزار و 522 دستگاه افزایش یافته است.

در حالی که تولید خودرو در 3 ماه نخست سال جاری 16.2 درصد افزایش یافته است اما همچنان بازار خودرو در رکود به سر می برد و فرا رسیدن فصل تابستان نیز نتوانسته عامل از بین رفتن این رکود طولانی مدت شود.

کارشناسان اقتصادی در این شرایط 2 عامل را به عنوان اصلی ترین دلایل ایجاد رکود در بازار عنوان می کنند. نخستین موضوع انجام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین است. به طوری که این موضوع باعث شده تا بازار در حالت انتظاری قرار بگیرد و متقاضیان به امید دستیابی به توافق هسته ای و تاثیر آن بر کاهش قیمت ها و حتی ورود محصولات جدید به بازار تقاضای خود را به تعویق انداخته اند.

در حالی که امیدواری به آینده مذاکرات سیاسی افزایش یافته است خودروسازانی که مدت هاست در ایران حضور نداشته اند یا حضورشان در ایران چندان جدی نبوده به حضور در بازار ایران علاقه مند شده است. در این میان می توان به گروه فیات ،فولکس واگن و جنرال موتورز و فورد اشاره کرد.

به طوری که مدتی است که اخباری مبنی بر مذاکراتی منتشر می شود که دو خودروساز بزرگ آمریکایی یعنی فورد و جنرال موتورز با طرف های ایرانی انجام داده اند. در کنار این شرکت ها می توان به شرکت خودروسازی پژو فرانسه اشاره کرد که طی چند ماه اخیر مذاکرات گسترده ای را برای آغاز دوباره همکاری با ایران خودرو پس از حصول توافق نهایی انجام داده است.

عامل دوم تاثیرگذار بر رکود بازار عدم تناسب میان قیمت و کیفیت خودروهای داخلی است. کارشناسان اقتصادی معتقدند در سال های اخیر همزمان با افزایش قیمت خودروهای داخلی کیفیت آنها افزایش نیافته است. این موضوع در سال های اخیر مورد انتقاد بسیاری از مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس و متقاضیان بازار بوده است و مسئولان صنعت کشور بارها بر تقویت سطح کیفی خودروها تاکید کرده اند.

این در حالی است که وضعیت کیفیت خودروها و گزارش‌ها در ماه‌های گذشته حکایت از آن دارد کیفیت خودروها نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند هم اکنون زمان آن رسیده است که خودروسازان شروع به بالا بردن کیفیت خودروهای تولید داخل کنند تا تناسب میان قیمت ها و کیفیت خودروهت برقرار شود تا در کنار افزایش تولید، تقاضا نیز در بازار افزایش یابد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *