آخرین اخبار

عضو کمیسیون صنایع مجلس: ۲ خودروساز بزرگ ۱۰ هزار میلیارد تومان از دلال‌ها طلب دارند/ واسطه‌ها قیمت تمام‌شده خودرو را بالا می‌برند

ابوالقاسم جراره گفت: دو خودروساز بزرگ ما نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که به دلال‌ها داده‌اند.

ابوالقاسم جراره نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در استان هرمزگان است.

گفتگوی  جوان ترین عضو بهارستان با سایت نماینده را در ادامه می‌خوانید:

* آیا افزایش تحریم‌ها بر افزایش قیمت‌ها در صنعت خودروسازی تأثیری داشته است؟

قبل از اینکه تحریم شویم گفته می‌شد 90% خودروی پراید را در داخل کشور تولید می‌کنیم و بالغ بر 70% خودرویی مثل پژو 405 در داخل تولید می‌شود؛ اما وقتی تحریم اتفاق افتاد به این نتیجه رسیدیم که این آمار درست نیست، ما در زمینه خودروسازی وابستگی بسیار زیادی داریم. قراردادهایی که بین شرکت‌های مختلف – مثل رنو و پژو و… – بسته شده این‌ها قراردادهای محکمی نیست و تعهدات لازم برای تولید قطعات را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. این باعث شد که ما دچار مشکل شویم و بسیاری از خودروهای آماده تحویل به دلیل کمبود یا نداشتن بعضی از قطعات در انبارها خاک می‌خورد. از جمله مشکلات دیگری که در صنعت خودرو وجود دارد شرکت‌های اقماری هستند؛ تعداد زیادی از این شرکت‌ها در حوزه خودروسازی وجود دارند، این‌ها غیرازاینکه برای شرکت‌های بزرگ ایجاد هزینه می‌کنند ایجاد فساد هم می‌کنند. مثلاً قطعه‌ای مثل شیشه که در خودِ کارخانه تولید می‌شود تا به جایی که باید نصب بشود می‌رسد، از یک واسطه تا چهار واسطه وجود دارند که این‌ها قیمت تمام‌شده را بالا می‌برند. یا سرمایه‌گذاری‌هایی که دچار اشکال است، در جاهای مختلف سایت تولید خودرو راه‌اندازی شده اما این‌ها در حد نمایندگی رفتار و عمل می‌کنند. این هزینه‌ها بر دوش مردم است. پولی که مردم بابت خودرو پرداخت می‌کنند باید در سیستم هزینه شود اما می‌بینیم که به جاهای خاص یا شرکت‌های خاص یا دلالان خاص تعداد بسیار زیادی خودرو داده شده که پولش برنگشته است. دو خودروساز بزرگ ما نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که به دلال‌ها داده‌اند.

یک مورد که باعث بالا رفتن قیمت خودرو می‌شود اینست که چون قیمت بازار بالاتر از قیمت کارخانه است برای اینکه دلالی را از بین ببرند، قیمت کارخانه را به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌کنند و از این طریق سود می‌کنند.یک مورد دیگر که وجود دارد و باعث بالا رفتن قیمت خودرو می‌شود این است که چون قیمت بازار بالاتر از قیمت کارخانه است برای اینکه دلالی را از بین ببرند، قیمت کارخانه را به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌کنند و از این طریق سود می‌کنند. یا بحث ارز مبادله‌ای که این‌ها دریافت می‌کنند، یک زمانی ارز به 4000 تومان رسید و بعد به کمتر از 3000 تومان رسید. این‌ها باید در قیمت خودرو تأثیر منفی بگذارد. از این قبیل مسائلی که در صنعت خودرو وجود دارد باعث شده قیمت خودرو خیلی پایین نیاید.

من در کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی هم بودم ما معتقدیم قیمت خودرو قبل از اینکه بالا برود بین 15 تا 30 درصد بالا بود؛ اما این دلایل و ساختارهای غلطی که در سیستم خودروسازی وجود دارد این مشکلات را مضاعف کرده است. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک در حد توان موضوع را اصلاح کنیم و آنچه را که باید به مراجع قانونی ارسال کنیم.

* سؤال شما از وزیر صنعت در برنامه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع بود. جواب‌های نعمت‌زاده قانع‌کننده بود؟

سؤال من در مورد فضای مدیریتی استان بود. من به‌محض انتصاب یکی از مدیران استانی سؤال کردم که مبنای انتصابات شما چیست؟ وزیر کسی را منصوب کرده بود که طبق بررسی‌های مراجع ذی‌صلاح تأیید صلاحیت نشده بود و حتی رابطه استخدامی هم با دولت نداشت! آن موقع وزیر جواب قانع‌کننده‌ای نداشت. قانوناً کسی می‌تواند اسناد دولتی را امضا کند که حتماً پیمانی یا رسمی دولت باشد یا ابلاغی از هیئت‌وزیران گرفته باشد. وزیر در جواب من گفت من قرارداد می‌بندم. این جواب از یک وزیر قابل‌قبول نیست. همان مدیر بعد از یک سال یک‌شبه سازمان را رها کرد و رفت و به سیستم صنعت و معدن استان صدمه زد و رفت.

انتصابات جزء اختیارات هر وزیر است، ما هم نمی‌گوییم چه کسی را منصوب کنید، می‌گوییم درست منصوب کنید، برای انتصابات مبنا بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *