آخرین اخبار

دلایل افزایش قیمت خودروهای خارجی

در قیمت نهایی خودرو عواملی همچون تعرفه‌های گمرکی، عوارض، سود واردکننده، نرخ ارز و همچنین هزینه‌های اسقاط خودروهای فرسوده دخیل هستند که همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا خودروی خارجی با قیمت دو برابری به دست مشتری برسد.

چند روز پیش گمرک گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد قیمت خودروهای وارداتی هنگام ورود به کشور بسیار پایین تر از قیمت خودرو در مراکز شهرهاست.

گزارش گمرک نشان می‌دهد که قیمت وارداتی هر یک از حدود ۷۰ سانتافه‌ای که در نخستین ماه سال جاری از امارت به کشور وارد شده‌، حدودا ۷۴ میلیون تومان بوده‌است.

در ماه اول سال جاری مجموعا ۱۳۸ دستگاه خودروی سواری هیوندا به کشور وارد شد و این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل آمار واردات هیوندا معادل ۱۲۲۸ دستگاه بوده است.

در نخستین ماه سال جاری مجموعا ۶۷ دستگاه هیوندا سانتافه مدل ۲۰۱۵، هفت سرنشین، دنده اتوماتیک و سقف پانوراما به کشور وارد شد. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت وارداتی سانتافه با مشخصات مشابه بین ۲۶ تا ۲۶.۵ هزار دلار معادل ۷۴ میلیون تومان بوده است.

این در حالی‌است که در مدت مشابه سال قبل مجموعا ۵۴۵ دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۴ با قیمت ۲۰.۵ هزار دلار معادل ۵۲ میلیون تومان وارد شده بود. پس از آن بیشترین میزان واردات در فروردین‌ماه به مدل اکسنت اختصاص دارد که از این خودروی سواری ۲۶ دستگاه وارد کشور شده است.

براین اساس قیمت هیوندا اکسنت ساخت ۲۰۱۵ با مشخصات دنده اتومات، حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی سانروف و چهار سیلندر معادل ۱۳ هزار دلار یا ۳۷ میلیون تومان بوده است.

براساس گزارش گمرک از میزان واردات خودروی سواری هیوندا در فروردین‌ماه سال گذشته مجموعا ۵۴۵ دستگاه سانتافه، ۳۱۲ دستگاه توسان، ۱۹۳ دستگاه آلنترا، ۹۵ دستگاه سوناتا،۴۴ دستگاه اولستر، ۳۴ دستگاه اکسنت، چهار دستگاه آزرا و یک دستگاه هیوندا آکورد و یک دستگاه جنسیس کوپه به کشور وارد شده بود.

قیمت وارداتی توسان در این مدت معادل ۴۷ میلیون تومان، سانتافه معادل ۵۲ میلیون تومان، سوناتا YFمعادل ۵۱ میلیون تومان، النترا معادل ۴۰ میلیون تومان، اولستر معادل ۴۳.۵ میلیاد تومان، اکسنت معادل ۳۳ میلیون تومان و آزارا معادل ۶۱ میلیون تومان بوده است.

آنگونه که کوروش مرشد نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید: مشتریانی که می خواهند خودروی خارجی بخرند در مورد قیمت بسیار حساسیت به خرج می دهند.

وی ادامه داد:‌ درست است که قیمت خودروهای وارداتی در هنگام ورود به گمرک پایین است اما آنچه باعث می شود یک خودروی وارداتی گران تمام بشود فاکتورهای متعددی است که قیمت نهایی را افزایش می دهد.

مرشد گفت: در قیمت نهایی خودرو عواملی همچون تعرفه‌های گمرکی، عوارض، سود واردکننده، نرخ ارز و همچنین هزینه‌های اسقاط خودروهای فرسوده دخیل هستند که همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا خودروی خارجی با قیمت دو برابری به دست مشتری برسد.

نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: پیش از واردات خودرو، باید بازارسنجی صورت بگیرد تا واردات و فروش خودرو با مشکل مواجه نشود.

به اعتقاد وی برای واردات خودرو باید کیفیت،‌ برند، قیمت، توان خرید مردم در نظر گرفته شود تا خودروی مطلوب وارد کشور شود.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *