آخرین اخبار

قطعه‌سازان ایران بازرگان شده‌اند/چین، نفس صنعت قطعه‌سازی را گرفت

یک کارشناس صنعت خودرو هشدار داد: در سال‌های اخیر تمایل خودروسازان به واردات قطعات چینی افزایش پیدا کرده است و این مساله باعث شده است تا قطعه‌سازان از مسیر واقعی تولید منحرف شوند.

به گزارش کارنت، فربد زاوه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز طی سال‌های اخیر و آسیب‌دیدگی زیرساخت‌های صنعت خودرو و قطعه سازی، تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه های تولید به ساخت قطعات خودرو در داخل ایران ترغیب نشده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه کیفیت خودرو وابسته به کیفیت قطعات ساخت و نحوه مونتاژ آن است، گفت:‌ در حال حاضرعمده نارضایتی‌های اکثر مشتریان عدم کیفیت قطعات خودروهای ساخت داخل است و عامل آزاردهنده این صنعت کیفیت پایین بدنه و مونتاژ خودروها نبوده بلکه بیشتر کیفیت پایین قطعه‌های آنهااست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: درحال حاضر یکی از دلایل رخوت صنعت خودروسازی، ضعف‌های موجود صنعت قطعه‌سازی کشوراست. در حالی که اگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی بیشتر قصد ارائه محصولات جدیدتری به بازار داشته باشند،فشار تولیدکنندگان قطعه به خودروسازان اجازه ارتقای خودروهای تولیدی داخل رانمی‌دهد.

زاوه افزود: از طرفی تولیدکنندگان داخلی قطعه عادت کرده‌اند که برای هرتوسعه‌ای هزینه رااز خودروساز دریافت کنند در حالی که این مساله درهیچ جای دنیاعرف نیست وایران‌خودرو تنها شرکت خودروسازی است که برای محصولات جدیدمنابع مالی در اختیار تامین کنندگان تولید خود قرار می‌دهد.

او افزود: عواملی از قبیل نگه داشتن نرخ ارز در سال‌های اخیر قبل از اتفاق افتادن جهش ارزی، سبب شده فرآیند قطعه‌سازی غیراقتصادی شود و به دنبال آن تمایل به واردات قطعات چینی افزایش یابد.از این رو سازندگان قطعه به جای فکرکردن به تولید، بیشتر به کارهای بازرگانی پرداخته‌اند.

او در آخر بیان کرد: انتظار می‌رود قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان صنعت خودرو درآینده بیشتر به سمت تولید داخلی سوق یابندو پیرو آن خودروسازان تلاش کنند نیاز خود به قطعات مورد استفاده‌شان را ازتولیدات داخلی برطرف کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *