آخرین اخبار

سکوت وزارت صنعت در خصوص فراخوان‌های جهانی خودرو

تقاضا برای خودروهای وارداتی در حالی رو به افزایش است که نمایندگی‌های رسمی ایران به فراخوان‌های خودروسازان بزرگ خارجی در خصوص ایربگ (کیسه هوا) اعتنایی نمی‌کنند.

به گزارش کارنت به نقل از اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در شرایطی که برای خودروهای وارداتی تقاضاهای بسیاری وجود دارد اما نمایندگی‌هایی که واردات این خودروها را انجام داده‌اند، توجهی به فراخوان‌های شرکت‌های اصلی خودروساز ندارند.

این در حالی است که از نگاه کارشناسان علل اصلی بروز چنین مشکلاتی در خودروهای وارداتی عدم گارانتی و اطمینان به نمایندگی‌های متفرقه است. برخی هم معتقدند تحریم‌ها و اختلالات روابط بین‌الملل سبب شده نمایندگی‌های متفرقه داخلی ارتباط قوی با شرکت‌های بزرگ خودروساز خارجی نداشته باشند.

با این حال معایب ایربگ‌ها تاکنون یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که وزارت صنعت را به چالش کشانده است. با توجه به اینکه در حال حاضر عمده واردات خودرو در اختیار شرکت‌های‌ خودروسازی داخلی است و به نوعی در روند واردات انحصار وجود دارد. کارشناسان بر این باور هستند که با وجود این موضوع وزارت صنعت هیچ وقت واکنشی در خصوص فراخوان خودروها نشان نداده است. این در حالی است که همواره وزارت صنعت تحریم‌های این چند ساله را بهانه‌ای برای نقص فنی و معایب خودروها دانسته است.

به اعتقاد فعالان صنعت خودرو در حالی وزارت صنعت چنین نگاهی به این قضیه دارد که بیشتر واردات خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروسازی طی سال‌های اخیر جریان داشته و با این وجود دیگر نمی‌توان گفت تحریم عامل عدم ارائه خدمات خودروسازان اصلی است. برخی دیگر هم بر این باور هستند که اگر برای نمایندگی‌ها جریمه‌ای تعریف می‌شد، شاید بیشتر از حال واردکنندگان به فراخوان‌ها توجه می‌کردند.

اما به نظر می‌رسد در این مدت با انحصاری شدن واردات خودرو توسط دو خودروساز بزرگ داخلی به بهانه ارائه خدمات پس از فروش، در حق مشتریان بازار خودرو به لحاظ مالی و امنیت جانی اجحاف شده است. در حالی که تا کنون تعهدات این دو خودروساز در خصوص ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان تحقق نیافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این موضوع در ایران همانند بقیه کشورهای دنیا نیست. در کشور‌های خارجی اگر ایراد فنی برای شرکت‌های سازنده ثابت شود، تبعات جریمه‌ای سنگینی در بر خواهد داشت. همین باعث می‌شود این شرکت‌ها برای جلوگیری از جریمه‌های سنگین و بروز خسارت‌های جانی پیگیری‌های بسیاری برای فراخوان‌ها انجام دهند. در حالی که سکوت وزارت صنعت در خصوص فراخوان‌‌ها باعث شده شرکت‌های واردکننده به صورت جدی این قضیه را دنبال نکنند.

در مقطع فعلی معیوب بودن برخی کیسه‌های هوای شرکت تاکاتای ژاپن در دنیا مسبب بحرانی بزرگ شده و از آنجا که اکثر خودروسازان بزرگ و محبوب دنیا از این محصول در خودروهای تولیدی خود استفاده کرده‌اند، این شرکت ژاپنی ملزم به فراخوان شده تا حداقل از مرگ ومیر‌ها جلوگیری شود. حتی خودروسازان بزرگی هم مانند بی‌ام‌و، لکسوس، تویوتا، جنرال موتورز، مزدا، نیسان، هوندا و میتسوبیشی فراخوان‌هایی برای برطرف کردن این نقص فنی انجام داده‌اند و روز به روز به تعداد این فراخوان‌ها افزوده می‌شود.

با این وجود زمان آن نرسیده که وزارت صنعت و خودروسازان بری برطرف کردن این مشکل اقدام کنند؟ آیا حق مشتریان ایرانی نیست که از وجود این فراخوان آگاه باشند؟

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *