آخرین اخبار

بنز بهتر است یا پورشه ؟

چند ماه پیش بود که مرسدس بنز در خانه AMG یعنی آفال ترباخ- اشتوتگارت از AMG GT با موتور 460 اسبی و شتاب 4 ثانیه رونمایی کرد.محصولی که تقریبا بین اس ال 12 سیلندرو SLS AMG قرارگرفته و برای به خاک مالیدن پشت پورشه های 911 جی تی اس ساخته شده.

چند ماه پیش بود که مرسدس بنز در خانه AMG یعنی آفال ترباخ- اشتوتگارت از AMG GT  با موتور 460 اسبی و شتاب 4 ثانیه رونمایی کرد.محصولی که تقریبا بین اس ال 12 سیلندرو SLS AMG قرارگرفته و برای به خاک مالیدن پشت پورشه های 911 جی تی اس ساخته شده که ازبازاربسیارخوبی هم برخوردار است.حتی بعد از آن دریک تیزر تبلیغاتی مرسدس بنز بازهم یک کری جانانه برای پورشه خواند و درحالی که در آینه یک پورشه و پشت سرش یک AMG GT را نشان می داد که می خواهد از 911 راه بگیرد ، سرانجام راننده براحتی با یک فرمان دادن و تخته کردن، پورشه را جا گذاشته و ازآن سبقت می گیرد.بعد از آن پورشه هم ساکت ننشست و در موتورشو لس آنجلس از 911 جی تی اس با موتور 408 اسبی و صفر تا 100 کیلومتر 4.3 رونمایی کرد که فاصله بین 911 معمولی و 911 جی تی 3 را پرمی کرد.درحقیقت مقایسه بین محصولات هم کلاس برندها رقیب و قلدری چون بنز و ب ام و  پورشه همیشه جذاب بوده .هر 3 برند نیز آنقدر طرفدار دوآتشه مثل پرسپولیس و استقلال دارند که حیثیتی و گاها تنها بدلیل عرق به یک مارک ازشان دفاع کنند.درواقع این دوشرکت در دو دهه اخیر خیلی با هم غیر مستقیم گلنجاررفته اند.مثلا در نمایشگاه خودروی لس آنجلس 2013 هر دو کمپانی یک برگ برنده برای هم رو کردند! پورشه ماکان را معرفی کرد و مرسدس بنز از کراس اوور GLA AMG… در کلاس دیگر هم CLS 63  یک رقیب تا دندان مسلح برای پورشه پانامرا توربو استپس ببینید جنگ دو برند اشتوتگاری بدون کوچکترین توجهی به ب ام و همیشه گرم بوده.اما درواقعیت پورشه بهتر است یا بنز؟! به یاد دارم این رقابت بین خانواده فولکس و اگن و دایملر 2 دهه پیش بین گلف MK4 و مرسدس بنز Aکلاس هم در سال 97 بشدت سرگرفت.اگرچه از انصاف نگذریم گلف با آن پیشینه عالی و توانمندی فنی همیشه ماشین محشری بوده و خودرویی است که اگر یک روز پایش به ایران بازشود یک دستگاه GT آنرا خریده و درپارکینگم می گذارم.

اما تقریبا این برای دومین بار است که بازهم علنی مرسدس بنز برای خانواده آقای فردیناند  پیچ مدیرگروه فولکس واگن و برندش پورشه شاخ و شانه کشیده و به قولی حریف می طلبد.چند وقت پیش دریکی از این کل کل ها یک مجله خودرویی بریتانیایی پورشه 911 جی تی اس 91 هزارپاوندی را جلوی AMG جی تی اس 110 هزارپاوندی گذاشت و آخرسرنتیجه گرفت که بنز AMG   و 503 اسبی از ورژن جی تی اس 911 با موتور 424 اسبی درمجموع ماشین بهتری است. البته پورشه هیچ وقت سگمنت تولیدی ،سقف تولید و بازارهایش با مرسدس بنزقابل مقایسه نبوده ودرتمامی این فاکتورها در پشت بنزیها قراردارد ، اما عملا خصلت ماشینهایشان جوری تعریف شده که دردنیا به یک اسپورت ساز معروف است.اگرچه برخی محصولات این شرکت ( غیر از 918 اسپایدر ) بین رده اسپورت و سوپراسپورت بلاتکلیفند ( مثل 911 جی تی 2 یا جی تی 3  آر اس ). چند وقت پیش ” ولفگانگ هاتز” مدیر مرکز تحقیقات پورشه گفته بود که بازارهدف ما دقیقا جایی است که بنزهای AMG و ب ام و های Mپاور قرار دارند.اما اونها بدون وجود کمپانی های مادرشان یعنی دایملر و گروه ب ام و نمی توانند زندگی کنند!( چون کمپانی های AMG و M پاور بعنوان زیرمجموعه های مرسدس بنز و BMW هستند ) او درادامه در مورد AMG GT به تمسخر گفته بود این مدل کوتاه شده SLS است!( که دروغ هم نگفته!)ماشینهای اونها تنها یک مدت محدودی دربازار هستند و سپس باید یک مدل جدید جایشان را بگیرند( البته خود پورشه از 4 دهه پیش تاکنون کمترین تغییرات طراحی را پیاده کرده!).در بحث فروش نیز پورشه در سال 2013 حدود 14.9 و درسال 2014 حدود 13 درصد رشد داشته اما ” هاتز ” معتقد است که در آینده بازارخودروهای اسپورت با افت فروش مواجه خواهند شد واین برای پورشه ای که در تازه از دوران بد اقتصادی سال 2008 که بازار جانی تازه گرفت اصلا خبر خوبی نیست و بزرگترین چالش است.

چون اصولا وقتی شما روی یک رده ماشین زوم کرده و کل هم وغمتان را درآن معطوف کنید وقتی بازارخوب جواب ندهد یعنی تجارتتان درخطر است! تجار قدیمی وحرفه ای همیشه می گویند همه تخم مرغها را نباید در یک سبد گذاشت!اما پورشه سالهاست این اشتباه را کرده. برند AMG بخشی از موفقیتهایش رامدیون دو مهندس دپارتمان فنی اش ” هانس ورنر آوف رخت و ارهارد ملچر” است که سبب پیروزیهای دهه 90 کمپانی و شکل دهی به مهندسی مسابقه ای شرکت بودند. اما حالا که وارد بحث فروش شدیم باید گفت که AMG در سال 2013 حدود 32 هزار و در سال گذشته میلادی حدود 40 هزارماشین در مقیاس جهانی فروخت و مهترین دلیل غیرفنی فروش را می توان جذب مشتری به سمت برند مرسدس بنز را دانست. یعنی مشتری که برای خرید مرسدس بنز به شوروم می رود عملا با مدل AMG هم مواجه می شود و دست مشتری را برای خرید بازمی گذارد که ماشین معمولی بخرد یا ورژن اسپورت .این سبب می شود که مشتری از هر دو طریق صاحب بنز و طرفدار این برند شود، اما برای خریدن ، علاقمند بودن و داشتن پورشه هیچ راهی جز خرید یک ورژن ثابت از آنرا ندارید.اینکه محبوبیت کدام برند بیشتر است بدلیل سقف تولید و بازار و طیف وسیعتر مشتریان می توان قطعا رای رابرای مرسدس بنز صادرکرد.اما اینکه از نظر فنی کدامیک، رای قطعی حداقل دراین برهه زمانی وجود ندارد چون هر تست مقایسه ای و هرمحصول یک خروجی ویژه خودش را دارد و تازمانی که رقابت برای تصاحب این بخش از بازارماشینهای اسپورت وجود دارد هرکدام سعی می کنند دائما برگ برنده رو کنند.

نویسنده:مسیح فرزانه 

چاپ شده درمجله ماشین شماره 389-خرداد ماه1394

benz-porsche

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *