آخرین اخبار

مشکلات سایپا بیرونی است

مراسم توديع و معارفه مديران عامل قديم و جديد سايپا ديروز در حالي برگزار شد كه به گفته مسوولان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (سهامدار دولتي ايران خودرو و سايپا) علت تغييرات مديريتي در اين شركت مشكلات و مسائل مالي بوده است.

به گزارش کارنت به نقل از دنیای اقتصاد، در مراسم ديروز كه در سايپا برگزار شد ابتدا سعيد مدني، مديرعامل پیشین سايپا بود كه پشت تريبون قرار گرفت و همان ابتدا اعلام كرد از توديع خود خيلي خوشحال است.مدني كه شهريور ماه 91 از پارس‌خودرو راهي سايپا شده بود در اظهارات خود عنوان كرد كه 6 ماه پيش استعفاي خود را از مديرعاملي اين شركت به وزير صنعت، معدن و تجارت داده، اما مورد موافقت محمدرضا نعمت‌زاده قرار نگرفته بود. وي با بيان اينكه همين چهارشنبه گذشته نيز دوباره از وزير صنعت خواسته تا با استعفايش موافقت كند، گفت: من در تاريخ سوم آذر ماه 93 استعفايم را به وزير صنعت تقديم كردم، اما وي گفت كه هر وقت شخصی از خودت بهتر پيدا كردي در مورد استعفایت صحبت کن. مديرعامل پيشين سايپا با تاكيد بر اينكه بار سنگيني را طي دوران مديرعاملي اش در اين شركت به دوش كشيده افزود: خيلي خوشحالم كه مراسم توديع من از مديرعاملي سايپا برگزار مي‌شود.مدني در ادامه از مشكلات و بحران‌هاي سايپا گفت و تاكيد كرد كه بحران‌هاي اين شركت ناشي از عملكرد غلط مدیران قبلي بوده است. وي با اشاره به ماجراي واگذاري سهام سايپا در سال 89 گفت: در آن سال1800ميليارد تومان از نقدينگي شركت صرف خريد سهام سايپا توسط خودش شد و 480 ميليارد تومان را نيز براي خريد شركت «بن رو» هزينه كردند آن هم در حالي كه این شرکت  تنها 250 ميليارد تومان مي‌ارزيد. مدني ادامه داد: مجموعه اين اتفاقات سايپا را به  بحران  كشاند و کسانی كه اين تصميم را گرفتند عامل فلاکت سایپا بودند.مديرعامل پيشين سايپا با اشاره به اينكه پس از اين اتفاقات توليد شركت از 2500دستگاه در روز به 500 دستگاه رسيد، گفت: ما به روزي افتاده بوديم كه وقتي روزي هزار دستگاه خودرو توليد مي‌كرديم جشن مي‌گرفتيم و اين در حالي بود كه با پول سايپا شركت‌های دیگری رونق گرفتند.مدني اما در ادامه اظهاراتش گفت: وقتي به سايپا آمدم بسياري از قطعه‌سازان از كار افتاده و مي‌گفتند 150 واحد قطعه‌سازي تعطيل شده است و حتي برخي پروژه‌هاي سايپا در مركز تحقيقات شركت خوابيده بود. مديرعامل پيشين سايپا با انتقاد از دخالت سازمان‌هاي دولتي در صنعت خودرو تاكيد كرد: هر سازماني به هر طريقي در امورمان دخالت مي‌كرد و ما اصلا متولياني به اسم وزارت صنعت و سازمان گسترش نداشتيم.
وي ادامه داد: به غير اين مشكلات ما با يك مصيبت ديگر به نام افزايش نرخ ارز و قانون گشايش اعتبار 130 درصدي هم روبه‌رو شديم. مدیرعامل سابق سایپا در ادامه با بیان اینکه توسعه محصول بزرگ‌ترین مشکل در شرکت خودروساز است، گفت: این درست نیست که همواره دست روی دست می‌گذاریم تا الزامات قانونی برای نصب کیسه هوا و یا ترمز ضدقفل بیاید و بعد از آن برویم چانه بزنیم که این مساله به تعویق بیفتد، ما باید ببینیم در کشورهای دیگر چه اتفاقاتی می‌افتد و در آن راستا حرکت کنیم.وی همچنین با بیان اینکه نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کنیم گفت: برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن می‌کنیم، ولی حاضر نیستیم به‌خاطر تحریم‌ها حتی یک اخم کوچک به آنها کنیم. وی تاکید کرد: اگر خارجی‌ها بابت تحریم به ما یک جوالدوز زده‌اند ما حداقل به آنها یک سوزن بزنیم.مدیرعامل سابق سایپا با تاکید بر لزوم قرار دادن شرکت‌های متخلف خارجی در لیست سیاه، گفت: شرکت کیا بعد از تحریم‌ها مشکلاتی برای سایپا ایجاد کرد، اما ما از آنها شکایت کردیم و به‌رغم این که دولت به این کار مایل نبود، این شرکت را برگرداندیم و تولید سراتو را آغاز کردیم.وي اما در ادامه به محصولات آينده سايپا اشاره كرد و افزود: در پايان سال‌جاري خودرو 232 سايپا به بازار مي‌آيد و اواخر سال 95 محصول 212 شركت راهي بازار خواهد شد.مدني در واكنش به توليد خودروهاي چيني در سايپا نيز گفت: برخي آن چنان از توليد خودروهاي چيني انتقاد مي‌كنند كه انگار خودروسازان غربي پشت در سايپا ايستاده‌اند؛ در حالي كه از اين خبرها نيست.اما در ادامه مراسم ديروز مهدي جمالي، مديرعامل جديد سايپا نيز با اشاره به اينكه مديري بلند مدت است نه كوتاه مدت گفت: افتخار مي‌كنم كه از امروز كارمند سايپا هستم و تعجب مي‌كنم اين شركت با اين همه نيروي كار متخصص چرا به چنين شرايطي دچار شده است.وي با تاييد اظهارات مدني مبني بر اينكه مشكلات بيروني عامل مشكلات فعلي سايپا به شمار مي‌رود، افزود: سايپا گرفتار مشكل نقدينگي شده و بايد با كمك همه مديران و كاركنان شركت و قطعه‌سازان از پس اين بحران بربياييم.جمالي از اعلام برنامه‌هاي خود در سايپا امتناع و تاكيد كرد: برنامه من برنامه مديران و كاركنان سايپا است و براي پيشبرد آن پاي همه مشكلات سياسي و اقتصادي خواهم ماند.در مراسم ديروز، اما نوروززاده، مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز تلويحا اعلام كرد كه تغيير مديريتي در سايپا به دليل مسائل مالي بوده است. وي گفت: نقصي در كار آقاي مدني و همكارانشان وجود ندارد و تغيير مديريتي نيز فقط به‌خاطر اين بود كه مي‌خواستيم در اين مقطع از مديري آگاه به مسائل مالي استفاده كنيم. مديرعامل ايدرو در ادامه با تاييد اظهارات مدني در مورد ماجراي واگذاري سهام سايپا گفت: اتفاقات سال 89 را آنهايي رقم زدند كه مديران سياسي را به سازمان گسترش تحميل كردند؛ در واقع در دولت نهم و دهم درختي كاشته شد كه نتيجه آن ميوه‌اي تلخ بود.
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *