آخرین اخبار

صنعت لیزینگ ، چالش یا فرصتی تازه

شرکت های لیزینگ از ابزار مالی موثر در اقتصادهای امروزی محسوب می شود و نقش آنها در کشورهایی که از اقتصاد شفاف تر بهره می برد ، بیشتر است.

به گزارش کارنت به نقل ازخبرگزاری صداوسیما؛ توسعه مناسبات مالی میان طرف های عرضه و طرف های تقاضا روند رو به رشدی در اقتصادهای امروزی دارد و هر اندازه عملکردآنها مبتنی بر مقررات و قوانین شفاف باشد ، اثربخشی آنها نیز بیشتر خواهد شد.
خروج از رکود اقتصادی ، کمک به افزایش تقاضای موثر و حمایت از بخش های تولیدی از دستاوردهای توسعه ابزار مالی است که شرکت های لیزینگ نیز به همین مناسبت ایجاد شده است.
شرکت های لیزینگ از ابزار مالی موثر در اقتصادهای امروزی محسوب می شود و نقش آنها در کشورهایی که از اقتصاد شفاف تر بهره می برد ، بیشتر است.
اما نقش این شرکت ها در اقتصاد ایران چقدر موثر بوده و ایا قوانین لازم در این حوزه از شفافیت کافی برخوردار است که مشکلاتی برای متقاضیان ایجاد نکند و چقدر تحت نظارت است؟
دبیر کل کانون شرکت های لیزینگ ایران می گوید :‌ بر اساس آمار بانک مرکزی ، 33 شرکت با مجوز این بانک مشغول فعالیت است.
حمید شیروانی با بیان اینکه از شرکتهای لیزینگ غیر مجاز آمار مشخصی در دست نیست ،
می افزاید : از مردم تقاضا دارم اگر نیاز به خدمات این شرکتها دارند حتما با مراجعه به سایت بانک مرکزی و کانون شرکتهای لیزینگ ، اسامی شرکت های دارای مجوز را مشاهده و به آنها مراجعه کنند و مطمئن باشند که با مراجعه به این شرکت ها ، امکان ندارد حقی از آنها ضایع شود.
وی در بیان علت استقبال مردم از شرکت های لیزینگ بدون مجوز می گوید : ‌این دسته از شرکتها در زمینه نوع خودرو، نرخ سود و امکانات بیشتر تعهداتی را مطرح می کنند که شاید نتوانند به آن عمل کنند و مردم بعد از مدتی متوجه می شوند که مال و دارایی شان از دست رفته است و به آن امکانات و کالای مد نظر هم نمی رسند.
شیروانی با بیان اینکه شرکت های لیزینگ در بخش کالاهای با دوام و سرمایه ای، سرمایه گذاری می کند ، می گوید : تجهیزات پزشکی، حمل و نقل جاده ای و هواپیمایی ، خودرو ، ساختمان ، تولید و صنعت از بخش هایی است که صنعت لیزینگ خدمات قابل ملاحظه ای را ارائه کرده است که از این میزان خدمات ، فقط در بخش مسکن به علت محدودیت های ایجاد شده ، شرکت های لیزینگ نتوانستند ورود کنند.
وی می افزاید: در این باره بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستند که امیدوارم با رفع مشکل لیزینگ مسکن، جوانان از طریق شرکت های لیزینگ صاحب مسکن شوند.
شیروانی گفت: سود شرکت های لیزینگ با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار 21 درصد است و مردم باید با این نرخ پرداخت کنند.
وی گردش مالی شرکت های لیزینگ مجاز را 20 هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: از گردش مالی شرکت های لیزینگ بدون مجوز اطلاعی در دست نیست.
دبیر کل کانون شرکت های لیزینگ ایران می گوید :‌ صدور مجوز برای این شرکت ها در بانک مرکزی انجام می شود و هر شرکت و شخص حقیقی که علاقه مند به ایجاد شرکت لیزینگ باشد با مراجعه به بانک مرکزی می تواند مجوز بگیرد.
شیروانی با استقبال و تشکر از اقدامات اخیر بانک مرکزی ، قوه قضائیه و نیروی انتظامی در برخورد با شرکت های غیرمجاز می گوید :‌ همگرایی و هم افزایی این مجموعه ها در برخورد با شرکت های غیر مجاز و موسسات مالی بدون مجوز ، زمینه حذف این گونه شرکت ها و موسسات را فراهم خواهد کرد.
وی می افزاید : شرکت های لیزینگ در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی، نقش بارزی دارد، موجب اشتغال می شود و از تورم جلوگیری می کند.
شیروانی می گوید : ضمن اینکه تجهیزات مورد نیاز تولید را با تسهیلات لیزینگ در اختیار می گذاریم تولیدات با دوام و سرمایه ای آنها را نیز در اختیار مشتریانی که توان مالی بالایی ندارند قرار می دهیم  که دراین صورت هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده کمک می کنیم، بدون اینکه پولی در جریان باشد و به همین علت بدون ایجادتورم، ‌زمینه اشتغال را فراهم می کند.
ارزش تضامینی که در شرکت های لیزینگ دارای مجوز گرفته می شود ، راحت تر و بیشتر از خود کالاست که از تجهیزات پزشکی گرفته تا هواپیما و خودرو در رهن قرار می گیرد و حداقل یک ضامن برای مبالغ بالا نیاز است.
شیروانی با بیان اینکه بیشترین زمان برای بهره مندی از تسهیلات لیزینگ حدود 4 روز است ،زمان بازپرداخت اقساط را 3 و 5 و 7 سال بیان می کند و می افزاید: برای لیزینگ مسکن در صورت صدور مجوز بنا داریم با منابعی که ایجاد می شود زمان باز پرداخت را به 9 سال هم برسانیم.
* متقاضیان : هزینه لیزینگ کاهش یابد
یکی از استفاده کنندگان تسهیلات لیزینگ می گوید : از این تسهیلات برای خرید خودروی تاکسی استفاده کردم، تسهیلات خوبی بود ، وام 5 میلیون تومانی را با سود 4 درصد برای خرید تاکسی در اختیار ما قرار دادند با بازپرداخت ماهانه 99 هزار تومان و 5 ساله.
دیگر هموطن که از تسهیلات لیزینگ برای تهیه مسکن استفاده کرده بود ، گفت: سال 82 از این تسهیلات استفاده کردم که بازپرداخت آن 10 ساله بود ، 12 میلیون تومان گرفتم، 27 میلیون تومان بازپرداخت کردم.
وی با بیان اینکه در آن زمان از دیگر وام ها اطلاعات زیادی نداشتم ، می افزاید : مزیت تسهیلات لیزینگ مسکن این بود که سپرده گذاری نیاز نداشت البته یک هفته ای من این تسهیلات را دریافت کردم که نشان از سرعت در کار داشت اما پرداخت سود آن برای من زیاد بود.
یکی دیگر از شهروندان می گوید : از تسهیلات لیزینگ 2 بار استفاده کردم یک بار پراید با تسهیلات لیزینگ از سایپا خریدم که خوب بود اما اخیرا خودروی پرشیا را بصورت لیزینگی از لیزینگ بانک پارسیان خریدم که شرایط آن سخت و قسط هایش زیاد است.
وی می افزاید : لیزینگ کمکی برای ماشین دار شدن است اما یک وعده غذا می خوریم تا قسط لیزینگ را پرداخت کنیم.
دیگر شهروند که اخیرا یک دستگاه تاکسی را با تسهیلات لیزینگ خریده است ، می گوید :  مبلغ تسهیلات 20 میلیون تومان بود که در مدت 5 سال باید ماهانه 480 هزار تومان پرداخت کنیم.
هم وطن دیگر با بیان اینکه حدود 4 سال قبل وانت پیکان را به صورت لیزینگی خریداری کرده است ، می گوید : این تسهیلات در زمان خود بسیار خوب بود و اگر این تسهیلات نبود قادر به خرید نبودم.
* آینده صنعت لیزینگ امیدوار کننده
بنابراین گزارش کارشناس لیزینگ هم می گوید : صنعت لیزینگ برای افرادی که نتوانند هزینه خرید خودرو ، تجهیزات و ساختمان را تامین کنند تسهیلات را آسان تر از بانک و در زمان بسیار کوتاه تامین می کند.
علیرضا عارفی نیا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می افزاید : عرف در صنعت لیزینگ اینگونه است که 30 درصد هزینه را مشتری و 70 درصد بقیه را شرکت های لیزینگ پرداخت می کنند که سهم شرکت های لیزینگ در صورت نیاز تا سقف 80 درصد نیز افزایش می یابد.
عارفی نیا می گوید :‌ وسیله نقلیه در صورتی که پلاک انتظامی داشته باشد به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار مشتری قرار می گیرد اما به مسکن و تجهیزات پزشکی بصورت فروش اقساطی، تسهیلات تعلق می گیرد که در این باره از ضمانت نامه های بانکی و اسناد رهنی استفاده می شود.
وی می افزاید: نخستین شرکت لیزینگ اردیبهشت 1354 در ایران تاسیس شد و هم اکنون 33 شرکت بصورت رسمی در ایران فعال است.
کارشناس صنعت لیزینگ می گوید : اگر چه مهم ترین هدف این صنعت ایجاد اشتغال است اما دستاوردهای آن رضایت بخش نبوده است.
عارفی نیا می افزاید : بسیار تلاش شد که لیزینگ به معاملات مسکن وارد شود تا ضمن تثبیت قیمت، مردم به راحتی بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند اما متاسفانه معاملات مسکن دست افراد خاصی افتاده است.
وی اضافه می کند: خرید و فروش مسکن اگر از طریق شرکتهای لیزینگ و با سود متعارف صورت گیرد قیمت ها به صورت کاذب افزایش نمی یابد.
عارفی نیا آینده صنعت لیزینگ را امیدوار کننده می داند و می گوید : با کمک بانک مرکزی و تجمیع شرکت ها امیدواریم لیزینگ ها از اصناف دیگر پیشی گیرد.
* بازار لیزینگ فراز و نشیب دارد
فعال صنعت لیزینگ می گوید : بازار لیزینگ فراز و نشیب دارد و در شرایط کنونی، بازار لیزینگ شرکت های خودروسازی و بانکی تا حدودی رونق دارد اما آنچه مورد انتظار نظام اقتصادی است، رونقی در این بازار دیده نمی شود.
حمید ابدالی با بیان اینکه آشنایی بیشتر با شرکت های لیزینگ دارای مجوز از طریق اطلاع رسانی می تواند مردم را به این صنعت جذب کند ، می افزاید : یکی از مشکلات لیزینگ، بخشی از قوانین و مشکل تأمین مالی نظام بانکی است که البته با تدابیر بانک مرکزی بسیاری از این مشکلات رفع شده است.
ابدالی، مالیات بر ارزش افزوده را مشکل دیگر در سر راه خدمات دهی لیزینگ به مردم می داند و می گوید : یک بار از مشتری در زمان ارائه تسهیلات لیزینگ، مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود و یک بار هم در قیمت خودرو این مالیات محاسبه می شود و خریدار باید هر بار این هزینه را تقبل کند.
وی می افزاید : برای رفع این مشکل صحبت های زیادی با سازمان امور مالیاتی شده است که امیدواریم با توجه بیشتر، این بار از روی دوش مردم برداشته شود و مردم مالیات بر ارزش افزوده را به صورت مضاعف پرداخت نکنند.
این فعال صنعت لیزینگ می گوید : برگزاری همایش های سالانه صنعت لیزینگ راهی برای شناساندن این صنعت است.
ابدالی می افزاید : موانع آئین نامه ای، دستورالعمل ها و قوانین ؛ مانعی برای فعالیت بیشتر صنعت لیزینگ است به طور نمونه نظام حقوقی کشور به گونه ای است که صنعت لیزینگ اگر بخواهد مطالبات معوقی را طلب کند باید فرایند طولانی یک تا دو ساله را طی کند در حالی که در دیگر کشورها با ندادن یک قسط، خودرو لیزینگی توقیف می شود که این امر، توان مالی لیزینگ ها را با مشکل مواجه می کند.
وی می گوید : لیزینگ های غیرمجاز با تبلیغات زیاد کار را برای مردم در ابتدا ساده تعریف می کنند اما با جذب مشتری، مشکلات مردم نمایان می شود.
ابدالی می افزاید : شرکت های مجاز لیزینگ، بیشتر شرکت های بانکی و خودرویی هستند که از توان مالی خوبی برخوردارند و بانک مرکزی نیز بر نوع فعالیت آنها و چگونگی دریافت سود نظارت می کند و مردم نیز می توانند در صورت مشاهده تخلف به بانک مرکزی مراجعه و شکایت کنند.
وی می گوید : شرکت لیزینگی که تحت نظارت بانک مرکزی نباشد و از طریق روزنامه ها جلب مشتری کند ، در جایی پاسخگو نیست و دفاتر آن قابل نظارت نیست و اینها موجب می شود راه برای تخلف و کسب سود بیشتر برای این شرکت های غیرمجاز بازتر باشد.
به هر حال صنعت لیزینگ از بازیگران مهم در بازار مالی و پولی کشور است و نمی توان ان را حذف کرد بلکه باید عملکردها و قوانین و مقررات ان شفاف باشد تا مطلوبیت خدمات رسانی ان در بازارهای اقتصاد به حداکثر برسد و هزینه تمام شده تامین خدمات لیزینگ هم  کاهش یابد. نظارت براین شرکت ها هم باید جدی تر گرفته شود تا همتای معوقات سنگین بانکی این بار در بازار لیزینگ ایجاد نشود.
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *