آخرین اخبار

تبدیل ایران به بازار پژو – سیتروئن در خاورمیانه

هفته نامه صنعتی فرانسه ‘لوزین نوول’ (l’usinen ouvelle) نوشت: در صورت توافق هسته ای، ایران به بازار مهم پژو -سیتروئن در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

این هفته نامه فرانسوی در گزارشی با عنوان ‘ بازگشت برنامه ریزی شده پژو به ایران’، نوشت: اگر مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به نتیجه برسد، ایران به بازار مهم گروه صنعتی پژو -سیتروئن (PSA) در منطقه آفریقا و خاورمیانه تبدیل خواهد شد. البته این شرکت فرانسوی دیگر در نظر ندارد به تولید قطعات یدکی که در کشور مونتاژ می شوند ادامه دهد و فعالیت آینده در چارچوب همکاری و فعالیت مشترک شرکت فرانسوی با شرکت ‘ایران خودرو’ خواهد بود.

‘کارلوس تاوارس’ (Carlos Tavares) مدیرعامل شرکت پژو – سیتروئن هفته گذشته در حاشیه مراسم امضای قرارداد همکاری با مراکش، در مورد وضعیت این شرکت در ایران گفت: ما 30 درصد از بازار ایران را در اختیار داریم، اما هیچ درآمدی از آن نداریم.

به گزارش کارنت به نقل از ایرنا، این گزارش حاکی است: پژو -سیتروئن برای تغییر وضعیت موجود در مورد طرح سرمایه گذاری و همکاری مشترک با شریک ایرانی خود (ایران خودرو) کار می کند. این شرکت در نظر دارد در صورت حصول توافق هسته ای به تولید مشترک خودرو در ایران اقدام کند.


*** تولید 300 هزار دستگاه پژو در ایران

هفته نامه فرانسوی در ادامه گزارش خود آورد: سال گذشته شرکت ایران خودرو حدود 320 هزار دستگاه پژو تولید کرده و به فروش رسانده است. این خودروها با نام ‘سمند’ در کارخانه ای در نزدیکی تهران تولید شده اند. شریک سابق پژو-سیتروئن هم اکنون خودرو پژو 206 و 405 را با قطعات تامین شده از فروشندگان مختلف و به ویژه تامین کننده چینی مونتاژ می کند. از آن جا که از سه سال پیش شراکت این دو شرکت ایرانی و فرانسوی پایان یافته است، شرکت فرانسوی از این مونتاژ هیچ درآمدی ندارد.

این گزارش حاکی است: تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران که توسط آمریکا صورت گرفته و به ویژه مشارکت با شرکت آمریکایی ‘جنرال موتورز’، شرکت پژو – سیتروئن را به خروج از ایران در سال 2012 میلادی وادار کرد. ارتباط شرکت فرانسوی با شریک ایرانی هرگز به طور کامل قطع نشد، اما شکل پیچیده ای به خود گرفت.

کارلوس تاوارس در این باره گفت: در این دوران دشوار، آنها (ایرانی ها) احساس کردند که ما رهایشان کرده ایم. همین امر، جلب اعتماد آن ها برای انعقاد قراردادهای تجاری را پیچیده می کند.

بر پایه این گزارش، شرکت پژو – سیتروئن، تغییر شیوه (همکاری) را برای جلب اعتماد ایران و حضور مجدد در این کشور در نظر دارد که این خواسته بازتابی از سوی شرکت ایرانی خودروساز به همراه داشته است.

*** مشارکت 50 درصدی

هر دو شرکت سازنده در مورد برنامه مشارکت کامل (50 – 50 ) برای تولید خودروهای منطبق با بازار ایران به ویژه پژو مدل 301، کار می کنند. در اوایل ماه مه (اردیبهشت) ‘ماکسیم پیکا’ مدیر عامل پژو با ‘هاشم یکه زارع’ همتای ایرانی خود در شرکت ایران خودرو ملاقات کرد.

این تغییر در نوع شراکت دو شرکت خودرو ساز ایرانی و فرانسوی از نوامبر 2014 (آبان/ آذر 93) و همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی خودرو ایران آغاز شد. در این نمایشگاه ‘کیا’، رنو’، پژو و ‘مرسدس’ حضور داشتند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، وزیر صنعت ایران در نظر دارد که 80 درصد برنامه تولید مشترک ایران و فرانسه تا پنج سال آینده عملی شود. ایران خودرو در سال 2014 میلادی، حدود 600 هزار دستگاه خودرو به میزان برابر با تولید سال 2011 خود، تولید کرد.

*** شرکت های آمریکایی و چینی

‘ژان کریستف کمار’ ( Jean-Christophe Quémard) مدیر بخش آفریقا و خارومیانه شرکت پژو – سیتروئن در اعلام هدف بلند مدت این شرکت، گفت: در نظر است که از یک میلیون فروش در سال 2025 میلادی، 450 هزار دستگاه در ایران، 200 هزار دستگاه در مراکش و 350 هزار در سایر کشورهای منطقه به فروش برسد.

این گزارش حاکی است: این شرکت همچنین انتظار دارد که فروش خود را در ایران به میزان فروش پیش از سال 2011 میلادی برساند. این در حالی است که شرکت فرانسوی در ایران با رقابت گروه های دیگر از جمله شرکت های آمریکایی و نیز شرکت های خودرو سازی چینی مواجه است. شرکت های چینی که ملزم به رعایت تحریم های اقتصادی علیه ایران نیستند، هم اکنون 9 درصد از بازار ایران را در اختیار دارند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *